Prelungirea vacantei de primavara adânceste inechitatea în educatie

Federatia Coalitia pentru Educatie îsi exprima îngrijorarea fata de decizia Ministerului Educatiei de a prelungi vacanta de primavara, deoarece aceasta masura va adânci inechitatile existente în sistem.
”O astfel de decizie, luata peste noapte, fara consultarea partilor implicate în prealabil, arata ca ceea ce primeaza în continuare pentru factorii decizionali este urgenta examenelor, iar accesul tuturor elevilor la un proces educational de calitate este o tinta din ce în ce mai îndepartata. Astfel de decizii sunt cu atât mai surprinzatoare cu cât, în acest an de pandemie, au existat nenumarate semnale privind situatia alarmanta a copiilor dezavantajati, care nu au avut acces sau nu au fost conectati la procesul educational si care vor fi cei mai afectati de aceasta pauza prelungita, dupa scurta perioada de revenire la scoala.
Coalitia pentru Educatie considera ca orice diferenta de tratament nu doar adânceste inechitatea, ci genereaza diferente majore de achizitii între elevi. Iar aceasta va afecta resursele umane si va determina o pierdere semnificativa din punct de vedere economic pentru România în urmatorii ani.
Coalitia a înaintat în repetate rânduri propuneri pentru reducerea inechitatii din sistem în perioada pandemiei. În acest sens, reiteram faptul ca este necesar un program integrat de interventie, care sa tina seama de toate nevoile copiilor dezavantajati (inclusiv de alimente) si sa includa activitati remediale si pe timpul verii. Dupa cum am aratat în acest studiu exploratoriu, organizatiile neguvernamentale din domeniu au facut eforturi si au oferit nenumarate resurse în perioada pandemiei si îsi pot aduce contributia printr-un parteneriat cu sistemul educational.

RISCUL EPIDEMIOLOGIC

În ceea ce priveste riscul epidemiologic, sustinem ca este necesar sa fie respectate aceleasi reguli la trecerea la învatarea online de la învatarea cu prezenta fizica sau invers pentru toti elevii si toate comunitatile din România. Decizia de a modifica scenariile pentru întreaga tara doar pentru ca Bucurestiul a depasit pragul de 6 la mie nu este justificata si reflecta dubla masura. Cel mai afectat va fi în special mediul rural si mic urban, unde accesul copiilor la educatie este limitat, iar situatia epidemiologica le-ar fi permis sa mearga la scoala.
România se afla în al treilea val de infectari al pandemiei. Sistemul de educatie vine dupa un an de eforturi în care ne-am pregatit pentru învatare inclusiv în perioade de carantina. Am experimentat mai multe solutii, am vazut ce functioneaza si ce nu si am învatat niste lectii. Iar rezultatul este ca acum Ministerul nu gaseste solutii pentru continuarea învatarii în perioada de carantina (lockdown) si trimite copiii în vacanta!
Pandemia ne-a demonstrat ca deciziile centralizate nu raspund întotdeauna nevoilor specifice din teritoriu, iar scolile si autoritatile locale au avut ocazia de a exersa autonomia, cu responsabilitatile aferente. De aceea, credem ca este nevoie de un proces real de consultare a partenerilor sociali si sustinem în continuare principiul descentralizarii în educatie, respectiv un grad ridicat de autonomie si asumare a deciziei si a responsabilitatilor la nivel local.

STRUCTURA ANULUI SCOLAR

Deciziile de modificare a structurii anului scolar trebuie sa ia în considerare deficitul de învatare, interesele elevilor si profesorilor si sa fie consecvente si bazate de cercetari în domeniu. În fapt, avem parte de inconsecventa: anul acesta sunt prelungite vacantele scolare, iar anul scolar viitor, potrivit planificarii Ministerului Educatiei, are o perioada de sapte luni de cursuri, fara nicio pauza.
Întelegem contextul diferit si lipsa de predictibilitate, în contextul dat. Dar daca într-adevar conteaza pregatirea elevilor din anii terminali pentru examene, mai ales dupa un an de învatamânt on-line, atunci structura de orar si prezenta fizica la scoala ar trebui sa fie ADAPTATA la nevoile acestora, în loc sa se mearga pe cea standard. Cu toate acestea, pâna acum, elevii au fost adusi la scoala pentru toate disciplinele din orar, în loc sa existe o adaptare de program si concentrare pe disciplinele pentru examen. Într-un an în care lipsa de resurse a familiilor se adânceste, statul ar fi putut oferi sprijin dedicat pentru pregatirea pentru examene. În lipsa acestui sprijin, se încurajeaza în continuare industria meditatiilor, inaccesibila pentru cei dezavantajati.
Consideram ca se impune reconsiderarea rostului scolii, dincolo de dezbaterile din jurul examenelor. Prezenta la scoala, fizic, trebuie sa însemne si timp pentru socializare, dobândirea de abilitati socio-emotionale, un alt mod de de organizare a activitatilor de predare-învatare-evaluare. Scoala nu se poate întoarce la timpul de dinaintea pandemiei ca si cum elevii si profesorii, comunitatile nu au trecut prin transformare si criza.
Cu privire la planificarea cadrului strategic pentru restul anului calendaristic 2021, sunt necesare:
un angajament ferm al Ministerului Educatiei pentru ca scolile si gradinitele sa fie deschise peste vara pentru orice tip de program de învatare remediala sau dezvoltare a abilitatilor socio-emotionale prin activitati de socializare, conectare emotionala, practicarea de abilitati de viata;
sustinerea descentralizarii, prin reglementare si finantare – schimbare de proceduri, regulamente care sa încurajeze unitatile de învatamânt în procesele de organizare a activitatii astfel încât sa urmareasca cât mai bine interesul elevilor si al comunitatii din care fac parte;
ajustarea periodica a scenariilor de lucru ale unitatilor de învatamânt, prin consultare, de exemplu includerea informatiilor legate de impactul pandemiei în comunitate. Este posibil ca un anumit grad de imunizare sa fie atins prin vaccinarea în procent semnificativ a profesorilor; acordarea de sprijin pentru consilierea psihologica a elevilor, parintilor si profesorilor, mai ales în contextul pandemiei.

INECHITATEA ÎN EDUCATIE

Deciziile si comunicarea publica trebuie sa demonstreze întelegerea problemelor existente si a consecintelor generate de deciziile luate. În ultimul an, am vazut mai ales decizii care au adâncit inechitatea:
dintre bogati si saraci: de exemplu, sunt avantajati elevii cu acces la învatamântul privat care a functionat mascat în activitati de after-school sau elevii care au avut acces la meditatii pentru pregatirea examenelor nationale;
dintre urbanul mare, urbanul mic si rural: de exemplu, prin închiderea scolilor inclusiv în localitati care nu aveau cazuri confirmate, accesul deficitar la resurse educationale, accesul elevilor la profesori formati pentru a lucra digital;
dintre parinti: de exemplu, dintre parintii care si-au pierdut locurile de munca si veniturile si parintii foarte putin afectati, parintii singuri care au nevoie de sprijin pentru a-si putea pastra locul de munca, parintii care au sprijin în supravegherea copiilor în familia extinsa, parinti si apartinatori în situatii de risc de toate tipurile – risc medical, risc economic, risc de siguranta fizica (violenta în familie), risc de saracire accentuata s.a.
Ca urmare, sustinem respectarea studiilor si cercetarilor din domeniul educational si corelarea cu ritmul anual al anotimpurilor:
pauza din procesul de învatare în luna aprilie este prea mare pentru multi elevi;
eventualele recuperari realizate de la revenirea în scoli în februarie s-ar pierde si acestea în conditiile în care nu se prelungeste anul scolar;
exista copii atipici pentru care ultimul an a venit cu si mai multa presiune în viata si educatia lor;
copiii din comunitatile vulnerabile nu mai vin la scoala dupa ce vremea se încalzeste, fiind cooptati în treburile gospodaresti, astfel încât vor fi multe situatii scolare neîncheiate si/sau abandon scolar; este planificat si finantat programul de învatare remediala din semestrul II al anului scolar 2020/2021, pentru patru luni, din care tocmai se elimina o luna; educatia nu înseamna doar examenele de la final de ciclu – deciziile par sa fie luate doar în functie de organizarea admiterii la universitati.

CONSULTARE SI COMUNICARE

Prin deficitul de consultare si comunicare se sustine un discurs dihotomic între parinti si profesori despre rolul gradinitelor si scolilor de a avea grija de copii: a) parintii nu sunt profesionisti în educatie; b) personalul din prima linie are nevoie de solutii de încredere pentru copii; c) este nevoie de parinti prezenti si competitivi în locurile de munca ocupate.
Nu în ultimul rând, Guvernul României nu a comunicat impactul financiar al masurii de sustinere a concediilor pentru parintii care au stat acasa, ocupându-se de copii în perioadele de suspendare a cursurilor cu prezenta fizica. Astfel, perceptia opiniei publice este ca Ministerul decide sa acorde vacanta pentru a evita plata acestui sprijin. În absenta unor date publice, pare ca anul scolar, educatia, depind de calculele financiare de la directia economica a unei companii. Ori, ceea ce ne dorim este sa avem politici educationale care sa fie bine fundamentate si sa fie rezultatul unor consultari reale cu partenerii sociali” comunicat de presa Federatia Coalitia pentru Educatie.

Impartaseste

administrator a etichetat acest articol cu: , , , , ,

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com