O viziune inovativa asupra didacticii din învatamântul prescolar. Eveniment la Universitatea „Vasile Alecsandri“ din Bacau

„Deschiderea anului academic de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacau a debutat cu mesaje pozitive despre puterea transformativa a educatiei, dar si cu noi proiecte care sustin si promoveaza în mod constructiv parteneriatul dintre învatamântul preuniversitar si cel superior.

În acest context, s-a desfasurat în perioada 3-6 octombrie 2017 prima editie a evenimentului „Zilele scolii bacauane. Excelenta în educatie si formare”, organizat de Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau, în colaborare cu Inspectoratul Scolar Judetean Bacau. Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacau a devenit gazda mai multor activitati din cadrul acestui eveniment, printre care si conferinta „Didactica aplicata în învatamântul prescolar”, sustinuta pe data de 3 octombrie.

Titlul conferintei este mai mult decât atractiv prin faptul ca include componenta aplicativa a didacticii la nivelul învatamântului preprimar, ceea ce a atras un numar de 200 de participanti din învatamântul preuniversitar.

Initiatorul conferintei, dar si a întregului eveniment, a fost directorul Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau, prof. univ. dr. Gabriel Leahu. De fiecare data, domnul director ne-a surprins cu teme noi si captivante, care provoaca adevarate dezbateri si cautari de solutii viabile pe plan educational. Prima parte a conferintei a fost dedicata sustinerii a doua comunicari stiintifice pe teme actuale din domeniul didacticii prescolare: „Domeniul Stiinte în didactica prescolara”, de doamna prof. Maria Matasaru, de la Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau si „Domeniul Limba si comunicare în didactica prescolara”, de domnul conf. univ. dr. Vasile Molan, de la Universitatea din Bucuresti, invitatul de onoare al conferintei. Doamna prof. Maria Matasaru a accentuat importanta formarii competentelor la vârsta prescolara, în strânsa legatura cu particularitatile de vârsta si individuale, precum si rolul cadrelor didactice în predarea adaptata si diferentiata a continuturilor educationale din cadrul domeniului Stiinte la gradinita. Domnul conf. univ. dr. Vasile Molan a punctat la nivel general pe de o parte aspecte actuale referitoare la o serie de probleme legate de suprasolicitarea copiilor, de comunicarea educationala în sensul distribuirii echitabile a timpului profesorului si a timpului copilului pe parcursul lectiei sau activitatii, de implicarea parintilor în procesul educational, iar, pe de alta parte, a dezvaluit în plan specific din secretele realizarii activitatilor instructiv-educative din cadrul domeniului Limba si comunicare, cu trimitere la exemple concrete despre aplicarea convorbirii, memorizarii, lecturii educatoarei în gradinita. De asemenea, a fost evidentiata necesitatea trecerii de la o didactica empirica la una stiintifica, bazata pe valori si principii de baza ale stiintelor educatiei.
În cea de a doua parte a conferintei, a avut loc lansarea a doua lucrari destinate cadrelor didactice din învatamântul prescolar: „Didactica domeniului Limba si comunicare din învatamântul prescolar”, de Vasile Molan si „Initiere în artele plastice. Un ghid pentru fiecare”, de Georgeta Rusu-Manea. Ambele lucrari ofera o noua perspectiva asupra didacticii prin modul de abordare teoretic, fundamentat de „lamuririle” conceptuale prin raportare la studiile actuale si prin demersul aplicativ, care reiese din exemplele construite în maniera clara si logica.

Lucrarea „Didactica domeniului Limba si comunicare din învatamântul prescolar” se dovedeste a fi un instrument util pentru studentii care se pregatesc sa devina educatori, pentru profesorii din domeniu, dar si pentru parintii interesati.

Din prezentarea conferentairului dr. Liliana Mâta de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacau, reiese ca lucrarea este rezultatul îmbinarii dintre stiintele educatiei, psihologia copilului si practica educationala, asa cum sustine si prof. univ. dr. Ecaterina Vrasmas, în prefata cartii.

În urma parcurgerii lucrarii, se poate observa ca proiectarea activitatilor din cadrul domeniului „Limba si comunicare” este realizata în concordanta cu noul curriculum pentru învatamântul prescolar si cu particularitatile de vârsta ale copilului prescolar. Demersul de abordare evolueaza de la abordarea teoretica a celor mai importante concepte ale didacticii domeniului limba si comunicare (educatia timpurie, actorii procesului educational, abordarea integrata a activitatilor din învatamântul prescolar, curriculum si comunicarea în învatamântul prescolar) la componenta aplicativa a didacticii (proiectarea temelor, proiectelor si activitatilor, organizarea proiectelor, desfasurarea activitatilor din domeniul limba si comunicare, literatura pentru copii).
În ceea ce priveste publicatia „Initiere în artele plastice. Un ghid pentru fiecare”, domnul Conf. univ. dr. Ioan Danila de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacau ne-a oferit o prezentare succinta si convingatoare. „Lucrarea Georgetei Rusu-Manea este mai mult decât un ghid de initiere în artele plastice, de vreme ce combina coordonata teoretica cu cea strict aplicativa. Avem în fata un discurs didactico-stiintific, agrementat cu ilustratii reprezentând temele realizate de prescolari si sustinut de o pledoarie concreta privind relatia educator-educat. Dupa patru decenii de lucru cu grupele de copii, manifestând fata de acestia mai mult decât o atitudine profesionala, Georgeta Rusu-Manea a colectat experiente, aplicatii, dar mai ales a depozitat în memorie dialogurile reale ori imaginare cu micii artisti. Le-a trecut apoi în paginile cartii, dupa ce aceasta si-a facut ucenicia în prima varianta, la Editura Egal din Bacau. Gasim în cele 242 de pagini A4 suficiente secvente cu continut didactic, între care numeroase fise practice de lucru, pentru ca educatorul/educatoarea/profesorul pentru învatamântul preprimar sa se lase ispitit de a încerca si el/ea o reteta de elaborare a unei compozitii de arta plastica în interiorul grupei mici/mijlocii/mari. Sunt vizibile consultatiile venite din partea specialistilor (regretatul prof. Mihai Butnaru, prof. dr. Aurel Stanciu), a colegelor din mai multe zone ale judetului Bacau sau a Grupului „Româna corecta” al Facultatii de Litere de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacau. „Initiere în artele plastice: un ghid pentru fiecare” (Editura Casei Corpului Didactic Bacau, 2017) se arata a fi o carte cu bataie lunga, utila atât educatoarelor, cât si învatatorilor.”
Conferinta „Didactica aplicata în învatamântul prescolar” a creat contextul favorabil pentru reflectarea asupra comunicarilor prezentate pe aceasta tema si pentru informarea cadrelor didactice cu privire la noile aparitii editoriale. Aula Universitatii „Vasile Alecsandri” din Bacau prinde viata de fiecare data când cadrele didactice din învatamântul preuniversitar, invitatii de seama, studentii si organizatorii Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau se reunesc în numele educatiei“, se precizeaza intr-un comunicat, dupa eveniment.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com