Primaria Bacau se pregateste sa calce in picioare proprietatile bacauanilor care au case si afaceri langa Podul Margineni. Administratia Stavarache a schimbat planurile in privinta modernizarii podului. In proiectul initial, modernizarea trebuia sa se faca pe partea stanga a podului, pe directia Moinesti. Asta ar fi afectat cladirea depoului CFR, dar si vizibilitatea Pensiunii Vialux. Reprezentantii CFR au solicitat, pentru dezafectarea cladirii depoului, o noua cladire in care sa se efectueze reparatiile la locomotive. Solutia a fost considerata inacceptabila de reprezentantii Primariei Bacau, care au decis sa mute podul deasupra curtilor si caselor bacauanilor, fara sa le plateasca despagubiri. De pe urma modernizarii vor fi afectate proprietatile lui Traian Scribleac, Constantin Juncu, Anica Juncu dar si spalatoria lui Gheorghe Neagu. Potrivit noului proiect, pilonii podului vor fi mutati cu sapte metri spre dreapta, adica in curtea bacauanilor. Podul va avea patru benzi de circulatie, o latime de 14 metri si o inaltime de 7 metri. Practic, curtile bacauanilor si o parte din case se vor afla sub pod.
„Iubim Natura” se solidarizeaza cu proprietarii
Proprietarilor de la Podul Margineni le-au sarit in ajutor si reprezentantii societatii civile. Reprezentantii Asociatiei aIubim Natura” au de gand sa blocheze acesta calcare a proprietatii, atat in instanta, cat si prin mediatizarea abuzului. aCei de la primarie isi bat joc de oamenii de acolo. Le-au spus ca pilonii podului vor fi pe domeniul public, langa gard, iar pilonul va fi fixat sub pamant, incat sustinerea de ciment sa nu afecteze. Podul la va umbri proprietatea. Ceea ce mi s-a parut ciudat a fost faptul ca cei de la primarie nici nu au pomenit de vreo despagubire. Vrem sa-i dam in judecata”, ne-a declarat Florin Suciu, presedintele de la Iubim Natura.
Podul ar fi putut fi supraetajat sau atunel”
Podul de la Margineni a fost realizat in anii „70, odata cu modernizarea partii de nord-est a municipiului Bacau. Proiectul a ajutat la fluidizarea traficului zonei industriale. Proiectul propus de actuala administratie, in afara dimensiunilor, a pistei pentru biciclisti, nu aduce nimic nou. aEu le-am dat o sugestie de la inceput, sa-l faca supraetajat”, ne-a spus Vasile Munteanu. Au existat si propuneri de demolare a actualului pod si de realizare a unui tunel subteran.
„Traiesc de o viata in casa asta. Am 70 de ani, poate mai am de trait. De ce vrea primarul sa ma ingroape de pe acum? De ce vrea sa-mi ia lumina? Am gradina frumoasa, ingrijita, vreau sa vad si soarele, nu sa locuiesc in zgomot, sub pod!”
Anica Juncu, 70 de ani
Proprietarii vor da in judecata primaria
In data de 2 decembrie, la Colegiul N.V. Karpen din Bacau a avut loc o dezbatere publica, referitor la proiectul aModernizare Calea Moinesti”, la care au luat parte reprezentanti ai Primariei Bacau, ai societatii civile si proprietarii caselor de langa Podul Margineni. Discutiile au fost pe alocuri in contradictoriu. In ciuda situatiei din teren, a faptului ca podul va afecta proprietatile, reprezentantii Primariei Bacau au spus ca lucrurile nu vor sta asa. Asta pentru a-i convinge pe proprietari sa semneze si pentru a nu le plati despagubiri. „Am fost la acea dezbatere. Eu nu pot fi de acord cu acest proiect. Au incercat sa ne minta, sa ne spuna ca nu vom avea de suferit. Eu nu am unde sa ma duc, am muncit toata viata sa ridic casa asta. Fara sa ne ceara acordul, pe motiv ca este un obiectiv de interes public, ne calca proprietatea. Am masurat, daca muta piciorul podului cu 7 metri, acesta va fi in gardul meu. Iar podul imi va acoperi curtea, pana la streasina casei”, ne-a declarat Traian Scribleac, proprietar al casei de langa linia ferata. Traian Scribleac a contestat proiectul la Agentia Judeteana de Protectia Mediului. In acelasi timp, impreuna cu vecinii, va depune o actiune in instanta impotriva Primariei Bacau. Deja a fost contactat un avocat, care va face procedurile.
„De ce vrea primarul sa ma ingroape de pe acum?”
Familia Juncu detine doua din proprietatile care vor fi afectate de noul pod. Spre capatul podului locuieste Anica Juncu, iar in gard cu ea, fiul, Constantin Juncu. aSingurul avantaj este ca nu-mi va ploua si nu voi avea zapada in curte. Stiu ca exista legi care nu le dau voie sa se apropie, pana la o anumita distanta, de locuintele oamenilor. La cum este noul proiect, oamenii care vor trece pe pod pot sa se pise in casa mea, prin fereastra”, ne-a declarat suparat Constantin Juncu. Anica Juncu are 70 de ani. Traieste de cand se stie in acceasi casa. Nici comunistii nu au deposedat-o de proprietate. Schimbarea impusa de primarie o vede in nuante gri.
Angajatii primariei isi bat joc de afacerile bacauanilor
Gheorghe Neagu detine o spalatorie auto, tot pe partea dreapta a Podului Margineni (in sensul de mers spre Moinesti). A vrut sa faca o extindere. In data de 6 februarie a depus o solicitare la Primaria Bacau pentru aprobarea lucrarilor. I s-au cerut avize peste avize. Demersurile au durat mai multe luni. PUZ-ul pentru proiect i-a fost aprobat prin Hotarare de Consiliu Local in luna martie. Au urmat alte demersuri, cheltuieli. Acum l-au anuntat ca nu va primi autorizatie pentru ca s-a modificat proiectul la pod. Noul proiect ii inchide practic afacerea cu spalatoria. aSe face podul peste noi, nu mai ramanem cu nimic. Ma duc sa-i dau in judecata. Am umblat atat degeaba. Cei din primarie isi bat joc de noi”, a spus cu mahnice Gheorghe Neagu.
Primarul raspunde doar pe internet
Primarul Romeo Stavarache nu s-a deplasat sa vorbeasca cu oamenii care vor fi afectati de lucrarile la pod si de perspectiva de a nu mai vedea soarele prin ferestre. Nimeni nu a reusit sa ajunga la primar. Fiica Anicai Juncu a postat pe internet, pe site-ul domnuleprimar.ro, o plangere, la care i s-a raspuns. „Va scriu in numele mamei mele Juncu Anica, o femeie in varsta de peste 70 de ani, vaduva de 25 de ani, si fratele meu Juncu Constantin care locuiesc pe str Calea Moinesti, sub pod la Margineni. Cu lacrimi in ochi mi-a spus ca au fost cativa reprezentanti de la primarie prin care le-au comunicat ca se vor construi doua benzi de circulatie pe pod, pe partea unde au case construite, nu pe partea Depoului. In hotararea CL, eu citisem ca cele doua benzi vor fi pe partea cu Depoul. Pentru ca nu este prea mult loc, le-au spus ca piciorul de sustinere ar fi in gradina, proprietate privata. Daca intradevar va fi asa, credeti ca se poate locui intr-o asemenea casa, in care masinile ar trece pe deasupra ei? In prezent, eu cand merg la mama mea, in momentul in care trece o masina de mare tonaj pe pod, casa se misca, ca la cutremur. Cum va fi atunci cand vor mai fi inca doua benzi peste casa? Va rog mult sa-mi dati un raspuns. Sunt convinsa ca si dvs aveti o mama si nu cred ca puteti dormi linistit cand o vedeti ca sufera atat de mult”. Romeo Stavarache (sau biroul de relatii publice care semneaza cu numele lui) a transmis un raspuns lung, care nu rezolva cu nimic situatia. Proprietarii sunt pusi in fata unui fapt aparent inevitabil. Primarul a raspuns in necunostinta de cauza sau in mod intentionat, cu rea vointa, distorsionand realitatea.
„Vreau sa precizez ca analiza indicilor de poluare, zgomot si vibratii a facut obiectul unui studiu minutios al unei firme de profil, din datele prezentate reiesind foarte clar o imbunatatire a situatiei actuale. an ceea ce priveste pozitionarea pilonilor, din planul de situatie prezentat de proiectant reiese faptul ca toti pilonii de sustinere a podului vor fi amplasati pe domeniul public, nicidecum in limita de proprietate a mamei dumneavoastra. De asemenea, la toate problemele pe care le-ati indicat an aceasta scrisoare veti primi un raspuns an scris si de la Agentia pentru Protectia Mediului Bacau, institutie abilitata sa emita avizul de mediu pentru acest obiectiv de investitii. Ne cerem scuze pentru disconfortul pe care il va produce implementarea acestui proiect mamei dumneavoastra si nu numai, dar, din pacate, este singura varianta prin care putem realiza acest obiectiv…”.
In stanga podului este liniste
Pensiunea Vialux dar si Depoul CFR au scapat de efectele negative ale noului proiect de modernizare a podului. „Eu nu am nimic impotriva acestui pod. Daca trebuie sa se faca, ce putem face? Nu as fi avut nimic impotriva nici daca s-ar fi facut pe partea mea”, afirma Vasile Munteanu. Reprezentantii Primariei Bacau au tratat superficial negocierile cu CFR-ul. In consecinta, conducerea CFR a solicitat o hala noua pentru reparatia locomotivelor. aAu fost intr-o zi sa discute cu noi. De la noi au venit la intalnire specialisti de la Iasi. Situatia a fost adusa la cunostinta conducerii, care a cerut construirea unei noi hale pentru reparatia locomotivelor. Ar fi costat mult demolarea actualei cladiri si construirea alteia noi”, ne-a declarat Danut Balint, seful Depoului CFR.