Bacaul este un oras lasat de izbeliste. Peste tot gasim gropi, mizerie, investiti transformate in ruine, dar si interese si multa delasare din partea administratiei locale. Si asta este posibil, desi primaria are duzini intregi de directori si aproape 1.500 de angajati, care mananca bani publici de pomana. Romeo Stavarache are in subordine 42 de sefi (directori si sefi de servicii), la care se adauga 399 de persoane care lucreaza in aparatul de specialitate. O adevarata armata, care raspunde la ordinele primarului. Potrivit organigramei, in primarie, lucreaza 1442 de persoane, din care 38 sunt persoane de conducere (sefi de servicii sau directori). Celor 38 de sefi li se adauga doi viceprimari, un administrator public, un secretar si bine-nteles seful tuturor – primarul, ceea ce creste numarul conducatorilor la 43.
Angajari noi: 47 cu mapa si sapte cu sapa
Potrivit organigramei, actualizata in conformitate cu bugetul pe 2010, edilul sef isi doreste sa mai angajeze inca 54 de persoane in primarie, situatie care ar ridica numarul total la aproape 1.500 (1.496) de angajati. Interesant este faptul ca primarul intentioneaza sa angajeze 47 din cele 54 de persoane in propriul aparat de specialitate si nu in directiile unde munca este obligatorie. Din totalul angajatilor Primariei Bacau, 1.038 lucreaza efectiv la serviciile publice de specialitate (salubrizare, spatii verzi, Politia Primariei etc.), iar restul reprezinta aparatul de specialitate al primarului, sector in care angajatii sunt mai bine platiti.
Salarii nesimtite pentru sefi, de mizerie pentru ceilalti
Cuantumul salariilor reprezinta un motiv de nemultumire pentru angajatii obisnuiti din Primaria Bacau. In timp ce sefii realizeaza venituri cuprinse intre 4 si 8 mii de lei (care cresc in functie de numarul indemnizatiilor, sporurilor si a altor premii), muncitorii sau functionarii de rand abia daca mai realizeaza venituri cuprinse intre 600 si 1.300 de lei. Numarul mare al angajatilor Primariei Bacau, dar si salariile exagerate ale edilului si ale sefilor din subordinea sa reprezinta o adevarata lovitura la bugetul local. In 2010, bugetul a fost estimat la 132 de milioane de lei, din care 27 de milioane de lei (aproape 7 milioane de euro) vor fi cheltuite cu salariile subordonatilor primarului. In 2008, cand numarul angajatilor din Primaria Bacau era mai redus (aproximativ 1.100 de persoane), cheltuielile cu salariile s-au cifrat la peste 26 de milioane de lei. Dupa obiceiul ultimilor ani, aceasta suma va fi rectificata.
Au uitat sa intocmeasca raportul anual de activitate
Potrivit Legii 215/2001, a administratiei publice locale, primarul, viceprimarul si consilierii locali „sunt obligati sa prezinte un raport anual de activitate, care va fi facut public prin grija secretariatului”. Atat primarul Romeo Stavarache, cat si viceprimarii in functie nu respecta aceasta lege. De incalcarea legii administratiei publice locale s-au molipsit si consilierii locali. Doar 9 consilieri din 23 in functie si-au depus raportul de activitate pe 2009. Situatia este si mai grava pentru perioada 2004-2008, cand s-au depus doar 12 rapoarte de activitate. Pe site-ul Primariei Bacau se poate gasi singurul raport de activitate intocmit de Stavarache, pentru perioada 2004-2006. Pentru ultimii 3 ani de activitate, cand edilul a fost mai mult plecat prin tara in campanii electorale, nu exista nicio referinta.