Scris de Marina GLODICI
Intreaga noastra viata fizica este marcata de cea a sufletului nostru ( teologic intitulat „omul dinlauntru”) care este format din: intelect, vointa si sentiment.
Nimic nu este mai important în acest context al vietii interioare decât gândurile de la care pornesc toate cuvintele si actiunile intreprinse de fiecare individ. Lumea gândurilor este esentiala deoarece fiecare cum gândeste asa si traieste, spuneau batrânii nostri. În acest sens se întelege, asadar, ca gândurile omului formeaza logica dupa care judeca si ia decizii în viata. Acestea sunt influentate de o sumedenie de factori externi si interni. Vorbeam în materialele anterioare despre înnoirea mintii (nasterea din nou din punct de vedere spiritual), adica a gândurilor care schimba logica, modul de a privi lucrurile redând omului o mentalitate, total diferita de aceea de dinainte.
Potrivit lui A.W.Tozer, gândirea poarta în sine un imperativ moral. Pentru a fi un gânditor eficace trebuie sa fii înzestrat cu anumite calitati indispensabile. Un proverb chinezesc spune ca: „învatatura fara gândire este o capcana; gândirea fara învatatura este un pericol”. Ca sa gândesti corect trebuie sa fii absolut de onest si transparent de sincer, sa ai curajul descoperirii de sine si sa detii o masura de cunostinte, asemeni afirmatiei lui Kant, respectiv, „cerurile înstelate deasupra si legea morala dinlauntru”, si bineînteles sa ai un bun simt istoric si creativ.
Lumea gândurilor noastre poate fi influentata de sistemul de valori si de duhul care guverneaza mintea noastra. „Omul este un închinator si numai în duhul închinarii poate gasi slobozirea tuturor puterilor intelectului sau uimitor” ( A.W.Tozer). Specialistii spun ca oamenii pot face aceleasi fapte, însa cu motivatii diferite. Trebuie doar sa meditam, acum, la prioritatile noastre si atunci vom vedea cui ne închinam în fiecare zi prin gândurile, vorbele si actiunile noastre. Nu putem detasa fiinta noastra, nici fizica si nici psihica de Dumnezeu. Si asta, datorita faptului ca am fost creati de El si în El avem viata si de la El vin solutiile pentru toate problemelor noastre de pe pamânt. El este sursa noastra de putere în lupta împotriva raului care sta în primul rând în „locurile ceresti ” din om, adica în sufletul lui si implicit în gânduri, care se transforma în vorbe si actiune.
Daca am face o incursiune în ceea ce priveste civilizatia, am observa ca, omul a devenit mai parsiv, una gândeste, alta vorbeste si cu totul altceva întreprinde. Este vorba despre insul modern care trebuie sa „supravietuiasca” si se preteaza la o viata duplicitara, omorându-si sufletul în fiecare zi, calcându-si pe constiinta pâna ajunge sa ignore tot ce este sfânt si corect. Acest fel de logica de a trai este unul care seamana cu expresia de a fi „morti în pacate”. Totul se rezuma la o lupta spirituala dintre bine si rau la care Dumnezeu a obtinut victoria prin Fiul Sau, Domnul Isus Hristos, care prin jertfa Sa a adus mântuirea tuturor oamenilor care cred în ea, de sub influenta raului si eliberarea de sub puterea pacatului.
Cum putem avea, oare, o constiinta curata ce e generata de gâdurile curate si eliberate de tot ceea ce este rau? Cum putem cunoaste, oare, adevarata libertate de sub puterea nefasta a raului care îmbraca diferite forme pentru a lega oamenii de materialism si carnalitate si dezlega de cer?
Exista doar o singura cale: nasterea din nou din apa si Duh, de care vorbea Mântuitorul nostru, Domnul Isus Hristos. Ea se poate realiza prin acceptarea jertfei Domnului Isus prin care suntem absolviti de pedepsa pacatelor comise si umplerea noastra cu Duhul Sfânt.
Trebuie sa stim ca Duhul Sfânt este o persoana vie, a treia persoana a divinitatii. Cu ajutorul Lui avem o viata prin care cautam doar onorarea Domnului Isus, lasându-ne absorbiti cu totul de El, ducând o viata de neprihaire, în cumpatare, dreptate si evlavie. „Fa din gândurile tale un sanctuar curat. Înaintea lui Dumnezeu gândurile noastre sunt lucruri. Gândurile noastre sunt decoratiunile dinlauntru sanctuarului în care locuim. Gândurile tale decid în mare masura dispozitia, vremea, climatul dinlauntrul inimii tale, iar Dumnezeu considera gândurile tale facând parte din tine. Gândurile de pace, gâdurile de compasiune, gândurile de mila, gândurile de bunatate, gândurile de dragoste, gândurile lui Dumnezeu, gândurile Fiului lui Dumnezeu, acestea sunt lucruri bune si lucruri înalte. Prin urmare, daca vrei sa cultivi cunoasterea Duhului Sfânt trebuie sa nu permiti mintii tale sa fie o pustie care sa colinde orice fiara necurata si orice fel de pasare. Trebuie sa ai o inima curata!”. (A.W.Tozer). Sa cautam încontinu sa meditam Biblia si arta recunoasterii prezentei Duhului Sfânt pretutindeni. Sa fim curajosi, deoarece „lasul poate fi viclean si istet, dar niciodata nu poate fi un gânditor întelept, fiindca întelepciunea este în mod fundamental un lucru moral si nu va avea nicio legatura cu raul”.
Prin ascultarea si întoarcerea noastra la Dumnezeu vom obtine astfel o unitate a sinelui nostru în care intelectul si sentimentul ori partea noastra emotioala si vointa vor fi mereu în echilibru perfect sub conducerea si cotrolul Duhului Sfânt. Vom avea astfel o inima eliberata de amaraciune prin detronarea eului si plina de o dragoste smerita si o vointa înnoita, acceptând în ea doar gândurile de seriozitate. „Gândurile solemne necesita o atitudine solemna fata de viata, fata de omenire si fata de Dumnezeu”(A.W.Tozer).
În concluzie, dragii mei cititori nu eliminati din gândurile dumneavoastra dorinta de relegare la sursa noastra de viata, adica Dumnezeu. Fara El nu vom putea învinge raul care urmareste sa ne ia sansa de la mîntuirea ce ne este data în dar. Hraniti-va sufletele cu lucrurile sfinte si veti avea o minte instruita si o inima libera si plina de bucuria de a trai. „Instruirea mintii este la fel de necesara ca hrana pentru corp” (Marcus Tullius Cicero).
Marina Glodici
Cluj Napoca, 15 iulie 2013