Ce ar putea însemna Divizia Multinationala de Sud-Est pentru România ?



http://i.imgur.com/

http://i.imgur.com/

Autor: Valentin Vasilescu, analist militar, fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni.

Consolidarea structurii de forte a NATO în flancul estic, prevede pentru România, punerea la dispozitia Aliantei a unui comandament de nivel de divizie. Atingerea capacitatii operationale initiale este prevazuta pentru anul 2016 si a celei complete în anul 2018. În acest sens, MApN a anuntat pe 31 august 2015 ca Divizia 1 Infanterie ”Dacica” din armata româna, se transforma în Divizia Multinationala de Sud-Est, avîndu-l în calitate de comandant pe generalul de brigada Ovidiu-Liviu Uifaleanu.

http://www.ziuaveche.ro/

http://www.ziuaveche.ro/

O divizie NATO are un efectiv de 15.000 de militari, o protectie aeriana redutabila, o capacitate de culegere a informatiilor si o mare mobilitate ( în special aero-mobilitate ). E normal ca  Divizia Multinationala de Sud-Est sa aiba în organica o puternica brigada de aviatie, de care Divizia 1 Infanterie ”Dacica” nu dispune. De aceea, cel mai probabil, principala contributie a Aliantei în ceea ce priveste Divizia Multinationala de Sud-Est, ar fi subordonarea unei mari unitati de aviatie. Mai ales ca NATO stie care este inamicul probabil si noua sa conceptie de utilizare a blindatelor sale de ultima generatie.

Care este conceptia de utilizare a noilor blindate rusesti în Europa ?

Conceptul de unitate ONDIN este presurtarea de la Observatie, Detectare, Identificare si Neutralizare, utilizat de componenta de aviatie a Trupelor de Uscat ale armatei SUA. El a intrat în manualele de operatii ale armatei SUA în august 2006, în Irak, odata cu crearea a 12 brigazi de aviatie ( fiecare cu 85-100 de aeronave ), subordonate fiecare, cîte unei divizii americane. Rolul de baza al ONDIN este acela de a preîntîmpina surprinderea trupelor proprii de catre inamic si ulterior, de a neutraliza o agresiune aflata în desfasurare. Conceptul este alcatuit pe patru nivele de culegere si prelucrare a datelor ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) care concura la formarea unei imagini complete asupra teatrului de operatii.

Primul nivel este asigurat de operarea a 60 de aeronave fara pilot cu raza scurta de actiune  RQ-7 Shadow, aflate în directa subordonare a brigazilor de infanterie. Apoi a cel putin 3 escadrile, a cîte 6-8 aeronave fara pilot de cercetare si atac MQ-1C si MQ-9, din compunerea brigazii de aviatie a fiecarei divizii de infanterie sau mecanizata, americane. Ele au la bord radarul de cercetare terestra AN/APY-8 Lynx II si sistemul de senzori electrono-optici multispectrali AN/DAS-1 MTS-B. De exemplu, Brigada de Aviatie din compunerea Diviziei 1 Infanterie a SUA, dislocata în Afganistan, a avut în subordine 6 escadrile cu 50 de avioane MQ-1B Predator si MQ-9 ( viteza 300 km/h, altitudine de cercetare de 7.500 m, raza de actiune 900 de km ).

http://www.ftm.nl/

http://www.ftm.nl/

Al doilea nivel este reprezentat de o escadrila a cîte 8-10 avioane cu elice de tip C-23A Sherpa, C-12R Horned Owl sau C-12 MARSS-II King Air, din compunerea brigazii de aviatie. Aceste aparate sunt mai ieftine si iau la bord mai mult echipament de supraveghere avansat, decît avioanele de cercetare fara pilot. Este vorba de o multitudine de senzori de spectru larg si de o gama întreaga de radare de urmarire a terenului. Specialisti de la bord au un cîmp de observare mai mare si o acuratete mai mare în depistarea obiectivelor ostile, decît cea oferita de transmisiile video de la bordul avioanelor fara pilot. Noua tehnologie Constant Hawk a fost testata în Afganistan, pe avionul bimotor usor C-23 Sherpa, dînd posibiltatea pilotilor care patruleaza regulat într-o zona bine delimitata sa introduca în memoria computerului, amprenta multispectrala a terenului.

http://www.ojpictures.de/

http://www.ojpictures.de/

Al treilea nivel este cel mai strîns legat de unitatile terestre, incluzînd flota de elicopterele a brigazii de aviatie. Mai exact o escadrila ce cercetare si atac cu elicoptere OH-58D si doua batalioane de elicoptere compuse din cîte 24 elicoptere de atac AH-64 Apache. Daca despre AH-64 Apache se stie ca este cel mai performant elicopter de atac, echipamentul lui OH-58D contine o camera video TVS pe timp de zi, una TIS pentru amprenta termica ( pe timp de noapte ) si un emitator cu telemetru laser pentru dirijarea armamentului. OH-58D este înarmat cu 4 rachete antitanc AGM-114 Hellfire, dirijate pe fascicol laser sau cu doua blocuri de proiectile reactive nedirijate sau cu doua rachete aer-aer Stinger sau cu o mitraliera M296 calibrul 12,7 mm.

http://www.military-today.com/

http://www.military-today.com/

Al patrulea nivel este unul de coordonare a algoritmului de utilizare în comun a avioanelor fara pilot si a aeronavelor pilotate, pe domeniile unde fiecare este mai eficient. Brigada de aviatie mai dispunînd de  doua batalioane ( fiecare cu cîte 12 elicoptere de transport CH-47 Chinook si 12 HH-60M ).

chinook lift hr

Trebuie sa mentionez faptul ca la aceasta ora, trupele de uscat românesti au în subordine doar 7 aeronave fara pilot de tip Shadow-600. Fortele aeriene dispun însa de 35 de elicoptere de transport IAR-330 Puma si de 22 elicoptere de atac IAR-330 Puma-Socat, insuficiente pentru necesitatile celor trei divizii de infanterie românesti .

Cum zona de responsabilitate a Diviziei 1 Infanterie ”Dacica”, transformata în Divizia Multinationala de Sud-Est, este Muntenia si Dobrogea, ea este automat acoperita AA de distrugatoarele americane AEGIS din marea Neagra si de rachetele AA americane care apara nemijlocit scutul antibalistic de la Deveselu.

Aproape totul despre scutul antibalistic american de la Deveselu-România (VIDEO)

Asa cum am aratat într-un material anterior, din celulele verticale de lansare VLS de la Deveselu, ca si de pe distrugatoarele AEGIS, pot fi trase rachete Mk-41 RIM-174/ Standard Missile-6 ERAM ( raza de actiune 370 km  ), RIM-156A/Standard Missile-2 ( raza de actiune 190 km ) si RIM-7 Sea Sparrow ( raza de actiune 19 km).

2 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *