Bulgaria reprezinta una din destinatiile cele mai comode pentru inmatricularea unei masini la mâna a doua, cu numere straine, din spatiul UE. Din cauza fiscalitatii crescute din România, a taxei de prima inmatriculare, mii de bacauani au ales aceasta cale, pentru a ocoli legile românesti. S-au infiintat zeci firme care se ocupa cu inmatricularea masinilor dar si o multime de site-uri specializate in acest sens. Un alt loc unde este prezenta cerea si oferta de inmatriculari in Bulgaria este si in Târgul de Masini de la Serbanesti.
Intermediarii care realizeaza inmatricularea, percep, de regula, sume cuprinse intre 400 si 600 de euro, din care aproximativ 300 de euro sunt taxele platite in tara vecina pentru prima inmatriculare, pentru asigurarea anuala de tip RCA, numerele noi ale masinii, acte notariale iar restul sumei o reprezinta comisionul si carburantul. In cazul in care autovehicolul nu are asiguararea in termen, este necesar transportul cu o platforma, adica alte costuri.
Oricum, daca prima inmatriculare si asigurarea masinii costa in România chiar si 5 mii de euro, in functie de capacitatea cilindrica, in Bulgaria costurile sunt de câteva sute de euro. Masinile sunt inmatriculate, cel mai adesea, in orasele importante aflate la granita, precum Ruse, Dobrich (foto) sau Varna. Potrivit unor evidente ale Politiei Rutiere, numarul masinilor inmatriculate in Bulgaria, care circula pe teritoriul României este de aproape 150 de mii de masni si este in crestere. „In Bacau nu avem astfel de evidente si nu stiu cum putem verifica acest lucru”, afirma Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvânt al IPJ Bacau.
Bulgaria, tara tuturor posibilitatilor
Dupa câteva ore de drum, de la plecarea din Bacau, trecem granita spre Bulgaria, pe la punctul vamal Negru Voda. Mizerie, cladiri darapanate, nimeni care sa controleze traficul. In cele din urma, intr-un ghiseu ruginit isi face aparitia un vames, care plictistit ne returneaza actele, fara probleme. Dupa 40 de kilometri ajungem in Dobrich, un oras de talia Bacaului, dar parca mai intunecat si fara perspective. Deoarece am ajuns mai devreme, trebuie sa asteptam intermediarul, cetateanul bulgar, cunoscator de limba româna, care are relatii la serviciul de inmatriculari si inspectie tehnica din oras. Ne spune ca va merge repede, ca in câteva ore, pâna la prânz totul e gata. Masina este trecuta pe numele lui, se face asigurarea obligatorie, apoi masina ajunge la inspectia tehnica. Suntem intrebati daca seria e originala, ca se poate rezolva si acest aspect, dar costa. „Daca masina este de lux, merita riscul”, ne mai spune acesta. Verificarea tehnica se face in câteva momente. Ultimul loc in care trebuie sa asteptam este la notar. Aici trebuie incheiat un act prin care masina trece formal in proprietatea bulgarului si care ne-o vinde inapoi. „E un artificiu la notar, vi se da o procura si suntem cu totii in legalitate”, ne spune intermediarul.
Cunoscatorii de româna au cautare in Bulgaria
Cladirea unde se realizeaza inspectia tehnica se afla chiar lânga politia din Dobrich. In fata sunt câteva rulote in care se fac asigurari, se legalizeaza acte s.a Aproximativ 50 de români asteapta la coada sau in masini, sa le vina rândul la inspectie. „E o adevarata afacere sa stii limba româna aici in Bulgaria. Astia fac câteva sute de euro pe zi, bani curati”, spune Cristi, un tip tuciuriu din Bucuresti, venit prin alt intermediar.
???????????? ??????
Alex, daca tu iti permiti o masina, iti permiti sa-mi sxxx si pxxa :))
Tot cei care nu au bani fac asta. Daca nu-ti permiti o masina si taxele, mai bine nu o mai iei. E mai simplu
E riscant sa faci actele la notariat. Daca pierzi actele in Romania nu prea mai ai ce sa faci cu masina. Unde gasesti bulgarul?
Doar asa se poate trai, sa ocolim legile statului si taxele mult prea mari pentru salariile noastre