Colegiul “Grigore Antipa” din Bacau, câstigator al celei de a doua editii a concursului „Istoria fara manual”



Scris de Mihaela Babusanu, coordonatorului proiectului, expert bunuri cu valoare memorialistica/conservator bunuri culturale în cadrul Complexulului Muzeal „Iulian Antonescu” Bacau.

Istoria fara manual
Pornind de la convingerea ca valoarea si pasiunea ar trebui sa stea la baza alegerilor pe care le facem în viata, un grup de profesori inimosi si-au propus sa inoclueze aceasta idee elevilor lor si prin intermediul unui proiect denumit „Istoria fara manual”.
Într-o perioada în care framântarile sociale si goana dupa senzational ne domina existenta proiectul si-a continuat asezat si nestingherit traiectul ajungând cu succes la editia a II-a, editie care s-a desfasurat de aceasta data la Liceul Teoretic “Ion Neculce” din Târgu Frumos, jud. Iasi în parteneriat cu primaria orasului, coordonator al editiei fiind prof.dr. Sergiu-Constantin Enea.

istoria fara manual, participanti 2015
Dealtfel primaria a fost reprezentata la eveniment prin persoana domnului viceprimar prof. Alexa Anghelus Ion care a adresat cuvântul de salut din partea primariei dorind proiectului viata lunga si frumoasa.
Participantii au fost primiti cu o caldura deosebita . Mai mult, dupa cuvântul de bun venit adresat de directoarea institutiei doamna prof. Corina-Diana Alexa-Anghelus, activitatea a debutat cu un program artistic pus în scena de de Ansamblul Moldovenesc Hora de pe lânga Casa de Cultura “Garabet Ibrialieanu” din localitate ei însisi elevi ai liceului amintit(Paiu Bogdan, Zabulic Bianca, Alexa Florin, Arvinte Madalina). Si pentru ca la Târgu Frumos vorbim de interculturalitate, reamintim ca aici se afla o importanta comunitate lipoveneasca. În acest sens o alta eleva a liceului si reprezentanta a minoritatii de care faceam amintire pe numele ei Fadei Anca a interpretat o frumoasa melodie lipoveneasca, ca mai apoi Damian Raluca, eleva de clasa a 12-a la acelasi liceu, deja o interpreta cunoscuta cu o voce distincta si extrem de placuta, sa interpreteze câteva melodii moldovenesti.
Echipajele si toti cei implicati în proiect s-au întrunit intr-o sala de clasa unde au urmat prezentari power point ale insitutiilor participante, a zonei de provenienta, a scolii, a realizarilor fiecaruia.

Kevin Chievici
A urmat apoi concursul propriu zis care a constat în teste de cultura generala din domeniul istoriei, proba “recunoasteti monumentul istoric” si un concurs de desene tot pe teme istorice care a continut 5 elemente obligatorii, extrase dintr-un plic de catre membrii juriului si care au fost: omul preistoric, scut, rege, oaste si taran.
Cumulând punctele adunate de la toate cele 3 probe, s-a constatat ca echipajul Colegiului “Grigore Antipa” din Bacau s-a detasat în câstigator, pe locul al II-lea echipajul Scolii din Oraseni – Deal judetul Botosani iar pe locurile III Scoala Gimnaziala nr. 1 Raucesti din Raucesti, jud. Neamt si Liceul Pedagogic “Nicolae Iorga” din Botosani. Pentru adjudecarea trofeului pentru locul III s-a trecut mai apoi la întrebari suplimentare pentru departajare, elevii Scolii Gimnaziale nr. 1 din Raucesti jud. Neamt adjudecându-si în cele din urma trofeul (pentru locul III).
Mentiuni – Scoala Sfântul Andrei – Tacuta, jud. Vaslui, Scoala Gimnaziala Sanduleni, Bacau, Liceul Teoretic Ion Neculce, Tg Frumos, Scoala Gimnaziala nr. 1 Saveni, Scoala Preutesti, Scoala Gimnaziala Trifesti.
S-a putut remarca cu usurinta faptul ca, toti copiii implicati au fost extrem interesati si degajati nefiind presati de iminenta vreunei note. Ca o mentiune speciala, toti participantii au remarcat prezentarea vie, extrem de atractiva (imagini coroborate fericit si extrem de potrivit cu diferite fragmente musicale) realizata de echipajul Colegiului “Grigore Antipa” din Bacau.Kevin Chievici impreuna cu profesorul Florentin Botezatu

În total, în acest proiect au fost implicate 6 judete, 11 scoli, 15 profesori participanti si aproximativ 35 de elevi din ciclul liceal si gimnazial a caror nume merita cu prisosinta reamintite:
Si începem cu câstigatorii, elevii Colegiului “Grigore Antipa” din Bacau, coordonator profesor Florentin Botezatu,câstigatori ai frumosului trofeu “Istoria fara manual”: Gumenita Corina, Ferastraoaru Florina (clasa a IX-a) respectiv Kashiwazaki Chievici Kevin, Burlacu Bianca Elena elevi acum ai Colegiului National “Vasile Alecsandri”(tot clasa a IX-a) participanti la prima editie care si-au dorit sa continue proiectul practic alaturi de fostul lor profesor din gimnaziu.
Locul II, Scoala Gimnaziala Oraseni Deal Oraseni Deal, jud. Botosani coordonator profesor Radu Bogdan Tanasa cu elevii Strachinaru Nadia – Cl.a VII-a, Ababei Francesca Daria si Hobjila Ionela – Cl. a VIII-a.
Locul III, Scoala Gimnaziala nr. 1 Raucesti Raucesti, jud. Neamt coordonator profesor Anton Traian, cu elevii :Varvara David si Huma Dragos clasa a VII-a
Liceul Pedagogic Nicolae Iorga Botosani, jud. Botosani , coordonator profesor Dragos Balasan cu elevii Antonio Ciubotariu , Raoul Ipate , Erich Lemny clasa a IX-a

Liceul Teoretic Ion Neculce Târgu Frumos, jud. Iasi, coordonator profesor Sergiu-Constantin Enea cu elevii: Huma Florin, Feclistov Teodor, Manghiuc Alin, Ciutea Bianca, clasa a IX-a
Scoala Gimnaziala Preutesti din Preutesti, jud. Suceava, coordonator professor Neculai Schiopoaia cu elevii: Anita Silvia , Birleanu Magdalena, Pislaru Eusebiu – toti elevi în clasa a VI-a .
Scoala Gimnaziala Trifesti Trifesti, jud. Neamt coordonator profesor Petrea Pavel cu elevii Duminica Stefan, Pintilie Lorena, Ciustea Costel, Alexii Alexandru
Scoala Gimnaziala Nr.1 Saveni Saveni, jud. Botosani, coordonator profesor Ciprian Baetu cu elevii Ciubotariu Dumitrita-Marina si Loghin Alexandra, clasa a VIII-a
Scoala Gimnaziala Sf. Andrei, Tacuta, coordonator profesor( si director) Lucian-Ovidiu Iftene cu elevii: Apostu Ana-Maria,Stoleru Cosmin si Florea Ionut-cls.aVIII-a
,,Scoala Gimnaziala Nr.1 Sanduleni Sanduleni, com. Bacau , coordonator profesor Popa Maria Cristina cu elevii: Dumitru Denisa, Nunu Denisa si Birou Narcisa.
Juriul a fost alcatuit din Mihaela Babusanu, expert bunuri de patrimoniu de la Complexul Muzeal “Iulian Antonescu” Bacau, prof Liliana Loghin de la Liceul Teoretic “Ion Neculce”, Târgu Frumos si Virgil Scripcaru, profesor de psihologie la Liceul Pedagogic “Nicolae Iorga din Botosani.
La final s-a trecut la inmânarea frumoaselor trofee inscriptionate cu numele proiectului „Istoria fara manual”,(realizate cu sprijinul primariei orasului Târgu Frumos),a diplomelor pentru elevii si profesorii participanti, poze de grup si inevitabila socializare, planuri de viitor si schimburi de idei.
Ca un element inedit reamintim faptul ca toti cei implicati în proiect au ceva în comun:sunt absolventii aceleasi institutii de învatamânt superior: Facultatea de Istorie a Universitatii „Stefan cel Mare” din Suceava.
„Istoria fara manual”, urmareste implicarea celor trei factori esentiali familie – scoala – comunitate, în asigurarea calitatii demersului didactic, în punerea în practica a noului curriculum si formarea competentelor necesare studierii istoriei altfel
Institutiile implicate sunt: Colegiul Grigore Antipa Bacau, jud. Bacau ; Liceul Teoretic Ion Neculce,Târgu Frumos, jud. Iasi; Scoala Gimnaziala Nr.1 Sanduleni, comuna Sanduleni, judetul Bacau;Scoala Gimnaziala nr. 1 Racucesti, Comuna Raucesti, jud. Neamt; Scoala Gimnaziala Preutesti, com. Preutesti, jud. Suceava; Soala Gimnaziala Sfântul Andrei, Tacuta, com. Tacuta, jud. Vaslui; Scoala Gimnaziala Trifesti , com.Trifesti, jud.Neamt; Scoala Gimnaziala Oraseni Deal Oraseni Deal, jud. Botosani ; Scoala Gimnaziala Nr.1 Saveni Saveni, jud. Botosani ; Liceul Pedagogic Nicolae Iorga Botosani, jud. Botosani ; Complexul Muzeal “Iulian Antonescu”, Bacau;
Societas Pro Patrimonium, Târgu Frumos.Kevin Chievici

 

Coordonatori proiectului sunt:Prof. dr. Sergiu-Constantin Enea, Prof. Florentin Botezatu, Prof. Traian Anton, Prof. Radu-Bogdan Tanasa, Prof. Lucian-Ovidiu Iftene, Prof. Petrea Pavel, Prof. Neculai Schiopoaia, Prof. Nicolae ROBU, Prof Ciprian BAETU, Prof. Dragos BALASAN, muzeolog Mihaela Babusanu.
Proiectul reprezinta o încercare de învatare a istoriei într-un alt mod decât cel din manuale. Într-un altfel de cadru, nonformal, elevii se simt mai degajati si participa intens si cu placere la activitati. Necesitatea implementarii acestui proiect rezulta din viziunea si misiunea scolii conform careia nevoile si înclinatiile fiecarui copil vor fi dezvoltate, astfel încât fiecare sa-si recunoasca valoarea si sa aiba încredere în potentialul propriu.
Vorbind despre proiectul “Istoria fara manual”, vorbim de o fericita îmbinare între traditie si neconventional în demersul didactic, cunostintele de istorie împartasite în aceasta forma fiind extrem de usor asimilate.
Concluzionând , Istoria fara manual” se dovedeste a fi un proiect inedit dedicat elevilor care vor sa se dezvolte si sa-si descopere punctele forte, dobândind curajul de a fi ei însisi.
Mai mult, acest proiect instiga la autenticitate ajutând elevii sa-ti descoperi valorile, oferindu-le îndrumare si sustinere în procesul de autocunoastere iar ca bonus: prieteni noi, locuri noi de vazut, socializare si chiar putina distractie! trofei istoria fara manual

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *