„Practica evaluarii educationale”, curs al CCD Bacau pentru descoperirea vocatiei elevilor



Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau a organizat în premiera programul de formare continua Practica evaluarii educationale, avizat de Ministerul Educatiei si destinat cadrelor didactice din învatamântul preuniversitar.

evaluarea in educatie (1)

Acesta s-a desfasurat la Colegiul „Henri Coanda” Bacau si a fost coordonat de profesorii Dumitru Ficuta, formator al CCD Bacau si Emil Lazar, de la Scoala Gimnaziala ”Zaharia Stancu” din Rosiorii de Vede, jud. Teleorman. Una din problemele majore în educatie, în jurul careia se concentreaza numeroase dezbateri, este evaluarea, privita ca element integrator al procesului de învatamânt, alaturi de predare si învatare. “Acest program de formare constituie o prioritate pentru Ministerul Educatiei. De aceea, în perspectiva imediata, intentionam sa îl îmbunatatim, sa atragem mai multi experti, specialisti si sa îl acreditam. El va urmari  dezvoltarea competentelor de evaluare ale cadrelor didactice, mai ales a celor care vor participa la examenele de definitvare si la concursul national pentru ocuparea posturilor didactice în unitatile de învatamânt preuniversitar”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul Casei Corpului Didactic Bacau.

Un accent deosebit asupra evaluarii este surprins în noua lege a educatiei, care stipuleaza faptul ca scopul acesteia este de a orienta si optimiza învatarea. În acest sens, procesul de evaluare va fi proiectat, implementat si apreciat, prin raportare directa la setul de competente prevazute în programa scolara. Procesul evaluativ nu se rezuma doar la a constata masura în care obiectivele educationale au fost îndeplinite, ci dimpotriva, acesta permite multiple ocazii de a perfectiona procesul instructiv-educativ în demersurile ulterioare întreprinse de cadrul didactic.

evaluarea in educatie (2)

Optiunea pentru una sau alta dintre metodele de evaluare cunoscute (metodele traditionale si metodele complementare), constituie rezultanta mai multor factori: scopul si obiectivele evaluarii, tipul acesteia, specificul continuturilor supuse aprecierii, particularitatile populatiei scolare vizate, achizitiile cadrelor didactice privind exersarea / practicarea / experimentarea diverselor modalitati de procedare.

”În efortul de determinare a calitatii rezultatelor scolare si a progresului scolar, cadrele didactice au la dispozitie un arsenal de metode si instrumente de evaluare. Alegerea celor mai adecvate metode si instrumente de evaluare, reprezinta o decizie importanta în vederea realizarii unui demers evaluativ pertinent si util. Combinarea instrumentelor de evaluare scrisa, cu cele de evaluare orala si cu metodele complementare de evaluare, vor asigura realizarea unei imagini globale a capacitatilor elevilor. Problematica modalitatilor de evaluare ramâne deschisa, putând fi continuu îmbunatatita si diversificata. Scopul comun, de care trebuie sa se tina cont, este cel de dezvoltare a capacitatii de autoevaluare la elevi, concomitent cu schimbarea viziunii asupra rolului evaluarii, acesta fiind de ameliorare si corectare, mai mult decât de sanctionare.”, ne-a declarat prof. dr. Emil Lazar, formatorul acestui program.

Procesul de evaluare necesita demersuri si atitudini metodologice concretizate în parcurgerea unor etape definite, înregistrarea exacta si conservarea datelor, utilizarea de metode si instrumente de evaluare, instrumente diverse (fise, rapoarte, documente rubricate etc.), asigurarea validitatii, a relevantei si a fidelitatii demersului evaluativ.

Impartaseste

Mircea Merticariu a etichetat acest articol cu: , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *