Sunt oare nedetectabile avioanele de generatia a 5-a ?



Scris de Valentin Vasilescu

Dezavantajul avioanelor din generatia a 5-a este aceea ca pentru a ramîne ”invizibile” nu pot lua arme acrosate în aripi si fuselaj, iar F-35 nu are nici tun de bord. Aceste tipuri de avioane au fost proiectate pe calculator, pornind de la cerinta ca unghiurile formate la îmbinarea prizelor de admisie, a aripilor si ampenajului cu fuselajul sa nu reflecte emisiile radar cu lungimile de unda în gama centimetrica si milimetrica. Întrucît la nivel mondial, 99 % din radarele militare de descoperire si dirijare a focului (dispuse la sol, pe nave sau la bordul avioanelor, inclusiv AWACS), functioneaza în aceasta gama de frecvente.

FOTO: https://www.forbes.com

Spre deosebire de radarele obisnuite, cele în unde metrice si partial decimetrice, descopera fara probleme avioanele din generatia a 5-a ( F-35, F-22, B-2, J-20, Su-57 ). Pe 27 martie 1999,divizionul 3 al Brigazii de Rachete Antiaeriene 250 a armatei iugoslave, a descoperit si doborît un F-117, considerat ”invizibil pe radar. Nijni Novgorod.

Descoperirea si dirijarea rachetelor S-125 a fost facuta cu un vechi radar rusesc P-18, cu lungimea de unda de 4-5 m.

Totusi, tehnologia radarelor care descopera avioanele considerate ”invizibile” este mai putin evoluata si are mari inconveniente. Un exemplu este radarul rusesc 29B6 -Container care monitorizeaza spatiul aerian pîna la distanta de 3.000 km.

În primul rînd acesta are un consum urias de energie electrica si este fix, neputînd fi dislocat si amplasat în apropierea granitelor. Antena transmitatorului 29B6 -Container este amplasata la Nijni Novgorod ( 250 km est de Moscova ). Ea are lungimea de 440 m, în timp ce antena de receptie se afla la 150 km sud si cuprinde piloni de 35 m înaltime care se întind pe 1,3 km.

Avioanele din generatia a 5-a mai pot fi descoperite datorita emisiilor electromagnetice. Radarul de bord, statia de radio, linia de transfer de date, radioaltimetrul, etc, sunt surse de emisie care pot fi receptate de mai multe statii specializate, aflate la sol. Prin metoda triangulatiei, reteaua de statii de la sol, identifica permanent coordonatele tintei, aflata în miscare.

Nu trebuie sa uitam ca cel mai important instrument de navigatie este GPS. Echipamentul GPS este coordonat înainte de decolarea avionului si functioneaza neîntrerupt pîna la aterizare. Stim ca echipamentul rusesc R-330ZH Zhitel a fost folosit în Siria si a avut ca sarcina urmarirea dialogului ( emisia si receptia ) dintre retelele de sateliti de navigatie NAVSTAR (GPS) si mijloacele aeriene militare straine. Statii similare au si americanii.

O statie R-330ZH Zhitel are capacitatea de a întrerupe, prin bruiaj, receptia si emisia echipamentului GPS de pe avionul de generatia a 5-a. Daca lucreaza pentru în serviciul apararii AA pentru descoperirea aviatiei inamice, o retea de statii, derivate din R-330ZH Zhitel, poate urmari prin metoda triangulatiei, evolutia oricarui avion din generatia a 5-a.

Centrele de dirijare ale sistemelor de rachete AA precum S-300, S-400, Patriot sunt prevazute cu computere care odata ce a fost localizata tinta, extrapoleaza traiectoria posibila a acesteia pentru urmatoarele 60 de secunde. Viteza rachetelor AA cu raza mare de actiune este de aproximativ 15.000 km/h, adica peste 4 km/s. Din momentul în care sistemele AA lanseaza rachetele si pîna ce acestea ajung la tinta, trec 10-25 de secunde.
Cine se bazeaza pe ”invizibilitatea” absoluta a avioanelor de generatia a 5-a, precum F-35, va avea surprize neplacute.

Impartaseste

administrator a etichetat acest articol cu: , , , , , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *