Camera de Comert si Industrie Bacau a reusit sa aduca la acceeasi masa furnizorii de utilitati si agentii economici, „marii beneficiari“ ai serviciilor acestora. Intalnirea a avut loc vineri, 20 iulie, la ora 12 la sediul CCI Bacau. Au participat reprezentanti ai E-ON Moldova Distributie SA, E.ON Gaz Distributie SA, Oficiului Judetean de Posta Bacau, Compania Regionala de Apa Bacau. Initiativa acestei actiuni a rezultat în cadrul Comisiilor de Lucru ale CCI Bacau, ocazie cu care agentii economici au semnalat, pe lânga problemele specifice fiecarui domeniu de activitate, o serie de dificultati cu care se confrunta în relatia cu furnizorii de utilitati. „Dupa cum bine stim, agentii economici au probleme serioase cu furnizorii de utilitati, care afecteaza bunul mers al firmelor. Din pacate, pentru pierderile suportate de oamenii de afaceri nu raspund si acesti furnizori, care detin monopopul in domeniu“, a pecizat Mihai Tulbure, directorul CCI Bacau. Pentru perioada urmatoare participantii au propus organizarea, cu sprijinul Camerei de Comert si Industrie Bacau, a unor întâlniri periodice, în cadrul carora furnizorii de utilitati sa prezinte agentilor economici serviciile pe care le ofera, planul de investitii si solutiile la sesizarile consumatorilor.
Principalele deficiente in relatia cu furnizorii de utilitati au fost centralizate astfel:
„În relatia cu E-ON Moldova Distributie SA si E-ON Gaz Distributie SA:
1. întreruperile de furnizare a energiei electrice sau a gazului:produc pagube materiale, perturba fluxul tehnologic, decalibrarea si deteriorarea echipamentelor de productie, toate aceste disfunctionalitati conducând la nerespectarea termenelor contractuale, majorarea cheltuielilor si scaderea nivelului de performanta;
2. nerezolvarea prompta a solicitarilor privind avariile la retelele electrice sau de gaz;
efectuarea modificarile retelelor electrice proprii pe banii consumatorului;
taxarea consumului de gaze estimativ nu reflecta consumul real al utilizatorilor, deoarece, pe lânga volumul contorizat se aplica încadrari în zone de calitate si putere calorifica superioara;
facturari duble;
3. comunicarea între agentii economici si furnizori este foarte dificila (la orice sesizare raspunde robotul si dureaza între 20 -30 minute ca sa preia legatura operatorul);
4. lipsa unei echitati contractuale;
5. obligarea firmelor aflate în dificultate de plata de a achita garantii, valoarea acestora reprezentând media consumului pe 3 luni;
durata de eliberare a autorizatiilor pentru extindere retele este foarte mare (poate ajunge pâna la 3 luni);
6. notificarile EON catre consumatori nu au valoare legala, în masura în care Ordinul 77/2009 care reglementeaza acordul – cadru de furnizare, prevede ca la notificarile prin posta, procedura de notificare se considera îndeplinita:
la data semnarii confirmarii de primire a notificarii, de catre consumator
la data returnarii scrisorii catre expeditor – este o clauza abuziva : consumatorul nu ia la cunostinta despre aceasta notificare
În relatia cu Compania Regionala de Apa Bacau
1. nu asigura apa industriala determinând firmele sa utilizeze în procesul de productie apa potabila de 4-6 ori mai scumpa, fapt ce conduce inclusiv la utilizarea ineficienta a resurselor de apa potabila a judetului Bacau;
2. utilizatorii apei din fântânile proprii sunt obligati sa plateasca utilizarea retelei de canalizare în functie de consum si nu de cantitatea de apa deversata;
3. calitatea apei furnizate este deficitara si afecteaza activitatea agentilor economici;
nu exista infrastructura necesara pentru a colecta distinct apa pluviala astfel ca utilizatorii de apa potabila platesc si apa pluviala.
În relatia cu Compania Nationala Posta Româna SA
1. facturile de la EON Energie, EON Gaz, nu ajung la destinatari
E-ON nu ia nici o masura pentru a contacta consumatorii atunci când observa ca se întorc facturile“, se arata in comunicatul oficial al CCI Bacau.