Program de formare pentru directorii scolilor bacauane în cadrul strategiei anticoruptie în educatie



Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau a organizat, în colaborare cu Inspectoratul Scolar al Judetului Bacau, o noua sesiune de formare din cadrul programului „Managementul institutiilor de învatamânt din perspectiva strategiei anticoruptie în educatie” Întâlnirea a avut loc sâmbata, 9 aprilie,  la Sala „Ateneu” a Filarmonicii „Mihail Jora” Bacau.

anticoruptie ccd

Invitati speciali au fost: Laura Stefan, coordonator activitati anticoruptie Expert Forum si Walker Frahm, Fulbright Hays Fellow PhD Candidate Department of Sociology University of Washington – bursier Fulbright în România.

„O data cu aparitia Strategiei Anticoruptie în Educatie, aprobata prin OM nr. 5144/ 26.09.2013, care asigura cadrul de implementare si dezvoltare a obiectivelor Strategiei Nationale Anticoruptie 2012–2016 la nivelul sectorului educational, consideram ca este necesara organizarea  unui program de formare continua de scurta durata, în cadrul caruia sa se prezinte notiuni legate de legislatia în vigoare, aplicabila în cazurile de coruptie, detalierea sarcinilor ce revin unitatilor de învatamânt în implementarea Strategiei Anticoruptie în Educatie, proiectarea si realizarea activitatilor de educatie în domeniul prevenirii si combaterii cazurilor de coruptie în unitatile de învatamânt si în societate, cu scopul respectarii normelor de etica si conduita morala pentru personalul angajat în sectorul educational.”, ne informeaza prof. Gabriel Stan, directorul CCD Bacau.

 

În România, fenomenul coruptiei este real si extins. În procesul de tranzitie si de adaptare la conditiile economiei de piata concurentiale, coruptia a devenit un fenomen structurat si specializat, prezent în toate domeniile vietii economice sociale si politice, inclusiv în sistemul educational.

Coruptia reprezinta un risc si o amenintare la adresa securitatii nationale,  care afecteaza toate problemele societatii: economia, apararea, diplomatia, administratia, ordinea publica, echilibrul social, educatia si sanatatea. Ea reprezinta o problema importanta a societatii românesti actuale, care afecteaza cvasitotalitatea domeniilor sociale si pune în pericol stabilitatea institutiilor statale,  afectând astfel nivelul de trai al populatiei, prin cresterea nejustificata a costurilor sociale.

Cursul are ca scop formarea unei atitudini corecte si responsabile fata de fenomenele de coruptie, atât în rândul cadrelor didactice, a managerilor scolari, cât si în rândul elevilor, promovarea unor campanii de informare si constientizare a tinerilor, privind riscurile coruptiei la nivelul sistemului de învatamânt, dar si al societatii, chiar schimbarea mentalitatilor.

Totodata, programul prin obiectivele sale urmareste:

familiarizarea cursantilor cu notiunile de legislatie referitoare la fenomenul de coruptie, în societate si în unitatile de învatamânt;

identificarea factorilor de risc de la nivelul unitatilor de învatamânt si a masurilor care pot fi luate pentru prevenirea faptelor de coruptie;

evaluarea amplorii fenomenului coruptiei în România si în lume;

identificarea cauzelor, formelor si efectelor negative, pe care le genereaza aceasta în societate;

identificarea si clasificarea sectoarelor vulnerabile la coruptie si a factorilor de risc corespunzatori;

întelegerea legaturii dintre coruptie si criminalitate, a riscurilor la adresa sigurantei nationale si a democratiei;

identificarea modalitatilor de prevenire si combatere a coruptiei, de crestere a eficientei institutiilor educationale de lupta împotriva acesteia; constientizarea de catre tineri a necesitatii de a se implica activ în lupta împotriva coruptiei.

Principalele teme ale acestuia sunt:

Coruptia din perspectiva Uniunii Europene;

Elemente de legislatie;

Sarcini ce revin unitatilor de învatamânt pentru implementarea Strategiei Anticoruptie în Educatie;

Studii de caz;

Aplicatii: proiectarea unor activitati cu elevii.

Trainerii au dezbatut fenomenul coruptiei, cauzele si formele ei, stadiul actual al acesteia în România si în lume, riscul coruptiei pentru siguranta nationala, eficienta institutiilor care combat coruptia, precum si prevederile disciplinare si legale referitoare la acest proces.

Folosirea metodelor interactive, va permite participantilor sa valorifice cunostintele, opiniile si experientele anterioare, oferindu-le asadar posibilitatea de a cauta si descoperi informatii noi.

La sfârsitul stagiului cursantii vor fi capabili:

sa identifice faptele de coruptie;

sa identifice factorii de risc de la nivelul unitatilor de învatamânt;

sa aplice masurile pentru prevenirea faptelor de coruptie,

sa proiecteze cursuri optionale si/sau proiecte educationale pentru promovarea  în rândul tinerilor a unei atitudini corecte si combative fata de fenomenele de coruptie;

sa deruleze programe si campanii de informare si responsabilizare a elevilor, cu privire la riscurile si consecintele negative ale coruptiei.

Proiectul asigura formarea si dezvoltarea profesionala a participantilor, care vor deveni promotorii luptei împotriva coruptiei în rândul colegilor, elevilor, parintilor si comunitatii locale din care provin.

Participantii au fost încurajati sa conceapa planuri de actiune, prin care sa  determine schimbarea mentalitatii cetatenilor, privind „normalitatea” coruptiei în România, sa reduca starea de resemnare, pasivitate si fatalism, care întretine acest fenomen si sa produca comportamente civice de participare activa a tinerilor, în monitorizarea, demascarea si sanctionarea cazurilor de coruptie în societate.

Portofoliile formabililor vor servi ca modele, ce vor putea fi popularizate/multiplicate si prin realizarea unui ghid de bune practici, ce va fi tiparit ulterior.

Cursul de formare va genera si efecte colaterale, determinând schimbari atitudinale în comportamentul cadrelor didactice, elevilor, parintilor si tuturor colaboratorilor.

Comunitatea, la rândul ei, va constientiza faptul ca binele individual este dependent de realizarea binelui colectiv, iar acesta este în responsabilitatea tuturor.

Schimbarea societatii românesti este posibila doar prin implicarea si responsabilizarea tuturor membrilor ei. Aceasta trebuie sa înceapa cu fiecare dintre cetateni, presupunând educatie, spirit civic, mentalitati noi, atitudini si comportamente comunitare, participare la luarea deciziilor, alegeri constiente si responsabile. Numai atunci progresul economico-social va fi posibil.

 

Laura Stefan

 

Laura Stefan este coordonatorul activitatilor anticoruptiepentru Expert Forum. Are o experienta profesionala de peste 10 ani în practicile publice si private. Activeaza si ca expert international pentru Comisia Europeana, UNDP, OECD si alte organizatii internationale în domeniile reformei juridice, anticoruptiei si spalarii banilor.

În anul 2011, Comisia Europeana a numit-o membru al Expert Group on Corruption.

Între 2005 si 2007 a ocupat functia de director în cadrul Ministerului Român de Justitie, responsabila de politicile anticoruptie. A elaborat si a pledat pentru adoptarea legislatiei anticoruptie, a elaborat programe de constientizare publica si a lucrat la reforma Oficiului procurorilor publici.

De-a lungul timpului, Laura Stefan a ocupat functii reprezentative, precum: Seful delegatiei si membru al biroului GRECO, înalt reprezentant pentru SPAI si SPOC, reprezentantul României la Reteaua Anticoruptie OECD si forumurile globale ONU pe tema coruptiei si a crimei organizate, membru al Retelei Practicienilor Anticoruptie UNDP. Anterior, a fost Consilier juridic în cadrul a doua programe finantate USAID.

Laura Stefan a absolvit LLM (Masters of Law), program organizat de Universitatea Cambridge, UK în perioada 2003-2004.

În 2015 a primit Premiul Femeia curajoasa a anului din partea Ambasadei Statelor Unite în Bucuresti si o bursa din partea Fundatiei Eisenhower, care include o vizita de 2 luni în SUA.

 

Walker Frahm, bursier Fulbright.

 

Acesta a obtinut o diploma de licenta în etica, politica si economie la Universitatea Yale în anul 2010 si una de masterat în sociologie de la Universitatea Washington în 2013.

În prezent lucreaza la doctoratul în sociologie la Universitatea Washington, unde a studiat specialitati precum sociologie politica, analiza organizationala sau dezvoltare internationala.

Pentru teza sa de doctorat, Walker Frahm studiaza organizatiile din România si Republica Moldova care lupta împotriva traficului de persoane si a coruptiei, cu o atentie speciala dedicata modului în care aceste organizatii lucreaza cu donatorii straini si cu guvernele partenere.

Aceasta cercetare este finantata de catre Departamentul Educatiei din SUA prin Bursele Fulbright. Din timpul studentiei la Yale, Walker a devenit pasionat de alegeri si este încântat de aceasta ocazie de a se adresa presei din România pe tema alegerilor americane.

 

Impartaseste

administrator a etichetat acest articol cu: , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *