Scris de Valentin Vasilescu, analist militar, fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni.
Presa independenta a publicat o serie de indicii cu privire la lucrari de amenajare a bazei aeriene Mezzeh, amplasata la sud-est de Damasc. Baza aeriana Mezzeh fiind sediul celor 22 de elicoptere de atac SA-324 Gazelle, apartinînd escadrilelor 976 si 977 ale armatei siriene.
Potrivit surselor din teren, zeci de ofiteri rusi ar fi fost transferati la Damasc, ei supraveghind extinderea infrastructurii bazei aeriene. Infrastructura care include acele elemente care o fac impenetrabila oricaror mijloace terestre, aeriene, cosmice, adica sistemele de comanda automatizate de tip C4I : Comanda, Control, Comunicatii, Computere, Informatii si Interoperabilitate ( statii radar, de comunicatii aeriene, terestre, via satelit, echipamente de bruiaj si mascare, complexe de aparare AA, etc ). Aceste indicii sugerînd deschiderea celei de-a doua baze aeriene a Rusiei în Siria. (Damas accueillera prochainement une base militaire russe).
Din punct de vedere al dreptului international, Rusia a fost solicitata de guvernul legitim al Siriei sa intervina si poate sa utilize intreaga infrastructura a acestei tari. Prin urmare aviatia rusa poate folosi noi baze aeriene. Marile unitati de uscat si marina ale armatei ruse, pot participa la operatiunile militare, alaturi de armata nationala siriana. Spre deosebire de Rusia, SUA nu au fost chemate de nimeni si folosesc dreptul fortei în Siria, ca pretutindeni în lume. Avioanele americane de cercetare, cele de bombardament si cele de transport care parasuteaza arme si munitii rebelilor islamisi în Siria, nu au cerut niciodata autorizatie de survol statului sirian.
Parasutarea de munitii în Siria, de catre americani, o operatiune de imagine ?
Care ar fi motivele pentru care rusii ar avea nevoie de o a doua baza aeriana în Siria ? Ca sa întelegem aceasta necesitate trebuie sa analizam atît gradul de ocupare a singurei baze aeriene rusesti din Siria ( Hmeymim ), cît si viitoarele obiective ale planurilor de ofensiva, ale trupelor de uscat siriene.
Rusii resimt aglomerarea bazei aeriene Hmeymim, aici operînd 30 de avioane de vînatoare si bombardament, 30 de avioane de cercetare si 24 de elicoptere de atac si transport. La care se adauga fluxul de avioane grele de transport AN-124 care aprovizioneaza zilnic contingentul rusesc. Baza aeriana ruseasca Hmeymim a fost anterior sediul unei unitati de elicoptere a marinei militare siriene, infrastructura ei dispunînd de putine platforme de stationare, de zone special destinate pentru formare a munitiilor si pentru înarmarea aeronavelor. Pentru a asigura strictul necesar, rusii au închis una din cele doua piste ale bazei, folosind-o ca loc destinat înarmarii, refacerii capacitatii de lupta si stationarii aeronavelor.
În plus, baza Hmeymim se afla la 50 km sud de granita siriano-turca si la 120 km de orasul turc Adana, unde se afla baza aeriana Incirlik, de unde opereaza avioanele F-16 turce si americane care intra în spatiul aerian sirian pentru a ataca presupuse obiective ISIS. Asadar si spatiul aerian din nordul si estul bazei Hmeymim, este extrem de aglomerat.
În ceea ce priveste planul de operatii al armatei siriene, se poate observa ca în ultimele zile, bombardierele rusesti au lansat atacuri masive asupra periferiei estice a Damascului, ocupata de grupurile rebele. Ofensiva terestra este dificila întrucît zona este împînzita de tuneluri, prin care rebelii islamisti reusesc sa aduca munitii si luptatori, sa cada în spatele unitatilor armatei siriene, sa deschida focul si sa dispara.
Pentru a securiza perimetrul capitalei si a-si croi drum spre fieful ISIS din estul Siriei, armata siriana trebuie sa continue ofensiva la est de Damasc. Curatînd de rebelii islamisti, urmatorul aliniament : Adra ( nord-est de Damasc ) – Aeroportul International Damasc – Baza militara de pe muntele Sahia ( sud de Damasc ).
Depistarea comandourilor rebele, necesita o prezenta permanenta în aer deasupra zonei de est a Damascului, a circa 10 avioane rusesti de cercetare fara pilot ( drone ), altele decît Dozor 600, de mare altitudine si cu anduranta de aproape 24 de ore. Ideale fiind aparatele Orlan-10, care zboara la înaltimi de sub 2.500-3.600 m. Aceste drone sunt echipate cu senzori de miscare în spectrul infrarosu, fapt ce le permite sa-i depisteze chiar si pe luptatorii izolati, atît ziua cît si noaptea. Partea proasta e ca aceste drone au o raza de actiune de pîna la 40-60 de km, fata de baza aeriana Hmeymim, de unde sunt operate. De la Hmeymim pîna la Damasc sunt 120 km.
Rusia si-a creat în Siria un redutabil sistem de culegere si prelucrare a informatiilor
Pîna acum o saptamîna, bombardierele rusesti Su-24 M si Su-34 au executat, în majoritatea cazurilor, lovirea tintelor fixe ale rebelilor islamisti. S-a urmarit bombardarea depozitelor de arme, munitii si instalatiilor de producere a explozibililor ( subordonate scopului de a limita puterea de foc a rebelilor islamisti ), depozitelor de carburanti si parcurilor auto ( subordonate scopului de a limita manevrele rebelilor islamisti ), centrelor de antrenament, conducere si transmisiuni (subordonate scopului de a limita coordonarea actiunilor rebelilor islamisti).
Într-o mica masura, avioanele Su-25 SM au lovit vehicule blindate, piese de artilerie si camionete prevazute cu mitraliere, în deplasare. Cele mai multe misiuni de sprijin apropiat, asupra grupurilor de rebeli pe aliniamente antitanc, pregatite din timp, au fost executate de elicopterele de atac Mi-24 V rusesti. Elicopterele Mi-24 V actionînd în sprijinul trupelor terestre siriene, aflate în ofensiva în guvernoratele Latakia si Hama, adica la distante de pîna la 100 km de baza aeriana ruseasca Hmeymim.
Elicopterul Mi-24 i-a speriat pe rebelii din Siria
Viteza de croaziera a elicopterului Mi-24V este de 260-295 km/h. Operarea elicopterelor Mi-24V de la baza aeriana Hmeymim, în misiuni la est de Damasc, ar înseamna ca de la descoperirea grupului de rebeli islamisti si pîna la lovirea lui, ar trece 25 de minute. Timp în care, rebelii au posibilitatea sa atace si sa se faca nevazuti prin tuneluri. Operînd de pe baza aeriana Mezzeh-Damasc, timpul de interventie pentru Mi-24V este de 3-5 minute.
Tot pentru eficientizarea loviturilor aeriene în zona Damascului, rusii vor fi obligati sa schimbe metoda de actiune, atît cu avioane de bombardament dar mai ales cu elicoptere de atac Mi-24 V. Reamintesc ca Mi-24 foloseste 6 blocuri de rachete UB-32, cu proiectile reactive explozive de tip S-5M si tunul de bord. Fapt ce necesita, ca pe lînga avioanele de cercetare fara pilot, sa se creeze si puncte de dirijare si indicarea a obiectivelor ( PDIO ) special destinate elicopterelor de atac. PDIO-urile sunt amenajate pe transportoare blindate, echipate cu antene si statii de radiolegatura, atît cu trupele de uscat siriene cît si cu aviatia rusa.
Locul lor este în prima linie, de unde, pe baza coordonatelor GPS ale tintei, furnizate de drona de recunoastere, urmareste miscarile rebelilor islamisti pîna la aparitia avioanelor rusesti de bombardament sau a elicopterelor de atac. PDIO-urile sunt cele care aproba executarea atacului de catre bombardiere si elicopterele Mi-24V, verificînd sa nu existe civili în raza de actiune a munitiei. Prin deschiderea celei de-a doua baze aeriene, este de asteptat ca rusii sa aduca suplimentar, alte 20-30 de avioane de bombardament si 10-20 de elicoptere de atac. Împartind spatiul aerian sirian astfel : zona de vest, nord si centala, va ramîne în responsabilitatea bazei aeriene Hmeymim, zona de sud si est, în cea a bazei aeriene Mezzeh-Damasc.
va dadusem disparut. asteptam informatii