Dronele Houthi au deschis cutia Pandorei. ( Partea 1 )



Scris de Valentin Vasilescu

Atacul cu drone al rebelilor Houthi asupra facilitatilor petroliere saudite a avut rolul de a deschide o perioada de dramatice schimbari în peninsula Arabia. Desi atacul a pornit din Yemen si a avut un oarecare sprijin din Iran, cei care au luat decizia pregatirii, facilitarii si ducerii lui, se afla în cu totul alta parte. Scopul urmarit este unul foarte clar si pentru îndeplinirea lui, eu estimez ca vor urma alte atacuri cu efecte mult mai spectaculoase pentru economia Arabiei Saudite si a sultanatelor bogate în petrol, din zona Golfului. Cu atît mai mult cu cît, armele cele mai sofisticate achizitionate de aceste state si fortele militare americane, dislocate în zona, sunt incapabile sa împiedice aceste atacuri.

 

Din 1996 Arabia Saudita dispune de cel mai modern sistem automatizat de Aparare AA ( Peace Sheild ) din lume, care este conectat la toate categoriile de forte armate. El a fost creat de SUA, a costat 5,6 miliarde USD si în permanenta a fost modernizat ( vezi foto 1-postare Facebook ). Acesta integreaza radarele militare, toate sistemele de rachete AA si avioanele de alarmare AWACS sau navele marinei militare. ”Peace Sheild” are un centru de comanda national si este divizat în cinci sectoare de pe teritoriul Arabiei Saudite ( Nord, Sud, Est, Vest si Capitala tarii ).

 

Descoperirea tintelor aeriene în spatiul saudit este în sarcina a 17 radare fixe americane AN/FPS-117 si a 6 radare mobile americane AN/TPS-43. În plus, Arabia Saudita mai opereaza 5 avioane E-3 A si 2 SAAB-2000 ( AWACS ). Apararea AA a Arabiei Saudite este asigurata de 10 baterii de rachete cu raza medie de actiune MIM-23 HAWK, 5 baterii de rachete cu raza mare de actiune MIM-114 Patriot si mai multe zeci de baterii de rachete cu raza scurta Shahine ( Crotale ) si de artilerie AA.

 

Rebelii Houthi au lansat asupra Arabiei Saudite, un atac cu 20 de drone si cel putin o racheta de croaziera, din Yemen. Pentru neinitiati, racheta de croaziera este si ea o drona cu motor reactiv. Tintele fiind rafinaria Abqaiq si facilitatatea petroliera Khurais, ambele ale companiei Aramco. Rezultatul fiind incendierea si întreruperea livrarii de gaz si petrol pe o perioada nedeterminata ( vezi foto 2, 3 ).

 

Presa occidentala afirma ca SUA a depistat locul lansarii dronelor si ca acesta ar fi în sudul Iranului. Ceea ce este imposibil, întrucît SUA are un lant de alarmare care urmareste 24 din 24 de oare coasta iraniana, din Kuwait pîna în EAU, la care participa si navele Flotei a V-a a SUA, cu cartierul general în Bahrain ( vezi foto 4 ).

 

Paradoxul face ca mijloacele de lupta din Yemen au avut precizie maxima asupra tintelor alese, desi au zburat în zig-zag o distanta de peste 800 km, ocolind zonele de descoperire. Planificatorul operatiei a cunoscut la perfectie elementele cheie ale facilitatilor petroliere saudite, selectînd pentru fiecare, numarul minim de mijloace de lovire. În conformitate cu principiul ”economiei de forte si mijloace” din stiinta militara. Probabilitatea de strapungere a apararii AA saudite a fost de 100 %, întrucît dronele n-au fost detectate de absolut niciun radar.

 

Dupa 11 septembrie 2001, Abdullah Saleh, presedintele Yemenului si-a declarat sprijinul pentru George Bush în razboiul împotriva terorismului. America a ofert Yemenului un generos sprijin militar. SUA a antrenat în special fortele aeriene yemenite, în scolile militare americane, a livrat munitii si tehnica de lupta. Yemenul a primit 8 avioane de transport ( din care 2 C-130 Hercules), 14 avioane de vânatoare F-5E. Yemenul a primit alte 26 elicoptere de lupta ( printre care si UH-1H ). Asadar, militarii din Yemen nu sunt niste „desculti” cum au fost prezentati de presa occidentala.

 

Pe 7 iulie, în prezenta ministrului Apararii, generalul maior Mohammed Nasser, rebelii Houthi au prezentat noile sisteme de arme, fabricate local. A fost vorba de racheta de croaziera Quds-1 ( foto 5, 6 ), racheta balistica tactica Badir-F si dronele propulsate cu motoare cu piston Samad-1, Samad-3 ( foto 7 ), Qasef-2K. În poza se observa atasarea unui rezervor conformal, ca o cocoasa, pentru marirea razei de actiune.

 

Se stie ca o parte a dronelor folosesc motoare auto de mic litraj sau moto, cu capacitatea cilindrica de 250-1.000 centimetrii cubi, fabricate în Europa, la fel ca si drona yemenita Samad-3. O parte a rachetelor de croaziera folosesc pentru propulsie un mic motor cu reactie ( APU ) folosit de avioanele de transport si de elicoptere pentru generarea de curent, atunci când motoarele sunt oprite. Si pentru pornirea motoarelor în absenta unei surse de pornire de aerodrom. Yemeniti au elicoptere americane si este posibil sa fi montat APU acestora pe prima serie de rachete de croaziera. Asa cum au facut-o multe state, care au creat drone-tinte pentru verificarea capacitatii de doborâre a sistemelor lor AA ( vezi foto 8 ). Numai ca, rebelii Houthi dispun de un numar impresionant de astfel de motoare, fabricate în Franta, Italia, Germania, Japonia, etc. Lansarea si accelerarea dronelor si rachetelor de croaziera se face cu un motor racheta cu combustibil solid. Motorul de mars APU cântareste 20 kg, are un consum specific de 0.7-3.12 l/min si asigura o viteza de 650-800 km/h. Cu un rezervor de 250-300 l, racheta de croaziera poate lovi rafinariile saudite. Nu exista nici un fel de restrictii la comercializarea acestor doua tipuri de motoare.

 

Ca sa întelegem mai bine situatia creata, mai întâi voi traduce în limbaj comun conceptia de aparare adoptata împotriva dronelor si a rachetelor de croaziera. Vulnerabilitatea obiectivelor consta în distanta mica de detectie a acestor mijloace ofensive, de catre radare, sub 30-40 km. Datorita dimensiunilor reduse, materialelor nemetalice si a profilului de zbor de aproximativ 10 m fata de sol, amprenta lor pe radar este greu observabila. Distanta de 30-40 km scade si mai mult, functie de înaltimea antenei si de sectorul de cerc acoperit de antena. De exemplu, radarul rachetei Patriot are un sector de 120 din 360 de grade.

 

Radarele de pe satelitii de cercetare militari nu au capacitatea de a detecta rachete de croaziera sau drone. În cazul acestor mijloace de lupta, apararea AA a unei zone extinse la întreg teritoriul national nu este eficienta pentru ca necesita forte imense. De aceea se organizeaza apararea obiectivelor importante, pe directiile de acces cele mai probabile.

 

Probabilitatea de descoperire creste prin cooperarea între reteaua de radare terestre si cele de pe avioanele de alarmare îndepartata AWACS (Airborne Early Warning and control) care au o zona de descoperire mai mare. Arabia Saudita a avut în aer, pe timpul apropierii dronelor inamice de obiectiv, un avion Saab-2000 înmatriculat 6002, indicativ radio BAHAR 46, de tip radar zburator AEW, care ar fi putut depista tintele inamice. Numai ca acesta a fost trimis sa patruleze exact în partea opusa, la granita cu Irakul. Pentru detectia mijloacelor care zboara la joasa înaltime, apararea nemijlocita a unui obiectiv de dimensiuni reduse, poate folosi platforme radar de tip dirijabile sau aerostate, ancorate la sol.

 

Daca dronele sau rachetele de croaziera au fost detectate din timp si exista avioane de vînatoare în zona de serviciu în aer din proximitatea obiectivului, interceptarea lor se face cu rachete aer-aer, folosindu-se senzorii în infrarosu sau radarul de bord. Daca nu, sarcina combaterii acestora cade în sarcina apararii AA care foloseste rachete cu raza lunga, medie, scurta sau foarte scurta si sisteme de artilerie AA calibru mic- CIWS (Kashtan , Goalkeeper, Meroka, Oerlikon Millenium, etc). În cazul rafinariilor se tine cont de faptul ca rachetele AA cu raza scurta si foarte scurta, ghidate pe fascicol termic, se dirijeaza automat pe flacara gazelor arse, nu pe tinta aeriana.

 

Presupunînd ca radarele descopera tinta aeriana de la 20-25 km, timpul pîna la impactul cu obiectivul este 100-110 secunde. Din acesta scadem un timp pasiv de 10-30 de secunde necesar pregatirii lansarii rachetelor AA cu raza lunga, medie si scurta. Daca prima salva de rachete nu a nimicit tinta, se lanseaza a doua salva, formata din rachetele cu raza foarte scurta de actiune, de sub 7-9 km. Cînd distanta de descoperire este foarte mica si timpul pîna la impact este peste 65 secunde, se lanseaza simultan toate tipurile de racheta AA. Ultima reduta o reprezinta sistemele artileristice CIWS ( tunuri rotative cu 6 tevi, calibrul 20-35 mm ) , care au o cadenta de pîna la 8.000 de proiectile/minut, o raza de actiune de 3 km, si eficacitate maxima la circa 500 m. Daca avem de-a face cu atacuri în mai multe valuri, la intervale foarte scurte de timp, folosind multe drone si rachete de croaziera, din directii diferite, asa cum au procedat yemenitii, canalele de deservire cu tinte ale aparatorului sunt saturate si sistemul se blocheaza.

 

Atacul preventiv este cea mai eficienta metoda de contracarare a dronelor si a rachetelor de croaziera. Sunt vizate lansatoarele acestora, depozitele de componente si hangarele de asamblare. Totul depinde de acuratetea informatiilor culese de serviciile de informatii. militare.

 

 

 

Americanii s-au apucat sa analizeze metodic atacul dronelor yemenite asupra facilitatilor petroliere din Arabia Saudita, mai ales ca au fost implicate sistemele AA cele mai performante americane. Raportul întocmit este secret dar Middleburry Institute of International Studies din Monterey a publicat cîteva fotografii declasificate, din satelit, ale sistemului de aparare AA a rafinariei Abqaiq, anterioare momentului atacului. În ceea ce priveste rafinaria Abqaiq care a fost lovita de dronele yemenite, dispozitivul de aparare nemijlocit a a fost creat de SUA ( foto 9 ). Pe o raza de 10 km în jurul rafinariei au fost amplasate 2 baterii Patriot PAC-2/3 cu raza mare de actiune, o baterie de rachete cu raza scurta Shahine-Crotale ( vezi foto 10 ) si 3 sectiuni de artilerie AA Oerlikon cu radare Skyguard ( vezi foto 11 ).

 

Centrul de conducere a focului pentru sistemele artileristice AA saudite se bazeaza pe echipamentul radar Skyguard, cu raza de actiune 20 km, pentru tinte care evolueaza la peste 5.000 m si 5 km pentru tinte care zboara sub 500 m. O piesa Oerlikon dispune de un tun cu doua tevi calibrul 35 mm, cu o cadenta de 550-1.000 de proiectile/minut. O sectiune de artilerie AA care apara o directie de patrundere, este compusa din 3-4 piese Oerlikon.

 

Pe o imagine din satelit din aprilie 2019 ( vezi foto 12 ) se observa ca bateria de Patriot, plasata la sud-vest de rafinaria Abqaiq, a fost dislocata de sauditi în alta zona. În alta imagine de satelit vedem dispozitivul de aparare AA a rafinariei, din data de 14-15 septembrie ( vezi foto 13 ). A doua baterie Patriot, dispusa la est de rafinarie lipseste, în schimb a revenit în dispozitiv prima baterie Patriot. Cum bateria Patriot functioneaza in reteaua automatizata, daca radarul ei nu a descoperit, de ce n-a descoperit tintele nici macar un radar Fps-117 sau 43 din retea ? În plus, se poate observa ca doua din cele trei pozitii ale sectiunilor de artilerie AA, respectiv cea din sud-vest si cea din sud-est, sunt goale ( vezi foto 14, 15 ). Adica cele care ar fi trebuit sa intervina la un atac dinspre Yemen. Ceea ce ridica mari semne de întrebare cu privire la sanatatea mentala a conducerii sectoriale (ADOC) care a dispus aceasta dislocare.

 

Daca statia radar a bateriei Shahine-Crotale si cea a sectiunii de artilerie AA din nord, a functionat si a descoperit tintele, sauditii au avut mai putin de un minut la dispozitie sa reactioneze. Pentru rachetele Shahine-Crotale, timpul de pregatire a fost insuficient ca sa deschida focul. Dronele yemenite au zburat la înaltimi de 5-10 m, venind din sud si sectiunea de artilerie AA din nordul rafinariei, a fost singura care a tras razant în ele, printre coloanelele de distilare. O parte din proiectile cazînd în rafinarie. Asa se explica faptul ca desi yemenitii au folosit 18 +1  mijloace de atac pentru cele doua obiective saudite, numai în rafinaria Abqaiq au existat 27 de focare de incendiu.

 

Nu ratati partea a doua a acestui serial în care voi dezvalui cine se afla în spatele acestui atac, care este scopul urmarit si încotro se vor îndrepta sultanatele Golfului care sunt vizate.

 

Impartaseste

administrator a etichetat acest articol cu: , , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *