Proiectul Comenius de la Colegiu National „Gheorghe Vranceanu“, pe ultima suta de metri



Proiectul Comenius, la care participa profesorii si elevii de la Colegiul National „Gheorghe Vranceanu“ din Bacau alaturi de cei din Italia, Spania, Croatia, Germania, Estonia si Finlanda, se incheie zilele acestea, dupa doi ani de schimb de experienta. In perioada 8-12 mai 2012, in Bacau sunt prezenti partenerii din celelalte state, care vor avea ocazia sa traga ultimile concluzii dar si sa viziteze locuri, cu care Bacaul se mandreste, din Slanic Moldova, Tirgu Ocna sau Tescani.

In cadrul intalnirilor se vor face simulari de interviuri pentru angajare si vor fi realizate scrisori cu propuneri de afaceri. De asemenea, participantii vor vizita operatorul de turism Inter-Tour din Bacau unde vor primi sfaturi cu privire la mediul afacerilor in turism si transport. „Profesorii vor discuta problematica planurilor manageriale si folosirea noilor tehnologii pentru îmbunatatirea mamagementului institutiilor scolare. Fiecare vizita a înlesnit schimburile culturale, elevii au prezentat obiceiuri, dansuri si cântece proprii, prin punerea în scena a unor mici spectacole si momente artistice. S-au creat postere, s-a cântat karaoke în limbile tarilor participante si au avut loc lectii de limba italiana, spaniola, croata, germana, estona, finlandeza, realizate de elevi“, a precizat profesorul Diana Popa, coordonatorul proiectului Comenius.  Odata cu profesorii, in Bacau sunt prezenti si elevi din tarile partenere. Este vorba de Ismael Ramal, Claudia Blanco, Andrej Cindric, Bernard Jobst, Sara Bollenttino, Matteo Prinetti sau Elina Meklin, care au ocazia sa schimbe impresii, in limba engleza cu elevii Rares Carligeanu, Codrina Cretu, Radu Ilici, Tudor Amariei, Alexandru Budau, Bianca Miclaus Codrina Simionescu, Stefan Berea, Radu Cancel, Iulia Saran, Iftene Lavinia, Ingrid Busuioc, Dragos Stan si Micu Ioana.

Proiectul de la Colegiul National „Gheorghe Vranceanu“ prezentat la Bruxelles, in cadrul Conferintei „Comenius Partnerships – Helping Schools Team up across Europe”

Potrivit informarii realizate de cadrele didactice de la CN„Gheorghe Vranceanu“ , proiectul a fost selectat dintr-un numar de peste 700 de proiecte pentru a fi prezentat la Bruxelles în cadrul Conferintei „Comenius Partnerships – Helping Schools Team up across Europe”, organizata de Comisia Europeana în perioada 2-5 mai 2012.  Scopul acestui parteneriat este de a permite elevilor (cu varsta cuprinsa între 15 si 20 de ani) din 7 tari (România – tara coordonatoare, Italia, Spania, Croatia, Germania, Estonia si Finlanda) sa-si formeze spiritul antreprenorial, sa-si îmbunatateasca abilitatile de folosire a noilor tehnologii si pe cele de comunicare pentru pentru a se adapta unei societati multinationale si pietei muncii europene. Proiectul se desfasoara în perioada august 2010- august 2012 iar pentru implementarea acestuia, Colegiul National ”Gheorghe Vranceanu” beneficiaza de o finantare de 24000 Euro din fonduri europene.

 Activitatile proiectului

Activitatile proiectului se adreseaza atât elevilor, care lucreaza in grupuri de trei pâna la sase persoane, cât si profesorilor, având loc la nivelul fiecarei scoli (cercetare, studii pe diferite subiecte, ateliere de lucru, prezentari si concursuri), la nivel international, în timpul mobilitatilor (când rezultatele sunt prezentate, comparate si concluzionate) si on-line. În realizarea produselor finale partenerii urmaresc instructiuni comune, asupra carora toti membrii echipei îsi exprima acordul si sunt validate de coordonatorul proiectului.

Programul primei vizite de lucru în Novara, Italia, în noiembrie 2010 a inclus prezentari ale fiecarei tari, regiuni si scoli, folosind imagini video si fotografii, explicând cum functioneaza fiecare sistem educational, pentru a ne cunoaste mai bine si pentru a putea lucra mai bine în echipe internationale. De asemenea, au fost organizate ateliere de lucru sustinute de elevi, care au prezentat rezultatele cercetarilor lor cu privire la „Drepturile si responsabilitatile angajatilor” în fiecare din tarile participante. Prezentarile au fost urmate de discutii despre diferente si asemanari, iar elevii si-au tradus unii altora rapoartele în limbile lor materne. Munca lor, împreuna cu concluziile au fost publicate in brosura proiectului.

Pentru vizita în Onil, Spania, în martie 2011, elevii au definit conceptele unei firme mici si mijlocii în cadrul fiecarui sistem economic, si au efectuat un „Sondaj pe baza pietei locale”, resursele regionale disponibile (materiale si umane) în domeniile media, transport si turism. Echipa proiectului a intrat în contact cu firme locale cu activitate în cele trei arii de investigatie -Parcul Natural „Font Roja” si ferma educationala Altalluna- pentru a întelege modul în care resursele regionale sunt folosite în scopuri turistice. Profesorii au pregatit prezentari, analize SWOT si au dezbatut pe tema „Managementului in institutiile participante” cât si a „Conditiilor de munca” în fiecare scoala.

A treia etapa a proiectului a fost o adevarata provocare întrucât elevii si-au creat propriile lor firme fictive (dezvoltând activitati in media, transport sau turism) si le-au prezentat în Rijeka, Croatia, în mai 2011, la Agentia de Dezvoltare Regionala Porin – dezvoltator local. Ideile lor de afaceri au variat de la restaurante subacvatice, tururi virtuale, taxiuri-motociclete si resedinte de vacanta, pâna la E-farming (agricultura electronica), activitati turistice relaxante pentru vârstnici si E-paintball media. Elevii au descris conceptul afacerii, au realizat analize financiare, au creat viziunea firmei, bazele afacerilor, au identificat clientii carora li se adreseaza afacerea, au facut analize competitive, au descris produsele/serviciile, strategiile de marketing, tacticile de vânzare, publicitate, structura organizatorica – personalul cheie si serviciul clienti. Sarcina profesorilor a inclus prezentari urmate de o dezbatere vizând felul în care „Tehnologia informatiei si comunicatiilor este folosita in procesul de predare-învatare-evaluare”.

Vizita de proiect în Glonn, Germania, a fost centrata pe cautarea si „Accesarea unui loc de munca”. Fiecare echipa de elevi a trebuit sa realizeze un sondaj de piata, determinând locurile de munca disponibile si cautate în media, transport si turism, în regiunile lor. De asemenea, au elaborat anunturi pentru posturi în firmele fictive, luând în considerare cerintele, canalele media pe care le vor folosi si explicând relevanta criteriilor lor. În final, au fost create trei documente: Curriculum Vitae, scrisoare de intentie si un formular de aplicatie pentru postul pe care l-au publicat. Acest lucru le-a oferit elevilor o mai profunda întelegere a procesului de recrutare, ajutându-i sa devina antreprenori si angajati de succes. Gazdele din Germania au organizat, de asemenea, excursii speciale în Herrmannsdorf, o ferma agroturistica experimentala, unde întrebarile despre agricultura turistica au primit raspunsuri, si la Compania de matrite de ciocolata din Brunner, unde membrii proiectului au avut sansa de a învata despre filosofia afacerilor. Astfel, elevii au intrat în contact direct cu tehnicile de lucru ale unei companii de succes si li s-au oferit informatii despre alte domenii de afaceri.

Înainte de a merge la Tallinn, Estonia, in decembrie 2011, profesorii au elaborat analize SWOT pe tema „Activitatii in fiecare scoala, privind proiecte extracuriculare si dimensiunea europeana”. Accentul a fost pus si pe limba engleza, fiecare echipa de profesori pregatind exercitii de vocabular si gramatica pentru afaceri adresate elevilor. În afara de îmbunatatirea capacitatilor lingvistice, elevii au realizat un material asupra „Interviului pentru angajare”, au elaborat instructiuni si au ofefit sfaturi despre imbracamintea adecvata, raspunsuri la întrebari importante, limbajul trupului etc. Informatiile selectare de ei au fost structurate în rapoarte si prezentari, si au fost incluse în brosura proiectului.

Pregatirile facute de profesori pentru plecarea în Kuopio, Finlanda, în februarie 2012 au fost legate de predarea bazata pe noile tehnologii, descriindu-se o metoda de predare-învatare-evaluare, concetrându-se pe avantajele si dezavantajele utilizarii acesteia. Participantilor li s-a oferit oportunitatea de a-si îmbogati cunostintele si de a-si îmbunatati abilitatile de comunicare si schimbul productiv de idei si experiente. Sarcina de lucru a elevilor inclus elaborarea unie „Campaniei de publicitate” pentru firmele fictive deja create. Ei au decis asupra produsului/serviciului pe care sa-l promoveze, canalele media diferite pe care sa le foloseasca, perioada de timp, tema campaniei, mesajul si sloganul. Produsul final a fost o brosura si un clip video pentru difuzarea televizata, prezentate în concordanta cu planul campaniei. Activitatile au oferit elevilor o perspectiva clara asupra marketingului si publicitatii, învatându-i bazele unei campanii publicitare de succes.

2 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *