Textul lui Valentin Vasilescu (pilot de aviatie, fost comandant adjunct al Aeroportului Militar Otopeni), în legatura cu renuntarea de catre România la avioanele MiG-29 si achizitionarea de F-16 casate, ramane de actualitate mai ales in contextul crizei din Ucraina. Tari precum Polonia si Turcia si-au anuntat intentia de a achizitiona aparate de zbor F35, extrem de scumpe, pe langa vechile F-uri. Criza din Ucraina aduce deja castiguri industriei de razboi, celei americane. In ceea ce priveste avioanele F 16, acestea vor ajunge în România în 2016, dar vor fi operationale abia in 2017. Pe harta aviatiei militare din România, un loc de cinste il ocupa Bacaul, unde inca mai functioneaza Aerostar si Elbit System. (MM)
Ce am avut, de ce ne-am batut joc si cu ce ne-am pricopsit de la americani?
un text de Valentin Vasilescu
Multi necunoscatori în ale aviatiei spun ca afacerea F-16 a guvernului Victor Ponta este rentabila pentru pilotii români si ca în sfârsit PSD-ul este cel care face ceva si pentru ei. Numai fraierul de Ceausescu a fost cel care a comandat din URSS 45 de avioane MiG-29 din care doar 21 (17 monoloc si 4 biloc) au apucat sa fie livrate, primele patru ajungând la Regimentul 57 Aviatie Vânatoare de la baza aeriana de la M. Kogalniceanu, chiar înainte de evenimentele din decembrie 1989, Guvernul Petre Roman anulând comanda pentru restul de 24 de avioane. Dupa nici 10 ani de operare, în iunie 1999 a fost semnat un contract între Aerostar Bacau, Daimler Chrysler Aerospace (Germania) si Elbit Systems (Israel) pentru realizarea unui avion MiG-29 Sniper demonstrator. Programul de modernizare care urma sa se desfasoare la fabrica AEROSTAR din Bacau includea si controale obligatorii pentru prelungirea resursei în ani a avionului si implementarea unui pachet de modernizare.
– Prima operatiune din acest pachet consta în înlocuirea afisajului analogic din cabina cu doua display-uri color multifunctionale cu dimensiunea 15×20 cm, concomitent cu montarea aparaturii de bord de rezerva, adica a celui de-al treilea display (BFI-Back-Up Flight Instrument), dispus pe panoul central între celelalte doua MFCD.
– A doua operatiune consta în înlocuirea vechiului Head-Up Display (HUD) cu unul cu unghi mare de vizare si panou de comanda frontala UFCP si montarea unui display pentru receptorul de avertizare radar (RWR), dispus în dreapta cabinei.
– A treia operatiune consta în montarea calculatorului digital de misiune (MMRC), conectat la magistrala de date MIL-STD-1553 B (identica cu cel de pe F-16), al procesorului de date aerodinamice (ADC) si a celor doua statii radio (cu securizare a vocii si salt în frecventa), de navigatie inertiala cuplat cu receptor GPS, de radionavigatie de ultima generatie (VOR/ILS/DME) si transponder IFF.
– A patra operatiune consta în montarea sistemului de transfer date si a unui sistem video de cabina (CTVS), cuplat cu un înregistrator video de bord (VTR).
Pachetul de modernizare al MiG-29 Sniper, descris anterior, fiind similar conversiei celor 12 F-16 de la standardul Block15 la standardul MLU (Mid-Life Update), pe care o realizeaza acum, dupa 13 ani firma portugheza OGMA.
Este rentabil? pentru România achizi?ia de F-16 vechi din Portugalia?
În paralel, au fost mentinute sistemele de detectie rusesti în infrarosu (IRST- KOLS), adaptând sistemul de conducere a focului si de razboi electronic de ultima generatie pentru mentinerea doar a armamentului rusesc performant. S-a optat pentru instalarea unui nou radar (altul mai performant decât ELTA EL/M-2032, montat pe MiG-21 LancerR în 1996). Primul zbor al demonstratorului a avut loc la data de 05.05.2000, programul de încercari în aer progresând rapid, pe 26.05.2000, el a fost declarat finalizat, urmând ca din 2001 sa înceapa operatiunea de modernizare pentru toate avioanele MiG-29 din dotarea armatei române, rezultând un avion care era în cam toate privintele superior lui F-16, cel care urmeaza sa intre modernizat în dotarea aviatiei române.
Numai ca guvernul PSD n-a mai dorit sa finanteze programul MiG-29 Sniper. Asa cum n-a mai alocat bani nici pentru reparatiile capitale (RK) necesare prelungirii resursei în timp cu 25/40 ani (5.000 ore de zbor) a avioanelor MiG-29, desi calitatea întretinerii avioanelor era excelenta, operatiile executate la RK fiind minime. Programul de modernizare a celor 18 MiG-29 ramase, ar fi costat România 150-160 de milioane USD, aproximativ pretul (157 milioane USD) uneia din cele doua fregate ruginite si complet dezarmate (Regele Ferdinand si Regina Maria), achizitionate de acelasi guvern PSD în 2004, de la britanicii care le dadusera la fiare vechi. Ca termen de comparatie, rusii au modernizat de curând cele 62 de MiG-29 indiene (produse în aceeasi ani cu cele românesti) la standardul SMT, la pretul de 964 milioane USD, în care a intrat si înlocuirea motoarelor cu unele noi. Un calcul sumar indica un pret de modernizare pe aparat de 15,5 milioane USD. În aceste conditii, avioanele MiG-29 au fost retrase din înzestrarea armatei române în anul 2004, desi aveau mai putin de 400 de ore zburate fiecare, dintr-o resursa minima de 3.500, garantata de producator.
Mai mult: http://romanian.ruvr.ru/2013_10_16/Valentin-Vasilescu-Ce-am-avut-de-ce-ne-am-batut-joc-Si-cu-ce-ne-am-pricopsit-de-la-americani-6122/