Legionarii si nationalistii din Romania ar putea fi condamnati la inchisoare, potrivit unui proiect de lege semnat de Crin Antonescu



Grupul Parlamentar al Partidului National Liberal (PNL), condus de Crin Antonescu, doreste modificarea OUG 31/2002, care se refera la interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist si xenofob.

comunismPotrivit acestui proiect de lege, initiat de Crin Antonescu, senator PNL, Andrei Gerea, deputat PNL si George Scutaru, deputat PNL legionarii sunt definiti ca fascisti : „fascismul a luat denumirea de miscarea legionara sau titulaturi ale unor partide sub care aceasta a functionat pâna în ianuarie 1941 (Legiunea Arhanghelului Mihail, Garda de Fier, Totul pentru Tara)“, se arata in actul semnat de Crin Antonescu.

Din punct de vedere istoric, fapt intarit in actele cu caracter juridic international, miscarea legionara din Romania nu a avut caracter fascist. La procesul de la Nurnberg, miscarea legionara nu a fost trecuta pe lista miscarilor nationaliste din Europa condamnate de fascism, nazism si colaborationism de catre Tribunalul International. Singurii care au infierat legionarismul si orice miscare cu caracter national au fost reprezentantii fortelor de ocupatie, instalati in Romania dupa capitularea de la 23 august 1944. Intelectualitatea din Romania, neafiliata Internationalei Comuniste, a fost ucisa in puscariile comuniste, pentru aceeasi vina confectionata, de colaborare cu fascistii legionari. Dupa aproape 70 de ani, cel care cere votul romanilor pentru a deveni presedintele tarii a gasit aceeasi tapi ispasitori: legionarii.

 

LiberalismCondamnarea ceruta de Crin Antonescu, la adresa legionarilor, blocheaza, totodata si actul de reconstituire a istoriei, in privinta celor care au murit in inchisorile comuniste, din motive politice. Un memoriu in acest sens, bine fundamentat istoric, a adresat de curand preotul Vasilica Militaru, presedintele Asociatiei „NEAMUL ROMÂNESC“. In Romania de astazi nimeni nu neaga Holocaustul la adresa evreilor, de pe urma caruia au fost ucisi peste 150 de mii de evrei. Doar ca vinovati de aceste crime nu sunt legionarii si intelectualii, ci tot politicienii, functionarii, reprezentantii statului roman (Antonescu, Mihai 1), care la acea vreme conduceau Romania. Vasilica Militaru ii indeamna pe romani la meditatie si rugaciune, fata de astfel de incercari de distorsionare a adevarului istoric, cu o motivatie ascunsa noua.

Atasate sunt atat Memoriul Asociatiei „Neamul romanesc“ si modificarea OUG 31/2002 ceruta de grupul liberalilor condusi de Crin Antonescu:

MEMORIU privind Proiectul legislativ de completare a OUG 31/2002, semnat de presedintele Asociatiei „NEAMUL ROMÂNESC“, Vasilica Militaru.

Context
România se afla într-o situatie fara precedent din istoria postdecembrista. Se prefigureaza o perioada critica în societatea româneasca. Unii guvernanti traiesc cu teama îndreptatita ca vor fi trasi la raspundere.
Spectrul manifestarilor de strada, la care participa români care s-au saturat de vesnicele promisiuni de bine, sperie conducatorii politici ai unor institutii ale Statului Român. În aceste conditii, se încearca gasirea unor tapi ispasitori pentru acest dezastru ce se prefigureaza. Deja au fost gasiti vinovatii: eco-extremistii si neo-legionarii. Domnul prim ministru si unii ministri rostesc foarte des doua cuvinte extremisti si legionari. În urma interventiei din Parlamentul României, Mihail Neamtu a fost catalogat de primul ministru drept micul legionar. Ministrul culturii i-a numit neo-legionari pe cei care i-au vandalizat masina. Primul-ministru i-a numit pe manifestantii de la Câmpeni extremisti. Afirmatii publice!
Este un plan bine pus la punct pentru demonizarea oricarei actiuni civice de manifestare publica. Sunt distruse din fasa primele reactii de normalitate ale societatii românesti.
Regimul comunist din anii 1946-1948 a catalogat drept activitate legionara orice manifestare anticomunista. Au arestat astfel orice român care încerca sa critice noul regim comunist din România.
Exista sanse ca, în urmatoarele luni, societatea româneasca sa asiste la spectacolul macabru al unor înscenari regizate de adevaratii responsabili ai dezastrului economic al Tarii.
În urma unor astfel de înscenari,  va putea fi arestat orice manifestant pentru extremism si legionarism.
Asociatia NEAMUL ROMÂNESC va invita din timp la meditatie si responsabilitate pentru ca greselile trecutului sa nu fie repetate.
De ce este nevoie de reinventarea problemei legionare? Orice român informat stie ca în România anului 2013 nu mai exista nici o miscare legionara. Sa întelegem bine ca românii nu sunt extremisti si nici fascisti si nici nazisti. Au dovedit-o cel putin în ultimii 24 de ani de libertate democratica.
Conform Institutului National de Statistica la recensamântul din 2011, cetatenii români – etnici evrei sunt sub numarul de 20.000, reprezentând grupuri etnice importante din România. România anului 2013 nu mai poate fi antisemita în conditiile în care soarta a peste 2 milioane de români este asemanatoare evreilor din perioada interbelica: împânziti prin Europa pentru a munci si supravietui.
Subliniem ca România nu trebuie sa traiasca spectrul anarhiei, indiferent de nivelul dezastrului la care s-ar ajunge. Institutiile Statului Român trebuie sa functioneze. Dar nu mai pot functiona ca pâna acum.
De aceea este nevoie de altceva. Va rugam, dragi politicieni români si functionari din cadrul institutiilor Statului: analizati-va, reformati-va, reinventati-va, cereti consultanta din afara. Faceti orice, dar nu ceea ce ati facut în ultimii 24 de ani.
Si mai ales, nu mai dati legi în regim de urgenta! Avem Parlament – organ legislativ de 24 de ani.
 
Acest Memoriu a fost redactat ca urmare a initierii unui Proiect legislativ în regim de urgenta de catre domnul Crin Antonescu, Presedintele Senatului României si totodata presedintele Partidului National Liberal, împreuna cu doi colegi deputati de-ai domniei sale.
Ce este atât de urgent în România???
Se pare ca urgenta este modificarea art.2 , alin.a:
 a) prin organizatie cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob se întelege orice grup format din trei sau mai multe persoane, care îsi desfasoara activitatea temporar sau permanent, în scopul promovarii ideilor, conceptiilor sau doctrinelor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, precum ura si violenta pe motive etnice, rasiale sau religioase, superioritatea unor rase si inferioritatea altora, antisemitismul, incitarea la xenofobie, recurgerea la violenta pentru schimbarea ordinii constitutionale sau a institutiilor democratice, nationalismul extremist. În aceasta categorie pot fi incluse organizatiile cu sau fara personalitate juridica, partidele si miscarile politice, asociatiile si fundatiile, societatile comerciale, precum si orice alte persoane juridice care îndeplinesc cerintele prevazute la prezenta litera.
 
Proiectul legislativ vizeaza o completare a OUG 31/2002 privind interzicerea organizatiilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii.
Oficial, în România, nici o institutie a Statului nu a dorit sa analizeze si sa emita un document profesionist de analiza a fenomenului evreiesc din perioada interbelica. Exista câteva condamnari politicianiste formale ale dramei si crimelor antievreiesti de pe teritoriul României, care se înscriu în ceeea ce este cunoscut ca Holocaustul evreiesc. Totdeauna singurii vinovati au fost declarati legionarii.
Nici un politician român nu a vrut sa afirme adevarul istoric ca functionari si membri din institutii ale Statului Român au participat la crime, masacre si au determinat moartea a cel putin 150.000 de evrei.
Este timpul ca în societatea româneasca sa se rosteasca acest adevar. Altfel, se va emite o lege care nu va rezolva esenta problemei.
 
Expunere de motive
 
În Expunerea de motive a celor trei parlamentari liberali se omit doua aspecte importante:
 
1. Jurisprudenta româneasca este incoerenta în aceasta cauza. Prin Decizia nr.745/12.07.1995 Curtea de Apel Suceava a stabilit ca miscarea legionara nu a avut caracter fascist. Rahila Gudinov a invocat documentele prezentate în Procesul de la N?rnberg, care a exclus miscarea legionara. Nu s-a dovedit ca reclamanta a desfasurat o activitate cu caracter fascist, iar faptul ca a facut parte din Miscarea Legionara nu constituie o proba în acest sens, se arata în Decizie.
Decizia ÎCCJ nr. 1709/ 9 martie 2012 se refera la un proces civil de despagubire a unui român pentru perioada de detentie 1959-1964. Afirmatia invocata de parlamentarii liberali face parte din motivarea instantei si nu este o decizie de condamnare a miscarii legionare.
 
2. Este cunoscut ca la procesul de la N?rnberg, miscarea legionara nu a fost trecuta pe lista miscarilor nationaliste din Europa condamnate de fascism, nazism si colaborationism de catre Tribunalul International.
 
Având în vedere ca schimbarile propuse de proiectul legislativ aduc sanctiuni penale grave, va rugam sa luati act de urmatoarele:
 
A. Definirea exacta a Holocaustului din România si nominalizarea persoanelor vinovate de crimele împotriva evreilor.
Perioada 1940-1944 contine doua conduceri distincte ale Statului Român:
1. septembrie 1940-ianuarie 1941 este perioada de guvernare a Statului National Legionar sub conducerea lui Ion Antonescu si cu acordul regelui Mihai I, suveranul României. În aceasta perioada au fost ucisi 120 evrei.
2. Februarie 1941-august 1944 perioada de dictatura a generalului Ion Antonescu, având ca suveran al României acelasi rege Mihai I. În aceasta perioada au fost ucisi peste 150.000 de evrei.
 
B. Nominalizarea persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii. Definirea infractiunilor contra pacii si omenirii, cu detalierea actiunilor ce intra la aceasta acuza.
 
C. Este nedreapta condamnarea in integrum a miscarii legionare din România, fara o minima analiza a activitatii acesteia. Este vorba de mai multe etape istorice distincte
1. Iunie 1927- noiembrie 1938 – perioada activitatii sub conducerea lui Corneliu Zelea Codreanu, întemeietorul miscarii Legiunii. În aceasta perioada nici unul din partidele care au activat sub egida miscarii Legiunii nu au ajuns la guvernarea Statului Român. Nu s-au înregistrat crime în masa initiate de legionari. La 29/30 noiembrie 1938, fiind în detentie, C.Z.Codreanu a fost asasinat de functionari ai Statului Român.
2. Noiembrie 1938 – septembrie 1940 – perioada de clandestinitate, în care peste 300 de legionari au fost asasinati si câteva mii au fost detinuti în arest. În aceasta perioada regele Carol al II lea instaurase regimul de dictatura regala.
3. Septembrie 1940- ianuarie 1941 regimul Statului National Legionar instaurat în urma crizei produse de abdicarea regelui Carol al II lea. Miscarea Legionara a fost condusa de Horia Sima. Pe timpul guvernarii SNL au fost ucisi: 120 evrei, cei 56 de detinuti români (fosti membri din guvernele de dictatura regala) de la Jilava, profesorul Nicolae Iorga si taranistul Virgil Madgearu.
4. Dupa rebeliunea legionara, din ianuarie 1941, au fost arestati si condamnati peste 8000 de legionari. Câteva mii au fugit din tara. Dupa ianuarie 1941 nu mai putem vorbi despre culpabilizarea legionarilor pentru crimele si masacrele savârsite asupra evreilor de catre functionari ai Statului Român antonescian. Responsabilitatea decimarii în masa a peste 150.000 de evrei – adevaratul Holocaust evreiesc din România – s-a produs sub guvernarea tandemului Ion Antonescu – regele Mihai I, în care regele Mihai I era seful Statului. Totodata legea privind românizarea, care a condus la masuri legale drastice împotriva evreilor, a fost emisa în 28 martie 1941, dupa arestarea legionarilor eliminati de la guvernare,
 
D. În România interbelica au functionat si guvernat partide cu caracter fascist si cu actiuni antisemite extremiste:
1. L.A.N.C. – Liga Apararii National Crestine a profesorului AC Cuza. Cuza alaturi de profesorul Nicolae Iorga sunt recunoscuti ca ideologii si promotorii antisemitismului din România. Guvernul Goga – Cuza, sub dictatura lui Carol al II lea, a emis un pachet de legi privind masuri împotriva evreilor. LANC a folosit însemne fasciste.
2. F.R.N. – Frontul Renasterii Nationale a fost un partid fascist initiat, condus si impus ca partid de dictatura de catre regele Carol al II lea, care dorea copierea regimului fascist al Germaniei de sub conducerea lui Hitler.
3. Guvernul Gigurtu iulie 1944-septembrie 1944 a emis o legislatie rasiala conform afirmatiilor lui W. Filderman.
 
E. Au avut întâlniri si negocieri cu Hitler: regele Carol al II lea, generalul Ion Antonescu si liderul Partidului National Liberal Gheorghe Bratianu.
Nici unul dintre liderii legionari nu a avut întrevederi si nu a negociat cu Hitler, conducatorul Germaniei fasciste.
 
Propuneri de completare a legii
 
Pe lânga modificarile propuse de senatorii si deputatii liberali propunem:
 
1. Definirea Holocaustului evreiesc din România cu precizarea numarului de evrei omorâti, perioada istorica a masacrarii sau exterminarii lor. Perioada SNL – 120 evrei morti. Perioada guvernarii Atonescu – regele Mihai I peste 150.000 evrei morti în progromul de la Iasi, masacrul de la Odessa, lagarele de concentrare ale evreilor de la Vapniarka si Moghilau. Datele se regasesc în Procesul de condamnare a lui Ion Antonescu si depozitia ca martor si documentele emise de Willy Filderman, presedintele Federatiei Comunitatilor Evreiesti din România.
 
2. Nominalizarea persoanelor vinovate de crime împotriva umanitatii începând cu Ion Antonescu, Regele Mihai I si continuând cu toti ministrii si generalii participanti la desfasurarea deportarilor si masacrelor antievreiesti din România.
 
3. Precizarea perioadei istorice de vinovatie a Partidului Miscarea Legionara aflat la conducerea Statului Român si nominalizarea legionarilor vinovati de crime împotriva umanitatii.
 
Consecinte grave ale legiferarii Proiectului legislativ în actuala forma
 
Fara precizarile de rigoare, aceasta Lege va putea fi aplicata si în urmatoarele cazuri:
– posibilitatea condamnarii tuturor liberalilor pentru actiunile criminale de exterminare a taranilor români initiate si executate de guvernul liberal condus de prim ministrul D.A. Sturdza si functionari liberali în timpul rascoalelor taranesti din anul 1907. Atunci guvernul Partidului National Liberal a ordonat masacrarea si uciderea a peste 10.000 de tarani români.
posibilitatea condamnarii tuturor membrilor Partidului Comunist pentru crime împotriva umanitatii, deci a tuturor activistilor de sorginte comunista pentru atrocitatile, crimele, legile antiromânesti, exproprierile, exterminarea în masa a românilor si participarea la dezastrul tarii din perioada 1945-1964. Arhivele Partidului Comunist Român ne pot indica listele nominale ale comunistilor români pâna în decembrie 1989.
 
Consideratii privind discriminarea religioasa
 
Este cunoscuta pocainta, asceza si jertfa unor detinuti din temnitele comuniste românesti. Credinta româneasca crestin-ortodoxa promite iertarea tuturor celor care îsi recunosc pacatele si se pocaiesc.
În aceasta forma Proiectul legislativ,  prin condamnarea tuturor legionarilor, opreste definitiv recunoasterea jertfei si cinstirea crestina a unor detinuti români din temnitele comuniste românesti asasinati si masacrati  de autoritatile Statului Român comunist.
Daca acest proiect legislativ va fi legiferat si promulgat în actuala forma, functionari ai Statului Român se fac responsabili de pedepsirea tuturor românilor care  vor cinsti memoria (vor comemora) numele unor români ucisi în temnitele comuniste. Exista posibilitatea ca dupa organizarea unor astfel de pomeniri, facute desigur într-o biserica sau cimitir, deci în spatiul public, credinciosii sa fie arestati si condamnati. Caz flagrant de anti crestinism si discriminare religioasa.
Rugam politicienii români: Lasati românii sa pomeneasca si sa-si plânga mortii!

Parlamentul României

Camera Deputatilor

Grupul Parlamentar al Partidului National Liberal

fax: (021)414 10 72; telefon: (021)414 10 70

Catre,

Biroul Permanent al Senatului,

În temeiul art. 88 din Regulamentul Senatului si al art. 74 alin. 4 din Constitutia României, republicata, va înaintez, în vederea dezbaterii si adoptarii, propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii, însotita de expunerea de motive.

Initiatori:

Crin Antonescu, senator PNL, Andrei Gerea, deputat PNL, George Scutaru, deputat PNL

EXPUNERE DE MOTIVE

1.      Descrierea situatiei actuale

În anul 2002, Guvernul a adoptat Ordonanta de urgenta nr. 31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infratiuni contra pacii si omenirii.

Asa cum se mentiona la acel moment în Nota de fundamentare a ordonantei, “împiedicarea proliferarii manifestarilor extremiste de tip fascist, rasist sau xenofob a constituit si constituie o preocupare constanta a comunitatii internationale, atât la nivelul organismelor europene si internationale, cât si la nivelul legislatiilor nationale. Prevenirea si combaterea incitarii la ura nationala, rasiala sau religioasa corespund cerintelor Uniunii Europene în domeniu, constituind, în acelasi timp, un semnal pozitiv dat de statul român pentru combaterea rasismului, antisemitismului si xenofobiei

Ordonanta de ugenta nr.31/2002 a fost aprobata, cu modificari si completari prin Legea nr. 107/2006.

Tot în anul 2006 articolele 8-11 din ordonanta au fost abrogate prin Legea nr.278/2006 pentru modificarea si completarea Codului Penal, precum si pentru modificarea si completarea altor legi.

Din experienta de pâna acum privind utilizarea acestui act normativ, cazurile sau manifestarile mentionate prin adrese, solicitari sau reclamatii (plângeri) depuse la Parchet de catre diverse entitati, inclusiv Institutul “Elie Wiesel”, pasibile de a intra sub incidenta acestui act normativ, au fost finalizate cu închiderea dosarului înca din faza de cercetare. Argumentele de respingere ale Ministrului Public au fost, în majoritatea cazurilor, bazate pe interpretari ale articolelor din lege în care se face referire la Holocaust. în aceste conditii se impune o clara definire a “Holocaustului pe teritoriul României”.

Neajunsul textului în vigoare este ca, desi din punct de vedere istoric lucrurile sunt clare, negationistii de astazi gasesc scapari prin faptul ca teritoriile actuale ale României nu mai corespund cu cele administrate în acea perioada de guvernele istorice. Prin urmare, consideram ca introducerea unei noi definitii este de natura sa înlature atât neajunsurile juridice, cât si sa îndrepte un adevar istoric constând în aceea ca doar guvernele de la acea data se fac vinovate de paticiparea la holocaust în teritoriile administrate de acestea în perioada 1940-1944 si nu trebuie aruncat stigmatul peste timp, nici asupra statului roman si nici asupra generatiilor ce au urmat perioadei în cauza.

în România, fascismul a luat denumirea de Miscarea legionara sau titulaturi ale unor partide sub care aceasta a functionat pâna în ianuarie 1941 (Legiunea Arhanghelului Mihail, Garda de Fier, Totul pentru Tara).

Dupa decembrie 1989, miscari, asociatii sau partide politice si-au revendicat ideologia legionara si desfasoara în spatiul public actiuni de promovare a ideilor legionare. Practica juridica a demonstrat ca neincluderea termenului legionar într-o reglementare care se refera la riscurile ce le poate produce extrema dreapta identificata numai ca fascism, faciliteaza promovarea imaginii Miscarii legionare ca miscare nationalista diferita de fascism. Astfel, miscarea legionara nu ar intra sub incidenta unor reglementari limitative pentru extremismul de dreapta.

în România, doua reglementari statueaza specificul legionarismului ca parte din familia miscarilor fasciste:

1.  Legea 51/1991 privind siguranta nationala a României, mentioneaza la art 3 lit h), actiuni de inspiratie legionara printre amenintari la adresa sigurantei nationale:

“h) initierea, organizarea, savârsirea sau sprijinirea în orice mod a actiunilor totalitariste sau extremiste de sorginte comunista, fascista, legionara sau de orice alta natura, rasiste, antisemite, revizioniste, separatiste care pot pune în pericol sub orice forma unitatea si integritatea teritoriala a României, precum si incitarea la fapte ce pot periclita ordinea statului de drept. “

2.  Decizia nr. 1.709 din 09 martie 2012, adoptata de înalta Curte de Casatie si Justitie- Sectia I Civila, în care se afirma ca “miscarea legionara a fost în esenta, organizatie de tip paramilitar terorist, de orientare nationalist fascista, cu caracter mistic religios, violent anticomunist, dar, printre altele, si antisemit. ”

Tot din practica a rezultat necesitatea incriminarii unor fapte savârsite de persoane juridice în concordanta cu cele stabilite de Codul penal în vigoare.

2.  Schimbari preconizate

Prin proiectul de act normativ se propune:

-completarea titlului ordonantei de urgenta în sensul ca aceasta se refera si la “combaterea infractiunilor”, nu doar la interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii ca pâna în prezent;

-interzicerea si a faptelor, si nu doar a organizatiilor, simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob;

–     includerea între faptele, simbolurile si organizatiile interzise si a celor cu caracter legionar;

–     introducerea definitiei data “ Holocaustului pe teritoriul României” astfel încât aceasta sa includa “persecutia sistematica si anihilarea evreilor sprijinita de autoritatile si institutiile statului Român în teritoriile administrate de acestea în perioada 1940-1944”

–   circumstantierea faptelor care nu constituie infractiune în sensul prevazut la art. 4. alin.(l) sau (2) daca sunt savârsite în interesul artei sau stiintei, cercetarii ori educatiei numai daca acest interes este exprimat în sensul protectiei drepturilor omului si a valorilor fundamentale ocrotite, precum si în respectul adevarului istoric general recunoscut, cu scopul de a nu fi repetata savârsirea de alte infractiuni contra pacii si omenirii, crime de razboi sau crime contra umanitatii.

–   Reformularea art. 5 din lege astfel încât sa intre sub incidenta legii atât fapta persoanei de a promova în public, cultul persoanelor vinovate de crime de razboi sau crime contra umanitatii, cât si fapta de a promova în public, idei, conceptii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe;

–   introducerea unui nou articol art. 71 referitor la incriminarea unor fapte savârsite de o persoana juridica, si anume:

a)   raspândirea, vânzarea sau confectionarea de simboluri fasciste, rasiste ori

xenofobe precum si detinerea, în vederea raspândirii a unor astfel de simboluri

b)  utilizarea în public a simbolurilor fasciste, rasiste sau xenofobe.

c)   promovarea în public a cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor

infractiuni contra pacii si omenirii sau desfasurarea în public a unei activitati temporare sau permanente, în scopul promovarii ideilor, conceptiilor sau doctrinelor fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe

d)  negarea în public a holocaustului ori a efectelor acestuia

Aceste fapte nu constituie infractiuni daca sunt savârsite în interesul artei sau stiintei cercetarii ori educatiei si interesul este exprimat în sensul protectiei drepturilor omului si a valorilor fundamentale ocrotite, precum si în respectul adevarului istoric general recunoscut, cu scopul de nu fi repetate savârsirea de alte infractiuni contra pacii si omenirii, crime de razboi sau crime contra umanitatii.

în cazul infractiunilor savârsite de persoana juridica, urmarirea penala se efectueaza, în mod obligatoriu, de catre procuror.

De asemenea se propune introducerea unei dispozitii finale potrivit careia “dispozitiile prezentei legi se completeaza dupa caz cu dispozitiile Codului Penal si Codului de Procedura Penala, cu Legea nr. 31/ 1990 privind societatile comerciale, republicata cu modificarile si completarile ulterioare cu Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare si cu Legea partidelor politice nr. 14/2003 cu modificarile si completarile ulterioare”.

în acest context trebuie sa mentionam faptul ca Europa cunoaste, în aceste zile, o recrudescenta a miscarilor neofasciste antidemocratice, periclitând, nu de putine ori, linistea sociala. Totodata, zilele acestea, România comemoreaza Ziua Holocaustului, moment care ne îndeamna, înca odata, la o reflectie asupra tragediei si atrocitatilor prin care a trecut poporul evreu, si la gasirea acelor metode sau mecanisme legislative pentru a preveni relansarea ideilor rasismului, ale cultului urii si dispretului fata de fiinta umana.

Mentionam faptul ca, pentru elaborarea acestei propuneri legislative, am beneficiat de sprijinul specializat al Institutului National pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”.

Fata de cele prezentate va supunem spre dezbatere si adoptare aceasta initiativa legislativa care – suntem convinsi – va beneficia de sprijinul institutiilor statului cu atributii în domeniu, iar clasa politica, indiferent de apartenenta doctrinara se va alatura acestui demers.

PARLAMENTUL ROMÂNIEI – CAMERA DEPUTATILOR   – SENATUL

LEGE

pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii

Parlamentul adopta prezenta lege.

ART. I – Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii, publicata in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 28 martie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 107/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1.    Titlul ordonantei de urgenta se modifica si va avea urmatorul cuprins:

” Ordonanta de urgenta privind combaterea infractiunilor si interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii”.

2.    Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“Art.l – Pentru prevenirea si combaterea incitarii la ura nationala, rasiala sau religioasa, la discriminare si la savârsirea de infractiuni contra pacii si omenirii, prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza interzicerea organizatiilor, simbolurilor si faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii”.

3.    La articolul 2, literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

” a) prin organizatie cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob se întelege orice grup format din trei sau mai multe persoane, care îsi desfasoara activitatea temporar sau permanent, în scopul promovarii ideilor, conceptiilor sau doctrinelor fasciste, legionare.

rasiste sau xenofobe, precum ura si violenta pe motive etnice, rasiale sau religioase, superioritatea unor rase si inferioritatea altora, antisemitismul, incitarea la xenofobie, recurgerea la violenta pentru schimbarea ordinii constitutionale sau a institutiilor democratice, nationalismul extremist. în aceasta categorie pot fi incluse organizatiile cu sau fara personalitate juridica, partidele si miscarile politice, asociatiile si fundatiile, societatile comerciale, precum si orice alte persoane juridice care îndeplinesc cerintele prevazute la prezenta litera;

b) prin simboluri fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe se întelege: drapelele, emblemele, insignele, uniformele, sloganurile, formulele de salut, precum si orice alte asemenea însemne, care promoveaza ideile, conceptiile sau doctrinele prevazute la lit. a)”

4.   La articolul 2, dupa lit. d) de se introduce o noua litera, litera d1), care va avea urmatorul cuprins:

” d1) prin Holocaust pe teritoriul României se întelege persecutia sistematica si anihilarea evreilor sprijinita de autoritatile si institutiile statului român în teritoriile administrate de acestea în perioada 1940 – 1944.”

5.   La articolul 3, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

” (1) Constituirea unei organizatii cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob se pedepseste cu închisoare de la 3 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.

(2)       Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si aderarea la o organizatie cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob, precum si sprijinirea sub orice forma a unei organizatii având acest caracter”.

6.   La articolul 4, alineatele (1), (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

“(1) Confectionarea, vânzarea, raspândirea, precum si detinerea în vederea raspândirii de simboluri fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 3 ani si interzicerea unor drepturi.”

“(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si utilizarea în public a simbolurilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe.”

” (3) Nu constituie infractiune fapta prevazuta la alin.(l) sau (2), daca este savârsita în interesul artei sau stiintei, cercetarii ori educatiei si interesul este exprimat în sensul protectiei drepturilor omului si libertatilor fundamentale ale omului si al prevenirii si combaterii incitarii la ura nationala, rasiala sau religioasa, la discriminare si la savârsirea de infractiuni contra pacii si omenirii. “

” Art. 5 – Fapta persoanei de a promova, în public, cultul persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii , crime de razboi sau crime contra umanitatii, precum si fapta de a promova, în public, idei, conceptii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe, în sensul dat de art. 2 lit. a) din prezenta ordonanta de urgenta, se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 3 ani si interzicerea unor drepturi”.

8.    Articolul 6 se modifica si se completeaza si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 6. (1) Negarea, contestarea, aprobarea, justificarea sau minimalizarea în mod evident, prin orice mijloace, în public, a Holocaustului, asa cum este definit în prezenta lege, ori a efectelor acestuia, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2)  Negarea, contestarea, aprobarea, justificarea sau minimalizarea în mod evident, prin orice mijloace, în public, a genocidului, a crimelor contra umanitatii si a crimelor de razboi, astfel cum sunt definite în dreptul international, în Statutul Curtii Penale Internationale si în Carta Tribunalului Militar International înfiintat prin Acordul de la Londra, la data de 8 august 1945, si recunoscute ca atare printr-o hotarâre definitiva a Curtii Penale Internationale, a Tribunalului Militar International înfiintat prin Acordul de la Londra, la data de 8 august 1945, a Tribunalului Penal International pentru fosta Iugoslavie, a Tribunalului Penal International pentru Ruanda sau a oricarui alt tribunal penal international înfiintat prin instrumente internationale relevante si a caror competenta este recunoscuta de statul român, ori a efectelor acestora, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.”

(3)  Savârsirea faptelor prevazute la alin (1) Si (2) prin intermediul unui sistem informatic constituie infractiune Si se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.”

9.    Dupa articolul 7 se introduce un nou articol, art. 71 cu urmatorul cuprins:

“Art. 71 – (1) Constituie infractiuni si se sanctioneaza conform art. 531 si 532 Codul Penal coroborate cu dispozitiile prevazute de Capitolul IV1 (art. 711 – 71[1][1][1] Codul Penal) urmatoarele fapte savârsite de o persoana juridica:

a)    utilizarea în public a simbolurilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe;

b)   promovarea în public a cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii sau desfasurarea în public a unei activitati, temporare sau permanente, în scopul promovarii ideilor, conceptiilor sau doctrinelor fasciste, legionare, rasiste ori xenofobe;

(2) în cazul infractiunilor savârsite de persoana juridica, urmarirea penala se efectueaza, in mod obligatoriu, de catre procuror.”

10.Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins: ” Art. 12 – Se interzice ridicarea sau mentinerea în locuri publice, cu exceptia muzeelor, a unor statui, grupuri statuare, placi comemorative, referitoare la persoanele vinovate de savârsirea infractiunilor contra pacii si omenirii.”

11.    Dupa capitolul IV- se introduce un nou capitol, Capitolul IV1 – Dispozitii finale si tranzitorii, cu urmatorul cuprins:

” Capitolul IV1 – Dispozitii finale si tranzitorii – Dispozitiile articolului 71, dupa intrarea în vigoare a Legii 286/2009 privind Codul Penal, se aplica în conformitate cu articolele 136 si 138 din Codul Penal si se completeaza, dupa caz, cu dispozitiile Codului de Procedura Penala, cu Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare si cu Legea partidelor politice nr. 14/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Orice dispozitii contrare se abroga.”

ART. II – Legea nr. 107/2006 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savârsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 3 mai 2006, va fi republicata, dându-se textelor o noua numerotare. Orice dispozitii contrare se abroga.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *