PS Episcop Ioachim Bacauanul a sustinut ieri seara, in aula Universitatii George Bacovia, conferinta cu tema “Patimie, moartea si invierea Mantuitorului Iisus Hristos”. La eveniment au luat parte rectorul universitatii, Toader Gherasim, prorectorul Dumitru Bontas, zeci de preoti dar si tineri din cadrul ASCOR.
PS Ioachim Bacauanul a facut o serie de delimitari terminologice, semantice, asupra tainelor mortii si vietii. Cu o retorica impecabila, a vorbit despre viata de dupa moarte, despre Evanghelii si scopul acestora. “Acestea nu sunt o biografie, nu sunt o istorie a vietii lui Hristos, ci o “hristologie”. Intalnim in Noul Testament, in Evanghelii, coborarea lui Dumnezeu. Ceea ce numim kenoza. Sunt cinci astfel de smeriri”, a spus Ioachim Bacauanul. PS Ioachim a vorbit despre smerirea lui Dumnezeu, care s-a „micsorat” pe sine pentru a se intrupa in pantecele Fecioarei Maria, despre smerirea de a se boteza, la fel ca toti oamenii, dar si despre „kenozele” care au precedat finalul vietii pamantesti si ultima, suferinta pe Cruce pentru mantuirea si invierea celorlalti.
Ioachim a vorbit pe intetelesul tuturor, fara a face parada unor termeni. Pentru ochii nedumeriti ai celor din sala, a specificat chiar si antinomia „apofatic”-„catafatic”. A mai vorbit despre libertatea data de Dumnezeu, care a intervenit o singura data in istorie, cand L-a dat pe unicul lui Fiu. „Multi au ramas nedumeriti,cand le-am spus ca, crestinismul abia incepe. Dar, ce reprezinta pentru Dumnezeu doua mii de ani? Cand si in Noul Testament se spune ca o mie de ani e ca ziua de ieri”, a mai spus Ioachim Bacauanul. Dealtfel, dr. Ioachim Bacauanul a vrut sa delimiteze, pe parcursul a doua ore, principalele repere ale crestinismului ortodox si al crestinismului luat ca intreg. Invierea si nasterea sunt complementare, in viziunea PS Ioachim Bacauanul, si ambele vorbesc despre minunea numita viata, care fara Lumina nu este posibila.