Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau va organiza în aceasta perioada, în cascada, doua programe de formare continua.Unul dintre acestea, „Psihopedagogia – de la teorie, la practica”, avizat de Ministerul Educatiei, este destinat cadrelor didactice debutante din învatamântul preuniversitar, atât din mediul rural, cât si din mediul urban. Programul este coordonat de profesor formator Elena Hussar si va debuta marti, 04 februarie 2014, la ora 10.00, în Sala de conferinte a I.S.J. Bacau, unde sunt asteptate peste 80 de cadre didactice. Scopul acestuia urmareste abilitarea cursantilor de a proiecta si derula activitati didactice de calitate si eficiente, odata cu constientizarea fundamentelor psihologice ale pedagogiei. “Chiar daca colegii nostri sunt în vacanta, noi folosim, ca si pâna acum, acest interval, pentru a veni în întâmpinarea lor, deoarece solicitarile pentru formare continua în judetul nostru sunt numeroase. Asadar, am hotarât sa lucram sustinut si sa micsoram presiunea din acest moment. Cred ca o sa reusim, deoarece ne bazam pe colaborarea tuturor formatorilor implicati în aceste programe.”, ne-a declarat profesorul Gabriel Stan directorul CCD Bacau.
Dintre obiectivele programului amintim: identificarea domeniului specific psihopedagogiei, operarea cu cele mai importante concepte, legi si explicatii de tip psihologic, care se pot aplica în pedagogie, analiza unor secvente de activitati didactice, din perspectiva corelatiei psihologic – pedagogic si proiectarea constienta a unor momente de activitati didactice, fundamentate pe suport psihologic.
Cel de-al doilea program de formare continua, intitulat „Strategii de consiliere psihopedagogica a parintilor”, acreditat de Ministerul Educatiei, este, de asemenea, destinat tuturor cadrelor didactice din sistemul preuniversitar. El va fi relansat miercuri, 05 februarie 2014, la ora 10.00, la Colegiul National Pedagogic „Stefan cel Mare” Bacau (Corpul A).
Cu aceasta ocazie C.C.D. Bacau a invitat sa participe peste 100 de cadre didactice din municipiul Bacau (educatoare si învatatori) dar si din comunele Buhoci, Letea – Veche, Luizi Calugara, Magura, Margineni, Nicolae Balcescu, Sarata si Saucesti (educatoare, învatatori si profesori).
Acesta este fundamentat pe optiunile strategice ale politicii educationale din România, în contextul sistemului educational european, stabilit prin Strategia „Europa 2020”, se va desfasura pe parcursul a 40 de ore, teorie si aplicatii si este purtator a 10 credite profesionale transferabile.
Scopul programului de formare deriva din prevederile Legii Educatiei Nationale, care prevede obiectivele generale, precum si principiile care guverneaza politicile educationale din România.
De asemenea, aceeasi lege stipuleaza dezvoltarea profesionala, prin „dobândirea unor competente complementare, prin care se extinde categoria de activitati ce pot fi prestate în activitatea curenta, cum ar fi, predarea asistata de calculator, predarea în limbi straine, consilierea educationala si orientarea în cariera, educatia adultilor si altele”.
Obiectivele programului sunt centrate pe activizarea si dezvoltarea cunostintelor dobândite prin formarea initiala în domeniul psihopedagogic si metodic, dar si pe formarea de noi capacitati, în acord cu obiectivele educationale prioritare ale Uniunii Europene, stipulate în Strategia „Europa 2020”, precum:
- reducerea ratei de abandon scolar sub 10%;
- cel putin 95% dintre copii sa fie înscrisi în ciclul de învatamânt prescolar;
- cresterea la 15% a nivelului de participare a adultilor, în sistemul de învatare de-a lungul vietii.
Prin obiective, continut si strategie, programul „Strategii de consiliere psihopedagogica a parintilor” sustine promovarea în practica, la standarde de calitate superioare, a misiunii asumate de Legea Educatiei Nationale, care stipuleaza si „formarea, prin educatie, a infrastructurii mentale a societatii românesti, în acord cu noile cerinte, derivate din statutul României de tara membra a Uniunii Europene”.
Functia principala a programului de formare propus este aceea de dezvoltare si extindere a competentelor psihopedagogice, precum si de formare a unora noi, în domeniul educatiei adultilor, ca parinti.
Programul asigura o pregatire generala, sub aspect teoretic, dar si o pregatire specifica, sub aspect metodologic si practic, ce poate fi aprofundata si dezvoltata individual, conform optiunilor cursantului.
Curriculum programului, centrat pe noutati în domeniul strategiilor de consiliere psihopedagogica a adultilor, configureaza un câmp de formare în care cursantul dobândeste informatii stiintifice, dezvolta competente socio-profesionale specifice, valorifica experienta personala si exerseaza tehnici de aplicare a cunostintelor în situatii educationale, reale sau prefigurate.
Tehnicile aplicative, propuse spre reflectie si antrenament, vor permite asimilarea unui management educational, fundamentat de ultimile noutati în domeniul educatiei adultilor – parinti si, implicit, formarea competentelor specifice în trasee personalizate.
Totodata, programul propune construirea unei noi atitudini asupra educatiei adultilor, profesori si parinti, adaptate la cerintele europene, prin calitate si cunoastere, precum si abilitarea cadrelor didactice cu noi strategii de cointeresare a familiei, ca factor educational, înr-o societate dinamica.
Echipa de formatori este alcatuita din: prof. Maria Matasaru, coordonatoarea proiectului, lector univ. dr. Elena Seghedin, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei – Universitatea „Al. I. Cuza” din Iasi, prof. Elena Hussar, prof. Viorica Pricopoaia, prof. Carmen Nedelcu si prof. Maria Chiriloaie.