Din lipsa de bani, Rusia „îngheata“ programul avionului Su T-50



Scris de Valentin Vasilescu, pilot militar, analist politic si fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni

Forta economica determina întotdeauna forta militara a uni stat. În ceea ce priveste Rusia, în lunile ianuarie-februarie 2015, ea a exportat 27,5  miliarde de metri cubi de gaze naturale, fata de 37,4 miliarde de metri cubi, în ianuarie si februarie 2014. Se poate observa ca sanctiunile economice impuse Rusiei de Occident, încep sa produca efecte, diminuînd posibilitatile Rusiei de a tine pasul cu rivalii sai în competitia legata de tehnologia de vîrf. Resursele fiind mai putine, sunt directionate în testarea si productia de blindate ( tancul T-14 Armata, platforma blindata T-15 Armata, Kruganetz-25, Boomerang, BMD-4M, obuzierul autopropulsat -2S 35 Koalytsia ). Dezvoltarea programului avionului de generatia a cincea Su T-50 (PAK FA) fiind ca si înghetata.

O soarta asemanatoare a avut si proiectul Spiral, demarat de sovietici în 1965 care  consta în realizarea unei navete spatiale cu fuselaj portant, capabila sa reintre în atmosfera si sa aterizeze ca un avion. Dupa cîtiva ani, proiectul Spiral a fost abandonat si reluat sub denumirea de Uragan ( MiG-105 ). Pîna la abandonarea definitiva a proectului, au fost executate opt zboruri de testare, MiG-105 fiind lansat de la bordul avionului Tu-95K, venind în zbor planat la aterizare. În paralel, sovieticii au executat lansari în spatiul cosmic ale unor machete de MiG-105 la scara 1/4, denumite BOR. cu plasarea lor pe o orbita joasa la 225 km altitudine. MiG-105 seamana foarte mult cu Dream Chaser noul avion spatial american reutilizabil, construit de Sierra Nevada Corporation (SNC).

În martie 2015 Yuri Borisov, adjunctul ministrului rus al Apararii a declarat în publicatia Kommersant ca bugetul programului avionului de generatia a cincea Su T-50 (PAK FA) va fi diminuat. Iar productia de serie, asteptata sa înceapa în 2016 va fi amînata. Planul initial prevedea achizitionarea a 52 de Suhoi T-50 pîna în 2020 : cîte 8 avioane/an între 2016-2018 si cîte 14 avioane/an între 2019-2020. Acum comanda s-a redus la un total de 12 avioane.

Nu a fost construta nicio versiune de dubla comanda ( pilot si instructor ), fara de care nu se poate face trecerea pe noul avion. Ci numai cinci prototipuri cu un singur loc. Din cele cinci prototipuri (051, 052, 053, 054, 055) prototipul 055 a suferit un incendiu grav la motor si nu a mai revenit la zbor. Dupa o vreme au fost observate modificari structurale la prototipul 051 si 052 ( cabina de pilotaj si spatiul de dinapoia acestuia ). În 2015 sunt în curs de asamblare 3-4 prototipuri toate cu un singur loc, din care 057 este gata si prezinta modificari vizibile fata de 055.

FOTO: http://i.ytimg.com/

FOTO: http://i.ytimg.com/

În prezent, avioanele prototip sunt propulsate de motoare Saturn AL41F1 ( 117S ), care nu sunt motoarele lui Su T-50, ci ale avionului Su-35BM. Motorul lui Su T-50 ( izdeliye 30 ) a început testarea pe banc în 2014 iar testele de zbor vor demara abia în 2017. Productia de serie a acestui motor nu va începe mai devreme de 2020.


Si avionica lui Su T-50 este în curs de testare. Noul radar N036 Byelka fiind o varianta mult îmbunatatita a N035 Irbis E de pe Su-35. Reamintesc faptul ca prin bimotorul Su T-50, Rusia si-a propus sa dispuna de peste 1.000 de avioane multirol ”stealth”, superioare ca performante aparatului monomotor F-35 al americanilor.

FOTO http://topwalls.net/

FOTO http://topwalls.net/

În tot acest timp rivalul American F-35 pare sa fi depasit problemele inerente ale unui prototip, fiind construit în 115 exemplare si este posibil sa intre în dotarea aviatiei militare americane în 2.000 de exemplare în urmatorii 10 ani. Si prototipurile avioanelor de generatia a cincea ale chinezilor, Chengdu J-20 si Shenyang J-31, par a fi pregatite si ele pentru intrarea în productia de serie.

http://x3.cdn03.imgwykop.pl/

http://x3.cdn03.imgwykop.pl/

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *