61 de ani de aviatie supersonica in România, de la MIG 19 la F16



Scris de Valentin Vasilescu

Azi unul scrie M_ie pe toate gardurile si este apreciat pentru asta ajungând pe locul 1 la europarlamentare. Si e mândru de ce a facut. Eu ma mândresc cu faptul ca România a intrat în era supersonica în martie 1958.
Prin intrarea în înzestrare a avionului sovietic MiG-19P, la Regimentul 226 Avia?ie Vânatoare de la Deveselu. Sovieticii ni l-au exportat la 3 ani dupa ce ei au început sa-l utilizeze.

Cum nu au fost fabricate avioane MiG-19 de dubla comanda, pilotii români au început programul de trecere în zbor pe MiG-19, direct cu simpla comanda.
Supersonicul MiG-19 era un bimotor cu postcombustie, înarmat cu radar de bord si 4 rachete aer-aer, atingea o viteza maxima de 1455 km/h ( Mach 1.22 ) si un plafon 17.500 m. MiG-19 era un adversar redutabil pentru cel mai performant avion supersonic american F-100 Sabre, intrat în dotare în acelasi timp. A fost o mare performanta pentru România sa intre în familia aviatiei supersonice la doar 3 ani dupa SUA si URSS.

La acel moment România avea una din cele mai avansate aviatii militare cu piloti si tehnicieni de înalta clasa. Pilotii de MiG-19 executau serviciul de lupta ziua si noaptea în orice conditii meteo.
În Vietnam MiG-19 a doborât avioanele americane cele mai noi, F-104, F-105, F-4.

Partenerii nostrii portughezi, de la care am luat F-16 second hand, au zburat prima data pe un avion supersonic în 1977.

T-38 un avion cu performantele lui MiG-19. România a retras MiG-19 din dotare în 1974, locul lui fiind luat de MiG-23, avion cu aripa cu geometrie variabila.

Pentru mai multe detalii despre MiG-19 va recomand cartea „Avionul MiG 19. De la eroism la uitare. Lumini si umbre”, scrisa de colegul pilot, locotenent-comandor aviator în rezerva GHEORGHE ION VAIDA.

Impartaseste

administrator a etichetat acest articol cu: , , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *