S-au inmultit cazurile de posesori de autoturisme, care s-au ales cu dosar penal, pentru fals sau uz de fals, dupa ce au incercat sa treaca granita cu propria masina, inmatriculata si verificata tehnic in Bulgaria. Asta, deoarece tara vecina este o tara a tuturor posibilitatilor. Orice masina, furata sau nu, cu probleme la acte, cu seria de sasiu schimbata, capata o identitate cand ajunge la Sofia, Dobrich sau oriunde in sud. De ce falsul in actele masinii este depistat doar la vama? Pentru ca doar acolo exista acces la o baza de date complexa, comuna intregului spatiu european.
Pentru a evita taxele enorme, de inmatriculare sau impozit, romanii aleg sa-si ia numere de Bulgaria. Procedura este simpla. Proprietarul are nevoie de un om de legatura, bulgar, eventual cunoscator de limba romana, care inmatriculeaza masina, ii face verificarea tehnica, daca este cazul dupa care incheie un act la notar, care permite propretarului de drept sa utilizeze masina. Si cum Bulgaria este in UE, la fel ca si Romania, artificiul permite oricui sa se bucure de o masina, fara a plati mii de euro statului roman. Intre timp, industria inmatricularilor pe ruta Bulgaria s-a dezvoltat. Statul vecin a reactionat dupa ce a vazut ca sunt cetateni care au au sute de masini inmatrculate pe numele lor, fara sa plateasca impozitele. Unele au fost radiate, in timp ce ele circula, in continuare, pe teritoriul altor state. Deja au fost confiscate sute de masini, potrivit unei decizii a autoritatilor bulgare. Totodata si in Romania s-au dat dispozitii de „atentie“ sporita pentru cei cu numere straine.
Prelungire de acte prin posta. Falsul poate fi probat la iesirea din tara!
Autoritatile romane au depistat in ultima perioada zeci de proprietari de masini, care incercau sa calatoreasca peste granita, in special, in spatiul extracomunitar (unde verificarile se fac la sange) cu documentele masinilor falsificate. Cel mai intalnit caz este acela al ITP-ului fals. Si aici se intalnesc doua situatii. Fie proprietarul preda masina unui intermediar roman, care ii promite ca ii face ITP-ul, asigurarea s.a, pentru o suma care oscileaza intre 400 si 600 de euro. Pentru ca profitul intermediarilor romani si bulgari sa fie maxim, se apeleaza deseori la o falsificare grosolana a stampilelor oficiale. Proprietarul masinii este prins atunci cand calatoreste, cand organele vamale ii depisteaza falsul. O a doua metoda de „verificare tehnica“ este trimiterea actelor prin posta. Si in cazul acesta, internetul sau targurile de masini sunt pline de „oferte“
Singura solutie care ramane unui posesor de masina cu numere de Bulgaria, care este nesigur de corectitudinea actelor, pentru a evita consecinte, deseori penale, amenzi sau suspendarea permisului si a certificatului de inmatriculare este sa evite plimbarile in alte tari. Pentru uzul de fals (art 291 Cod Penal), soferul risca inchisoare intre 3 luni si trei ani (de regula, cu suspendare daca nu exista antecedente) sau amenda penala.
Am fost la Moldoveni cu o.masina înmatriculata in BG.la întoarcere mi sa comunicat c? era in neregul? tip,nu era inregistrat.Dupa eu am f?cut itp in Ro,am avut accident si masina am distrus o. Ce risc in cazul asta?Am 2 ani trecuti si nu stiu nimic.Mi sa spus ca am calitatea de martor si ca trebuie sa dau o declara?ie la ia?i.eu nu stau in tara.multumesc