CORUL „TENEBRAE”



Adu-?i aminte de Domnul Isus Hristos”
Apostolul Pavel (2 Tim.2:8)

Muzica bisericeasca pe care o ascultam în marile biserici, în preajma Altarelor, într-o atmosfera de sobrietate mistica, are întotdeauna o intonatie de o frumusete rara.

În data de 4 noiembrie 2012, în Catedrala Universitatii Duke, (Duke University Chapel) din Durham, Carolina de Nord, am putut asculta un concert de muzica religioasa – Corul TENEBRAE -, subtitrat „Rahmaninov si traditia Rusa Corala”.

Catedrala construita între anii 1930 si 1935 este impresionanta. Pozitionata în inima campusului vestic al universitatii, masoara 291 feet lungime, 63 feet latime si 73 feet înaltime, nesinând cont de înaltimea turnului. Este un exemplu de arhitectura neo-gotica în stil englezesc, caracterizata prin arcuri mari, bolti nervurate si contraforturi care permit crearea unor spatii mari si deschise, neîntrerupte de coloane pentru sustinere. A fost construita din piatra vulcanica, cunoscuta ca piatra albastra de Hillsborough si are 17 nuante de la ruginiu la gri. Ferestrele bisericii – 77 la numar – au sute de vitralii frumoase cu figuri si scene biblice. Bancile din interiorul bisericii asigura locuri pentru 1600 persoane. În interior au fost instalate doua orgi, prima în 1976 – „Flentrop” – si cea de a doua, de dimensiuni mai mici, „Brombaugh” în 1996.

Aici se tin slujbele liturgice în fiecare duminica, la care participa si corul universitatii, unul din cele mai mari si active coruri din tara, fiind constituit din 150 de membri – studenti din facultati, cadre didactice dar si alti cântareti de la Universitatea Duke si comunitatea din Durham.

Muzica religioasa de concert face parte din muzica culta si unul din genurile sale este concertul coral pe care l-am ascultat în aceasta Biserica cu acustica divina. Pe poteca care urca spre Biserica, crengile firave ale copacilor se agitau fermecator de asimetric si blând; lumina zilei scazuse simtitor; sufleteste eram pregatiti pentru o seara cu muzica liturgica.

Am intrat în Biserica, am gasit câteva locuri libere, am privit interiorul bisericii, crucea luminata si cele trei scene biblice din Altar si ne-am bucurat de tacerea prevestitoare a unei „furtuni” magice.

La ora anuntata, cinci dupa amiaza, a început concertul programat TENEBRAE CHOIR (Corul Tenebrae), sub conducerea directorului artistic Nigel Short. Programul a inclus muzica liturgica cu preponderenta a compozitorilor rusi.

Dinspre pronaosul Bisericii tacerea a fost sparta, spatiul strapuns de sunetele unei voci puternice de bas, cântând piesa All-Night Vigil (Privegherea de toata noaptea) de Serghei Rahmaninov: „Amin! Veniti si va închinati Domnului! / Veniti sa ne închinam si sa cadem la Hristos, Împaratul nostru si Dumnezeul nostru…” cântat în limba slava bisericeasca si de catre ceilalti coristi care au aparut pe rând si au traversat Biserica înaintând spre altar în semi-întunericul Bisericii, unul câte unul, tinând fiecare partitura în mâini, luminata de doua lampi de neon fixate de partitura. Ajunsi în fata altarului, au început sa cânte în limba slavona Great Litany (Marea Liturghie) a lui Rahmaninov, în întregime, un canon realizat între diacon si cor: „Binecuvântata sa fie Împaratia Tatalui, a Fiului si a Sfântului Duh, acum si pururea si-n vecii vecilor! – Amin! – În pace sa ne rugam Domnului. – Doamne miluieste! – Pentru pacea Domnului si salvarea sufletelor noastre, sa ne rugam. – Doamne miluieste!…” Iar noi, ascultatorii, ne-am integrat în acel dialog cu divinitatea… Au urmat piesele lui Rahmaninov: The Cherubic Hymn (Imnul Heruvic) cântat în limba engleza: „Sfânt, Sfânt, Sfânt, / Vesnic binecuvântat Domnul Dumnezeu Atotputernic, / Sfânt, Sfânt, Sfânt, / Dumnezeu în trei persoane,/ binecuvântata, binecuvântata Trinitate…”, Blazhen muzh (din All-Night Vigil): „Binecuvântat este omul ce nu umbla în sfatul cel rau. Aliluia. Domnul cunoaste calea celor neprihaniti, iar calea celor rai va pieri. Aliluia…”

Piesele lui Rahmaninov – Bogoroditse Devo, Nyne otpushchayeshi – au fost intercalate cu piesele altor compozitori: Chesnokov, Kalinnikov, Mealor, Pärt, Ceaikovski si Kendov.

Cele 18 voci – soprane, alto, tenori si basi – au executat o muzica liturgica impresionanta, redând traditia ruseasca. S-au auzit textele în limbile slavona, engleza si latina.

Robustetea muzicii compozitorului, pianistului si dirijorului rus Serghei Vasilievici Rahmaninov (1873-1943) ne-a impresionat puternic, el fiind considerat unul dintre ultimii reprezentanti ai romantismului în muzica clasica rusa. Influentat de Ceaikovski, Rimski-Korsakov si alti compozitori rusi, muzica lui are un lirism pronuntat, expresivitate, ingeniozitate, precum si o paleta de tonuri bogat colorate. În timpul Revolutiei ruse din 1917 pierzând averea, a plecat din Petrograd la Helsinki si un an mai târziu, în statele Unite. Între 1918 si 1943 a trait în Statele Unite, dar si în Elvetia, completându-si activitatea cu doar sase compozitii.

Rahmaninov a scris lucrari pentru pian si orchestra, concerte, Rapsodia pe o tema de Paganini, simfonii, precum si alte lucrari orchestrale, lucrari pentru pian solo care includ 24 Preludii si care traverseaza toate cele 24 chei majore si minore, sonate pentru pian, lucrari pentru doua piane, patru mâini, Rapsodia Rusa. A mai scris lucrari corale, printre care Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur si Privegherea de toata noaptea, cunoscuta sub numele de Vecernie, sau All-Night Vigil, aceasta din urma fiind una dintre lucrarile sale cele mai apreciate, influentata de cântece rusesti ortodoxe, lucrare în care a reprodus sunetele foarte variate ale clopotelor. Rahmaninov a dorit ca aceasta piesa sa fie cântata la înmormântarea lui. A murit în 1943, în Beverly Hills, California, înainte de a împlini 70 de ani. Un cor a cântat Privegherea de toata noaptea la înmormântarea lui. A vrut sa fie îngropat în Elvetia, dar conditiile din cel de al doilea razboi mondial au facut ca aceasta cerere sa nu poata fi îndeplinita si a fost înmormântat la New York.

Nu pot încheia fara a-i creiona sumar si pe ceilalti compozitori ai pieselor ascultate: Pavel Grigorievici Chesnokov ( 1877-1944, Moscova ) a fost de asemenea un compozitor rus, dirijor de corala si profesor. El a compus peste 500 corale, dintre care peste patru sute corale sacre, finalizate pâna la vârsta de 30 ani, adica pâna în preajma revolutiei ruse, deoarece sub regimul comunist nimeni nu a avut dreptul sa produca orice forma de arta sacra. Ca atare, a mai compus o suta de coruri laice. Catedrala din Moscova, în care el a dirijat corurile, a fost distrusa. Acest lucru l-a afectat atât de mult, încât a încetat definitiv sa mai compuna. Am ascultat piesa lui – Izhe Heruvimi, op.9:No.7, impresionanta prin acel final: „…noi suntem aproape de a primi Împaratul tuturor, escortat invizibil de ceata de îngeri./ Aliluia, aliluia, aliluia!”(piesa cântata în limba slavona) si Sveti tihi (lumina lina), Op.9: No.21 cu finalul: „O, Fiu al lui Dumnezeu, întreaga lume Te glorifica!”.

Vasily Kalinnikov (1866- 1901) a fost compozitor, dirijor si pianist; piesa ascultata în limba engleza a fost – I will love thee (Te voi iubi): „Te voi iubi, oh, Doamne, taria mea./ Domnul este stânca mea, cetatea mea…”

Paul Mealor, nascut în 1975 la North Wales, a studiat la Universitatea din New York, apoi a studiat compozitia la Copenhaga, la Academia Regala de Muzica. Din 2003 a devenit profesor la Universitatea din Scotia. Primul sau album se intituleaza „O lumina Tender” – o colectie de imnuri sacre corale. Am ascultat trei piese în latina: Salvador mundi (Salvatorul lumii), în care s-a auzit strigatul – „Deus noster” unei superbe voci de soprana, ramânând cu vibratia corzii timp de câteva secunde bune si care a fost precum penetrarea unei raze de lumina prin întuneric; Locus iste (Acest loc), în care am putut remarca un registru mai amplu; si Ubi caritas et amor – o lucrare calda, linistita: „Unde este caritate si dragoste, acolo este Dumnezeu. Dragostea lui Hristos ne-a adunat într-unul singur. / Sa ne bucuram si sa fim multumiti./ Sa ne temem si sa iubim pe Dumnezeu cel viu./ Si sa ne putem iubi unul pe altul, cu o inima sincera. Amin.” Piesa „Ubi caritas et amor” a avut premiera cu ocazia nuntii regale a Printului William de Wales cu Catherine Middleton.

Arvo Pärt, nascut în 1935, este un compozitor estonian, unul dintre cei mai de seama compozitori de muzica sacra. Sursa de inspiratie a muzicii sale este cântul gregorian. Din cauza regimului sovietic a emigrat întâi la Viena si apoi s-a stabilit în Berlin. Opera sa se împarte în doua parti, una în stil neo-clasic, influentata de Sostakovici, Prokofief si Bartok, cea de a doua în care el foloseste sunetele clopotelor, o muzica caracterizata prin simple armonii, note singulare care constituie baza armoniei Vestice. Sunt lucrari de Tintinnabuli (un procedeu al compozitiei muzicale descoperite de el), ritmari simple si care nu schimba tempo-ul. În loc de limba natala estona el foloseste limba latina sau slavona utilizate în liturghia ortodoxa. Lucrarile sale sunt inspirate de texte religioase. Una dintre ele – The Beatitudes (Fericirile) am putut-o asculta în acest concert. Acordurile orgii auzite în acest cor, au creat o stare emotionala, catre sfârsitul piesei corul auzindu-se unduitor de frumos: „Fericiti cei saraci cu duhul/ ca a lor este împaratia cerurilor…” Si terminându-se cu „Amin.”

Piotr Ilici Ceaikovski (1840-1893) a fost un compozitor rus ale carui lucrari au inclus simfonii, concerte, opere, balete, muzica de camera, corala cu texte Ortodoxe Ruse din Sfânta Liturghie. Ceaikovski are un stil personal, inconfundabil. În compozitiile sale nu a tinut cont de principiile care au guvernat melodia, armonia si fundamentele muzicii din Europa de Vest, intrând în contradictie cu ele si obtinând originalitate si succese mari ale publicului. Totusi, viata lui Ceaikovski a fost punctata de crize personale si chiar de depresie. A murit subit la vârsta de 53 de ani. A scris multe lucrari îndragite de publicul muzicii clasice, inclusiv Romeo si Julieta, cei trei balete (Spargatorul de nuci, Lacul lebedelor, Frumoasa din padurea adormita) , Concertul pentru pian, Concertul pentru vioara, simfonii de o rara profunzime si operele bine cunoscute: Regina de pica si Eugen Oneghin. În acest program am ascultat Legend The Crow of Roses (Legenda nasterii lui Iisus).

Nikolay Kendov (1871-1940) a fost si el un compozitor rus de muzica liturgica. Una dintre cele mai cunoscute lucrari ale sale este Otche Nash (Tatal Nostru), cu care s-a încheiat aceasta minunata muzica liturgica: „Tatal nostru care esti în ceruri,/ sfinteasca-se Numele Tau…”, cântata în limba slavona. Kedrov s-a nascut în Sankt Petersburg pe vremea imperiului rus, în familia unui Arhiepiscopului ortodox rus. Dupa Revolutia din Octombrie a emigrat si a locuit întâi la Berlin si apoi s-a stabilit în Franta. Repertoriul din exil a inclus cântari liturgice ale Bisericii Ortodoxe Ruse.

Muzica este cea mai perfecta forma de comunicare între oameni. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române spunea într-o cuvântare a sa: „Se cunoaste faptul ca muzica, în general, si muzica sacra în special, este izvor de pace profunda, de bucurie sfânta, dar si de sanatate sufleteasca si trupeasca. Ascultata în stare de rugaciune, muzica liturgica devine terapie, contribuie la alinarea suferintei sufletului si a trupului.”

Închei spunând ca exista oameni credinciosi, dar si necredinciosi care atunci când intra într-o Biserica si asculta slujba, sau un astfel de concert, izbucnesc în lacrimi. Lacrimile se ivesc uneori din mustrari de constiinta, alteori sunt declansate de sunetul mângâietor sau tulburator al cântului religios, sau, iata – de cele 18 voci superbe care au atins unda binelui si au adus lumina în sufletele oamenilor veniti sa asculte.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *