Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau a organizat, programul de formare continua „Leadership educational vs. Management educational„, avizat de Ministerul Educatiei, destinat personalului de îndrumare, conducere si control, dirigintilor, dar si altor categorii de cadre didactice. ”În literatura de specialitate, atât în cea din strainatate, cât si în cea din tara, înca din anii ’90, este prezenta o vie dezbatere, referitoare la acest subiect. De remarcat ca expertii nostri, care s-au ocupat de aceasta problema, au preluat conceptele si ideile principale/tezele, din lucrarile deja consacrate în SUA si Europa. Doar pe alocuri, publicatiile aparute în România, care fac referire la aceasta tematica, ating si aspecte specifice sistemului educational autohton. De aceea, consideram ca un astfel de program, dedicat personalului de îndrumare, conducere si control, dirigintilor, dar si altor categorii de cadre didactice, este binevenit. El poate conferi un plus de informatie, adaptat situatiei actuale din învatamânt”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul CCD Bacau.
Cursul, considerat de ministerul de resort ca fiind unul prioritar, s-a desfasurat la Scoala Gimnaziala Nr.1 Sascut si a fost sustinut de Luminita Hututui, profesor la Liceul Tehnologic „J. M. Elias” si de Doru Hututui, MBA Senior Trainer &Coach.
Pe parcursul celor 40 de ore, peste 40 de cursanti au parcurs urmatoarele module: Identificarea nevoii de leadership; Relatia dintre leadership si învatare; Relatia dintre leadership si comunicare; Tranzitia de la manager, la lider; Exemplul personal în dezvoltare si revitalizarea echipei; Influenta leadership-ului educational, în maturizarea aderentilor (elevi, profesori, parinti); Functii manageriale, stiluri de leadership vs. nivele de dezvoltare la aderenti; Coaching si bariere personale vs. bariere sistemice în calea leadership-ului. Asadar, formatorii au facut o scurta prezentare generala a notiunii de leadership, definindu-l ca un proces prin care se exercita influenta, în sensul de posibilitate de a-i convinge pe altii sa te urmeze. Liderul trebuie sa înspire si sa stimuleaze membrii grupului, convingându-i astfel, sa-i respecte viziunea, actiunile, ideile. Acesta dobândeste încredere si credibilitate, dovedind o capacitate extraordinara de a dezvolta relatii, competenta si integritate, are o atitudine de apreciere /valorizare a oamenilor si a relatiilor cu acestia, fiind atent la ei si la problemele lor.
Leadership-ul reprezinta acum un atribut dorit/cerut si de organizatiile scolare, directorilor lor. În acest context conducatorii au încredere în fortele proprii, generând optimism celorlalti.
În preajma adevaratilor lideri, angajatii se simt mai competenti si gasesc munca mai interesanta. Leadership-ul se afla în relatie directa, cu puterea de a influenta comportamentul oamenilor. Unii specialisti, precum Gerald A. Cole, considera ca ”manager” si ”leader” sunt termeni sinonimi, folosindu-i în mod alternativ, însa leadership-ul si managementul, reprezinta de fapt dimensiuni distincte ale persoanelor din conducere: leadership-ul înseamna capacitatea de a determina oamenii sa actioneze; managerul în schimb, este individul care asigura atingerea obiectivelor organizationale, prin planificare, organizare si orientarea muncii catre finalitate.
„Prin urmare, o persoana poate fi un manager eficient, fara a avea capacitatile unui lider. Majoritatea entitatilor scolare de astazi sunt mai mult gestionate si mai putin conduse. De aceea, ele au nevoie sa îsi dezvolte capacitatea a-si exercita leadership-ul. Scolile de succes nu asteapta ca liderii sa vina spre ele. În ultimul deceniu se acorda o tot mai mare atentie orientarii managerilor, spre obtinerea unor rezultate mai bune în leadership“, se mai arata in comunicatul Casei Corpului Didactic din Bacau.