Soseaua care va devia traficul greu din oras s-a blocat la nivelul studiilor. Din 2004 si pâna în prezent centura ocolitoare a orasului a avut parte de doua proiecte, dar nicio palma de asfalt
Lucrarile la Centura Bacaului nu vor începe nici în acest an, în ciuda promisiunilor ministrului Transporturilor, Anca Boagiu. Zilele acestea a avut loc licitatia pentru revizuirea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic. Pâna la începerea efectiva a lucrarilor, demersurile cu expropierea, licitatia privind realizarea centurii si eventualele contestatii, ar putea dura chiar si un an. Primele studii pentru soseaua ocolitoare au fost facute în 2004, când ministru era bacauanul Sergiu Sechelariu. Desi în 2005 fusese gasita si finantarea, prin fondurile Bancii Mondiale, lucrarile tot nu au început. Alte promisiuni au fost facute în 2008, când Ludovic Orban si premierul Calin Popescu Tariceanu au anuntat ca încep lucrarile, fara ca vreun demers sa fie facut în acest sens. Dupa ce s-a pierdut finantarea Banii Mondiale, noile promisiuni au fost facute de ministrul Radu Berceanu si cele mai proaspete, în luna martie a acestui an, de actualul ministru Anca Boagiu. În aproape jumatate de an, Ministerul Transporturilor a reusit doar organizarea unei licitatii privind studiile de fezabilitate. ”Promisiunea ca încep lucrarile la soseaua de centura e o gogomanie. Abia a avut loc licitatia pentru refacerea vechilor studii”, a spus Marcelin Solot, primarul comunei Margineni. Nici primarul din Sarata nu are vreo noutate. ”S-a spus ca se face aceasta sosea, dar nu am mai auzit nimic. Din lungimea totala, cam 4 kilometri ar fi pe teritoriul comunei noastre. Cam 80 de cetateni ar urma sa fie expropiati”, a spus Vasile Argatu, primarul din Sarata. Drumul ocolitor ar trece si prin comuna Letea Veche, dar nici aici nu au venit vesti de la Bucuresti. ”Cam 6 kilometri de centura vor trece prin comuna noastra, în care vor fi aproximativ 300 de expropieri. Înca nu s-au facut expertize, încât sa stim valoarea terenurilor sau când se vor face expropierile. Cu atît mai mult, nu stim când ar putea începe lucrarile”, a spus Petru Dochi, viceprimarul comunei Letea Veche.
”Nu se mai poate fara centura!”
Centura ocolitoare a orasului este si în atentia Consiliului Judetean Bacau. ”Vinovati de lipsa centurii în Bacau sunt ministrii Ministerului Transporturilor din 2004 pâna în prezent. S-a pierdut finantarea Bancii Mondiale în 2009 si în ciuda promisiunilor, nu s-a facut nimic. Orasul asta în care traim este sufocat. Nu se mai poate fara centura!”, a spus Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean Bacau.
Exproprieri pe 30 de kilometri de drum
Daca în jurul Bacaului se va realiza o centura potrivit intentiilor anuntate, aceasta ar avea 30 de kilometri, trei benzi de circulatie si va traversa opt comune si orasul Bacau. Mai sunt prevazute pasaje de calea ferata si doua poduri peste Bistrita. Valoarea totala a proiectului este de 174 de milioane de euro. La acesti bani se vor adauga si sumele platite de stat pentru expropieri. ”S-a modificat legea exproprierilor. Acestea se fac fara ca statul sa-l mai întrebe pe proprietar. El îsi primeste banii în cont iar daca nu-i convine, contesta. Dar lucrarile merg mai departe”, ne-a spus Liviu Mirosianu, directorul Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI) Bacau. ”Avem un protocol cu Ministerul Transporturilor pentru aspecte ce tin de exproprieri, pe care noi le vom monitoriza. În privinta lucrarilor, nu avem informatii”, a precizat Nicoleta Zarnescu, purtatorul de cuvânt al Institutiei Prefectului Bacau