În aceasta perioada (1-5 octombrie 2014), la Slanic – Moldova, se desfasoara a doua etapa a Concursului national de dezbateri academice – „Campanie pentru promovarea participarii tinerilor la viata comunitatii”, din cadrul proiectului national ”Tinerii în viata comunitatii 2″, aprobat de Ministerul Educatiei Nationale, odata cu înregistrarea sa, în calendarul national de activitati.
Acesta este organizat de ARDOR Moldova, în parteneriat cu CCD Bacau, fiind finantat de Ministerul Tineretului si Sportului,”Avocat Paun” din Botosani, care va oferi un premiu special celui mai bun vorbitor al competitiei si ”Biofeed”. La concurs s-au înscris peste 90 de liceeni, membri ai Consiliului National al Elevilor, Consiliilor Judeteane ale Elevilor si Consiliilor Scolare ale Elevilor, organizati în 25 de echipe, din 20 de judete, selectia acestora fiind facuta pe baza unor criterii stabilite de noua forma de organizare a asociatiilor de dezbateri: Federatia Asociatiilor Reprezentative de Dezbateri prin Educatie.
Judetul Bacau este reprezentat de trei echipe, de la Colegiul National ”Ferdinand I” Bacau, Colegiul Tehnic ”Anghel Saligny” Bacau si Colegiul Tehnic ”Ion Borcea” Buhusi, coordonati si pregatiti de prof. Carmen Zaharia. Evenimentul este onorat de prezenta lui Romeo Mosoiu, consilier al ministrului Educatiei si sustinator al proiectului, amfitrionul concursului fiind, prof. Ciprian Zaharia, presedinte al ARDOR Moldova si directorul Scolii cu Clasele I-VIII „Mihail Andrei” Buhusi. În contextul dat, prof. Ciprian Zaharia ne-a spus: „Dezbaterile reprezinta solutia propusa de noi pentru o educatie nonformala, raspunzându-se astfel nevoii societatii, de a crea o noua generatie de lideri, care sa fie capabila sa lucreze în echipa, sa asculte parerile celor din jur, sa dobândeasca calitati în a sustine un punct de vedere, folosind argumente si contraargumente logice, sa analizeze critic si empatic si sa ia decizii, în cunostinta de cauza. Scopul acestui proiect national îl constituie întelegerea realitatilor sociale, dezbaterea argumentata si stimularea constientizarii modalitatilor în care, diferentele sociale, etnice, economice, de sanatate, sau gen, pot constitui bariere în comunicarea cu celalalt si în definirea unei pozitii tolerante si deschise.
Astfel, programul educational a cuprins o serie succesiva de training-uri în argumentare si dezbateri, sesiuni de mentorat, inclusiv online, dar si dezbateri în etape judetene/regionale/nationale, iar acum, la final, organizan un concurs national de dezbateri academice.”
Noutatea acestui eveniment consta în faptul ca, de acesta data vor fi organizate dezbateri în doua formate: ”Karl Popper”, dedicate elevilor începatori, dar si în format ”World School”, pentru elevii cu experienta.
Acesta se desfasoara în trei etape, dupa cum urmeaza: într-o prima etapa au selectati, dintre membrii asociatiilor regionale, un numar de 20 de profesori si studenti, care au beneficiat de un training de arbitraj, la Slanic – Moldova, în intervalul 10-17 august a.c., cu scopul realizarii echipei nationale de arbitri independenti.
Rolul acestei echipe este de a asigura, pe parcursul desfasurarii proiectului, calitatea arbitrajului concursurilor nationale, care s-au desfasurat în perioada 18-22 august a.c., pentru studenti, iar în intervalul 23 august – 30 septembrie a.c., pentru elevi.
În aceste circumstante, cele trei etape nationale s-au consumat.
Este binecunoscut faptul ca tinerii au nevoie sa exerseze comunicarea în spatiul public, înca din scoala, pentru a capata abilitati în acest sens, în vederea integrarii lor pe plan social si, de asemenea, sa fie capabili sa se implice în problemele comunitatii.
O problema esentiala a tinerilor absolventi de liceu este incapacitatea lor de a se exprima liber, vizavi de o tema, sau un text citit la prima vedere, ceea ce determina si incapacitatea lor de a relationa în societate.
De aceea, este nevoie de profesori dedicati, dornici sa experimenteze si sa aplice metode active, cum este cea a comunicarii prin intermediul dezbaterilor, aceasta neputând fi însusita, decât în cadrul non-formal, al cluburilor, participând la cursuri de formare specifice.
Din aceasta realitate rezulta clar necesitatea unui nou tip de educatie, cu obiective si metode noi.
Un raspuns eficient la acest deziderat îl reprezinta dezbaterile educationale – solutia propusa de initiatorii acestui proiect, cu scopul de a crea o noua generatie de cetateni capabili sa comunice, conform principiilor democratice, implicându-se astfel activ în comunitate. Aceasta este o solutie pragmatica si eficienta.
În multe state democratice, dezbaterile reprezinta o disciplina de învatamânt, alaturi de matematica, fizica, sau de discipline umaniste. De aceea, tinerii sunt mult mai implicati în viata comunitatii, pe de o parte, fiind astfel mai bine pregatiti sa se exprime liber, deci convingator.
La noi în tara aceste abilitati sunt dobândite în cadrul unor activitati promovate de educatia non-formala, pe care o sustin multe organizatii neguvernamentale, precum este ARDOR Moldova. Astfel, metoda dezbaterilor învata tinerii sa se exprime corect, elocvent, sa lucreze în echipa, sa asculte parerile celor din jur, sa dobândeasca abilitati în a sustine un punct de vedere, folosind argumente si contraargumente, sa analizeze critic, sa ia decizii în cunostinta de cauza, adica, învata sa vorbeasca în mod clar, convingator, responsabil, despre problemele lor si ale comunitatii. Formatul de dezbateri «Karl Popper» este o forma structurata de dezbatere educationala, compusa formal din 10 sectiuni distincte: sase discursuri si patru chestionari încrucisate. Cele doua echipe fiecare alcatuita din câte trei membri, sunt pusi în situatia de a pune în valoare «pro si contra» argumente diferite, pentru ambele fatete ale unor chestiuni asupra carora oamenii, desi bine intentionati, pot fi în dezacord. Metoda propusa de dezbaterile ”World School”, parlamentare si legislative, induce latura practica a comunicarii sociale. Asadar, sunt dezbatute problemele comunitatii de catre tineri, în fata tinerilor, urmând ca acestia sa gaseasca solutii si rezolvari ale problemelor identificate. Aceasta metoda reprezinta un exercitiu de dezbatere, o discutie ce se desfasoara, potrivit unor reguli stabilite.
Rezultatele asteptate sunt în concordanta cu obiectivele specifice ale proiectului, care cuprinde: etape de organizare a elevilor în cluburi; activitati de informare, cu sprijinul profesorilor coordonatori; desfasurarea dezbaterilor în cluburi, pentru selectarea grupului tinta participant la concurs, dar si alte activitati adiacente concursului, precum: învatarea, exersarea si aprofundarea unor concepte specifice unei dezbateri (motiune, valoare, dovezi, argumente, contraargumente), evaluarea realizându-se în urma analizei foilor de arbitraj; dezvoltarea nivelului lexical si al capacitatii de argumentare, prin intermediul dezbaterilor de pregatire a concurentilor si cresterea feedback-ului personal, obtinut la fiecare dezbatere, cuantificarea realizându-se prin analiza evolutiei punctajelor medii obtinute de elevi, dupa fiecare etapa.
De asemenea, tot din categoria activitatilor adiacente, de mentionat ar fi: constientizarea si depasirea unor bariere emotionale în comunicare, masurarea rezultatelor realizându-se prin aplicarea unor chestionare, prin care, în mod anticipat, peste 60% dintre respondenti vor raspunde afirmativ întrebarii: „Consideri ca ai câstigat curajul de a-ti argumenta în fata unui public de 30-50 de persoane propriile idei?”; asumarea unei atitudini specifice dezbaterii, prin învatarea unor tehnici de retorica la nivel verbal, non-verbal si paraverbal, cuantificarea realizându-se prin aplicarea chestionarului de evaluare, din final, la care, în mod anticipat, peste 60% dintre respondenti vor deprinde aceste tehnici de retorica la un nivel bun.
O ultima activitate adiacenta este manifestarea elevilor într-un cadru non-formal, folosind comunicarea prin dezbatere, ca o competenta ce faciliteaza afirmarea lor, oferind astfel un plus de valoare dialogului cu cei din jur. Acest rezultat este asteptat odata cu desfasurarea competitiei, prin sustinerea celor aproximativ 40 de dezbateri din concurs.
În acest fel va fi stimulata participarea civica a tinerilor la viata comunitatii si promovarea educatiei pentru drepturile omului.
Cele mai convingatoare sustineri, cele mai bune echipe, vor fi selectionate în vederea participarii la Forumul National al Dezbaterilor Consiliului National al Elevilor, eveniment care va fi organizat în curând.
La implementarea acestui proiect, ARDOR Moldova are drept parteneri Inspectortul Scolar Judetean Bacau, Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau si Consiliul National al Elevilor, care ofera sprijin logistic si resurse umane.
„Pentru noi, parteneriatul, devenit traditional, cu A.R.D.O.R. Moldova, s-a concretizat si cu acest prilej, într-o colaborare benefica. Scopul lui este acela de a lansa o provocare tuturor actorilor educationali, în sensul edificarii unui mediu social, democratic si dinamic“, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacau.