Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau organizeaza programul de formare continua „Managementul relationarii cu presa”, avizat de Ministerul Educatiei si destinat personalului de îndrumare, conducere si control din învatamântul preuniversitar.
Acesta se desfasoara la Colegiul National „Gheorghe Vranceanu” Bacau si este sustinut de Constantin-Danut Caldararu, doctor în stiintele educatiei, membru al Uniunii Ziaristilor Profesionisti din România. În timpul celor 40 de ore, peste 50 de cursanti parcurg urmatoarele module: ”Strategii de monitorizare, masurare si înregistrare a evenimentelor media”, ”Tactici de moderare, facilitare si creare de genuri publicistice” si ”Managementul relationarii cu presa si al comunicarii publice”.
Formatorul a facut o prezentare generala a peisajului jurnalistic local si national, evidentiind toate mijloacele mass – media. De asemenea, a remarcat rolul pe care presa, în general, îl are în raport cu activitatea si profilul institutiilor, care se ocupa de educatie si formare. Managerul unei astfel de organizatii trebuie sa fie un bun comunicator, asadar, una din functiile sale, fiind îndeplinita. Astfel, relationarea cu reprezentantii mass – media, nu poate fi decât sugerata. Ea se bazeaza pe umanism si profesionalism.
Organizatia scolara nu poate ignora comunicarea în spatiul public. Pe lânga strategiile discursive, conteaza si tacticile pertinente, ale caror semnificatii se regasesc în alegerea canalurilor de comunicare. Asadar, presa scrisa, radioul si televiziunea devin aliatele organizatiei scolare, atunci când îsi fac stiuta preocuparea pentru integrarea lor în viata sociala a comunitatii, sau pentru informarea masei comunitare despre misiunile, finalitatile si propriile strategii educationale. Într-un astfel de context, discursurile mass-mediei devin imediat vectorii de imagine ai organizatiei scolare.
”Misiunile managerilor scolari devin sensibile, tocmai din cauza retoricii mediei universale. Cunoasterea stilurilor functionale valide în comunicarea mediei scrise si a celei audiovizuale, creeaza premisele unui succes de lunga durata, echivalent cu o consideratie publica incontestabila.
Relatiile organizatiei scolare cu mass-media, nu se pot construi decât pe o planificare stiintifica, pe cunoasterea tehnicilor de comunicare publica, precum si pe realizarea unei filozofii relationale în rândurile membrilor institutiei. Ziarul, radioul sau televiziunea pot lansa în universul comunicarii mesajele pe care managerul le apreciaza drept organizate, argumentate si armonizate”, considera Constantin-Danut Caldararu.
Ignorarea eticii profesionale, în ceea ce priveste informarea publica, pune într-o lumina putin favorabila respectiva publicatie, sau mijlocul audiovizual. Experienta de relationare cu jurnalistii acreditati ai institutiei se câstiga, atât prin cercetarea domeniului de comunicare, cât si prin exersarea în câmpul construirii, prelucarii, lansarii si receptarii mesajelor cu miza publica.
Scoala, pentru a-si însusi noi roluri sociale, sau pentru a se organiza cu propriile resurse, va fi obligata sa aiba consonanta cu modelele comunicarii moderne, ale caror reflectari sunt detectate în politicile sectoriale, în strategiile de marketing educational, ori în discursurile publicitare.
”În contextul actual de evolutie a organizatiei scolare, în sistemul educational românesc, credem ca un asemenea curs este util, deoerece vine în sprijinul personalului de îndrumare, conducere si control din învatamântul preuniversitar. Competitia, de altfel fireasca, chiar si între unitatile din învatamântul de stat, se manifesta si în mass – media.Asadar, un manager care îsi promoveaza în mod eficient si onest institutia, poate asigura acesteia, succes si viabilitate”, ne-a declarat profesorul Gabriel Stan, directorul CCD Bacau.