În aceasta perioada Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau organizeaza programul de formare continua ”Animatia socio–educativa”, avizat de Ministerul Educatiei si destinat cadrelor didactice din învatamântul preuniversitar.
Acest curs, care se desfasoara la Colegiul ”Henri Coanda” Bacau, îsi propune, pe parcursul a 40 de ore, sa clarifice notiunea de animatie si integrarea acesteia în procesul instructiv-educativ. Programul este coordonat si sustinut de profesorii Dumitru Ficuta si. Emil Lazar, formatori nationali, la el participând peste 30 de cadre didactice bacauane.
În cadrul programului sunt organizate mai multe ateliere, precum: ”Karate în pijamale”, coordonat de Octavian Goga, ”Teatru de animatie”, coordonat de Petronela Lupusoru, ”Lego animant”, coordonat de Laura Olaru, ”Jocuri de tabara”, coordonat de Iulia Cernat si ”Pictura colectiva”, coordonat de Cristina Foltea.La nivel european animatia socio-educativa a început sa fie practicata în Franta, în anii 1930-1950, iar în România ea a fost recunoscuta, ca standard profesional, în anul 2004. ”În acest an scolar am organizat, cu contributia unor formatori externi, patru programe inedite de formare continua: „Comunicare si leadership”, „Managementul proiectelor educationale”, „Educatie nonformala si educatie formala”, si ”Animatia socio – educativa”, toate avizate de Ministerul Educatiei. Ele s-au desfasurat la Colegiul Tehnic de Telecomunicatii ”N.V.Karpen” Bacau si la Colegiul ”Henri Coanda” Bacau, fiind parcurse de peste 300 de cadre didactice. Si pe aceasta cale doresc sa transmit multumiri cordiale, tuturor celor care s-au implicat si ne-au sprijinit, formabili, formatori si gazde. Odata cu implementarea lor, am încercat sa venim în întâmpinarea colegilor nostri, care au nevoie de competente suplimentare în noile domenii ale educatiei”, a precizat Gabriel Stan, directorul CCD Bacau.
În România animatorul socio-educativ este integrat într-o echipa de animatori, care realizeaza proiecte generale de animatie sociala, sportiva, educative, destinate unui public specific: copii si tineri institutionalizati, copii si tineri din cadrul centrelor de urgenta, copii ai strazii, copii si tineri cu dizabilitati, copii si tineri aflati în dificultate, cluburi pentru persoane de vârsta a treia etc.
”Scopul educatiei este acela de a schimba o minte goala, cu una deschisa”
Malcolm Forbes
„Organizarea activitatii începe cu programarea acesteia si continua pâna la evaluarea finala. Animatorul coordoneaza, monitorizeaza si întocmeste un raport, privind activitatea în derulare.
Principiile de lucru ale animatorului sunt cele ale tolerantei, autonomiei individuale, responsabilitatii sociale si respectarii drepturilor copilului/ale omului.
Termenul “a anima” provine din cuvântul latinesc “animus”, care se traduce prin “a însufleti”, “a da viata”, “respiratie/suflu”, iar un alt sens al cuvântului “animus” ar putea defini animatia, în context educativ, ca fiind un principiu de reflectie, mai exact “a ajuta sa reflecteze”, “a controla sentimentele”.
În esenta a anima, nu este doar un simplu gest particular de ”a da viata grupului”, ci o calitate specifica unei actiuni.
Elementul caracteristic animatiei socio-educative îl reprezinta activitatile organizate în contexte diferite, între persoane, sau grupuri de persoane, cu scopul dezvoltarii capacitatilor de implicare si particicipare activa la viata publica, dar si favorizarea proceselor evolutive personale, autocunoasterii, integrarii sociale si culturale.
Animatia socio-educativa reprezinta asadar, o modalitate, un instrument de relationare, cu/si interparticipanti, ea presupunând activitati de tip social, cultural, fizic si sportiv.
Evident ca, pentru a realiza aceasta, animatorul trebuie sa cunoasca si sa aplice diverse practici si tehnici de animatie în grup, având grija totodata si de relatia individuala dintre participanti.
În vreme ce animatorul-social activeaza în contexte definite, considerate dezavantajate (vârstnici, adolescenti în situatii de risc, persoane cu dizabilitati, etc.), animatorul socio-cultural proiecteaza si promoveaza activitati culturale si recreative, pentru a anima grupurile si comunitatile în general.
Datorita caracteristicilor de baza, indiferent ca este vorba de educatia pentru constientizarea de sine, sau a celorlalti, animatia se regaseste ca fiind un instrument valid pentru a sustine /completa sistemul educational traditional.
Obiectivele generale ale animatiei socio-educative, indiferent de public, sunt: de socializare, de reglare sociala, de culturalizare, cu caracter educativ si inovator.
Astfel, animatia socio-educativa are impact asupra autonomiei beneficiarului, acesta învatând sa îsi controleze comportamentul, sa gândesca în avans, sa actioneze pentru a rezolva o sarcina planificata din timp, sa colaboreze, sa împartaseasca opiniile si gândurile altora, învata sa faca fata provocarilor din viata de zi cu zi, în mod spontan si creativ“, se precizeaza intr-un comunicat al Casei Corpului Didactic Grigore Tabacaru din Bacau.