Cum sa furi 1 km de cale ferata



Desi a trecut mai bine de un an de la producerea evenimentelor, nici astazi nu a platit nimic. Administratorul Global Invest reclama faptul ca firmele care efectueaza lucrarile la noua groapa de gunoi au furat dalele de beton ale caii ferate si balastul din terasament, pe care l-au folosit gratis in proiectul european. Furtul a fost anuntat si la Inspectoratul de Politie al Judetului (IPJ) Bacau, care a intocmit doua dosare penale, unul fata de Ioan Obada si altul, pentru furtul de balast.

„Subsemnatul Obada Ioan, in calitate de administrator al societatii Lefprod Con SRL Bacau, cu J04/225/2008, CUI 23185722, va rog a-mi aproba cumpararea sinei de cale ferata demontata deja in lunile august si septembrie, pe o lungime de aproximativ 1090 de metri liniari. Aceasta vanzare-cumparare imi este necesara pentru a intra in legalitate cu sina, deoarece aceasta sina am demontat-o si valorificat-o deja”. (24 martie 2009 – Ioan Obada)

„Am fost pagubit cu peste 200 de mii de euro. 1 kilometru de sina ferata costa peste 8 miliarde de lei vechi. La asta se adauga peste 2.000 de metri cubi de balast si dalele, care costa peste 1,5 miliarde.
Au furat tot, sper sa recuperez ceva.” Ionel Condurat, administrator al societatii Global Invest

Garda Financiara intra pe fir

O alta problema care deriva din folosirea unei cantitati de balast si pamant fara acte este plata taxei de minerit. In urmatoarea perioada, Garda Financiara va efectua un control la aceste societati, pentru a verifica daca au platit pretul corect fata de statul roman.

Au dat NUP pentru a lasa loc la o intelegere intre parti

La inceputul anului 2009, Ionel Condurat, administrator al societatii Global Invest, a inaintat o plangere penala Sectiei 1 de Politie a Municipiului Bacau, in care a reclamat disparitia unei portiuni de peste un kilometru de sina ferata, aflata pe amplasamentul viitoarei gropi ecologice a municipiului, care se intinde pe 32 de hectare. Politistii bacauani, influentati de declaratiile lui Ioan Obada, administrator la SC Lefprod Con SRL Bacau, au propus procurorului de caz masura neinceperii urmaririi penale (NUP). Asta, deoarece intre cei doi oameni de afaceri au existat raporturi de afaceri anterioare, fapt care ar fi putut conduce la o solutionare amiabila. La propunerea politistilor, procurorul a dat NUP (neinceperea urmaririi penale). „Dosarul cu Ioan Obada a fost inaintat la Parchetul de pe langa Judecatoria Bacau. Procurorul a confirmat solutia propusa de politisti, de NUP. S-a luat in considerare faptul ca intre cei doi au existat unele raporturi de afaceri in trecut dar si o intelegere verbala”, ne-a declarat Narcisa Butnaru, purtatorul de cuvant al IPJ Bacau. Ionel Condurat va contesta NUP-ul dat de procuror, mai ales ca in cererea formulata in 24 martie, Ioan Obada (foto) recunoaste faptul ca a demontat si valorificat sina ferata, in lipsa unui contract.

Un act aditional imaginar cu iz penal

In 2006, intre Global Invest si SC Lefprod s-a incheiat un contract pentru o portiune de cale ferata aflata in perimetrul societatii lui Condurat. Contractul nu facea nicio referire la sina ferata demontata in camp, in 2008. In mod surprinzator, Ioan Obada ne-a declarat ca are o colaborare excelenta cu Ionel Condurat. „Am luat sina ferata in continuarea acelui contract, ca un act aditional. Apoi am facut cerere”, ne-a spus Obada. Sina ferata a fost valorificata, cu sau fara documente. „Nu e nici un act aditional, e furt. E ca si cum as cumpara o masina de la o firma, dar mai iau inca una, fara acte si aprobare, in continuarea contractului”, a spus ironic Condurat. Inainte de depunerea plangerilor penale, intre cei doi au avut loc discutii pentru stingerea litigiului. Desi linia ferata costa mai mult, Ioan Obada s-a angajat verbal, in urma cu 10 luni, sa plateasca un miliard de lei vechi (100 de mii de lei), dar nici pana astazi nu a platit. aSina ferata face mai mult, i-am cerut un miliard, dar nu a platit. Si-a schimbat si numarul de telefon intre timp!”, a mai spus Condurat.

Proprietar peste sina, dale si balast

Global Invest a cumparat de la Casbeton Bacau calea ferata industriala care face legatura intre societate si nodul feroviar din Nicolae Balcescu. S-a reusit intabularea doar a portiunii din Nicolae Balcescu, unde societatea bacauana detine in proprietate o portiune lunga de cativa kilometri pe o latime de 5-6 metri (sina ferata plus terasamentul). Nu au reusit sa intabuleze bucata de 1.090 de metri din municipiul Bacau. Prin cumparare, Global Invest detine drept de proprietate a sinei ferate, a terasamentului, dalelor, dar este incert statutul terenului, care, intre timp, a fost inclus de Primaria Bacau in proiectul european al gropii de gunoi.

Groapa ecologica i-a lipsit de folosinta caii ferate

La inceputul anului 2008, proiectul gropii ecologice a fost modificat. Reprezentantii Primariei au solicitat eliberarea zonei de calea ferata industriala, fara a propune schimbarea traseului acesteia. Global Invest detinea si un cablu electric, care traversa groapa ecologica, pana aproape de E85. Reprezentantii Primariei au inclus in proiect schimbarea traseului cablului de electricitate, dar nu si al caii ferate. Reprezentantii firmei au de gand sa actioneze in instanta Primaria Bacau. „Proiectul gropii ecologice ne-a luat sansa de a mai folosi calea ferata, nu ni s-a oferit nimic in schimb. Noi avem de gand sa facem o fabrica cu prefabricate de beton, de mari dimensiuni, care trebuie transportate cu trenul. Au furat toti, iar Primaria Bacau nu ne-a oferit o alternativa”, ne-a mai declarat administratorul Global Invest.

Primaria le-a platit si balastul „gratuit”

„Au venit si de la Politie sa faca poze pe teren. Dar nu avem niciun raspuns oficial. Noi am facut poze inainte, avem dovada ca a existat calea ferata si terasamentul (balast si dale)”, ne-a declarat Marius Ganea, director al Global Invest. Proiectul depozitului ecologic de gunoi, implementat de actuala administratie locala este realizat cu ajutorul cosortiului Bilfinger – Hidroconstructia – Iridex. Reprezentantii Primariei Bacau ne-au confirmat faptul ca au platit contravaloarea lucrarilor efectuate pana acum, inclusiv balastul. „Le vom cere acte pe balast, noi le-am platit tot. Sper sa aiba evidentele in regula. Va rog depuneti o cerere pe 544, ca sa le solicit datele”, ne-a spus Leonard Padureanu, manager al proiectului european. Potrivit discutiilor purtate pana acum, firmele care executa groapa de gunoi nu au stiut al cui este terasamentul caii ferate. Zona a fost nivelata, iar balastul a fost folosit la acoperirea vechiului depozit ecologic. „Cei de la Bilfinger recunosc ca au luat de acolo balastul. Ei spun ca stiau ca nu apartine nimanui”, a mai spus Ionel Condurat.

Impartaseste

Mircea Merticariu a etichetat acest articol cu: , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *