Noul avion Mig 35, apropiat ca performante de F-16 C/D

FOTO: https://i1.wp.com

Scris de Valentin Vasilescu, analist militar, fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni.

Pe 26 ianuarie 2017, Fortele aeriene ruse au început  programul de testare a avioanelor de preserie MiG-35, derivate din MiG-29. Prototipul MiG-35 a zburat prima oara în 2007, fiind acum total modificat si echipat cu avionica noua. MiG-29 este un avion usor, produs de compania Mikoian-Gurevici, cu calitati aerodinamice deosebite si cea mai mare viteza ascensionala dintre avioanele multirol ( 330 m/s ). MiG-29 a intrat în serviciu în 1982, fiind produs în 1,600 de exemplare.  În confruntarile militare, MiG-29 a fost depasit de avioanele F-15 si F-16, datorita avionicii inferioare. Motivul fiind acela ca pîna în anul 2004, Rusia nu a dispus de fonduri de cercetare în domeniul avionicii pentru înlocuirea echipamentelor electronice vechi.

F16 FOTO http://3.bp.blogspot.com

Spre deosebire de Mikoian-Gurevici, Lockheed a preferat sa-i aduca permanent îmbunatatiri avionului F-16, mai ales la avionica, în loc sa proiecteze un alt avion de generatia a 4-a ++. Din 1978, au fost construite 4,500 de avioane în variantele F-16A/B ( Block 1/5/10/15/20 ) si F-16C/D ( Block 25/ 30/32/ 40/42/50/52 ). Ultima varianta este F-16E/F ( Block 60) care dispune de multe din echipamentele de pe avionul de generatia a 5-a, F-35. US Air Force are în înzestrare 900 de avioane F-16.

Pentru a-l aduce pe MiG-29 la performate apropiate de F-16, fabrica de avioane Sokol din Nizhny Novgorod ( 400 km est de Moscova ), a concernului  Mikoian-Gurevici, a creat variante modernizate precum MiG-29M/M2, MiG 29 SMT si MiG 29 K/KUB ( îmbarcat pe portavion ). MiG-35 este ultima varianta de MiG-29 si nu-si propune sa devina un avion de interceptare, întrucît este inferior lui F-22, F-35 si F-15 C. Prin MiG-35, rusii si-au propus sa micsoreze de 2.5 ori costurile orei de zbor, sa mareasca capacitatea lui MiG-29 de a lovi tinte terestre si sa se poata apara avioane de generatia a 4-a ++ precum  F-16 C/D, Saab Gripen, Rafale, Eurofighter Typhoon si F-18C/D.

Modernizari.

Cabina lui MiG-29 a fost reproiectata, MiG-35 dispune de EFIS (Electronic Flight Instrument System), continând trei  LCD-uri color de tip MFD (multi-function displays), pe care sunt afisate informatiile de navigatie, cele tactice, control motor, combustibil, instalatii speciale. Suplimentar, este montat echipamentul HMTDS de vizualizare a parametrilor si imaginii radar direct pe ecranul castii pilotului si afisaj pe parbriz de tip HUD. Comenzile avionului sunt electrice de tip fly-by-wire, cu trei canale. Sistemul de comunicatii al MiG-35 cuprinde doua statii radio noi, una dintre acestea functionând si ca linie de date secretizata. Prin linia de date sunt vehiculate via satelit, informatii de la punctele de comanda si dirijare de la sol si de pe nave, de la avioanele de alarmare îndepartata AWACS/AEW. MiG-35 obtine astfel informatii suplimentare si certe despre situatia aeriana, fapt ce îi mareste probabilitatea de îndeplinire a misiunilor.

FOTO: http://forum.keypublishing.com

Cele doua motoare RD-33 TVN au tractiunea marita la 9 000 kgf. fiecare. Spre deosebire de MiG-29, motoarele lui MiG-35 au montate computere BARK de control al consumului si parametrilor, De aceea, motoarele au un consum specific redus, nu degaja fum  si au o amprenta în infrarosu foarte scazuta. Motoarele RD-33 TVN dispun si de tractiune vectoriala, ajutajele miscîndu-se sus-jos si stînga-dreapta. Tractiunea vectorizata permite executarea de manevre bruste, cu suprasarcini mari pentru evitarea rachetelor aer-aer sau sol-aer. În plus, au fost montate rezervoare de combustibil dorsale ( în spatele cabinei de pilotaj ) si la încastrarea aripii cu fuselajul. Cantitatea interna de combustibil a crescut cu 950 litri, marind distanta de zbor a avionului la 2,000 km.

FOTO: http://3mv.ru

Radarul Zhuk-AE

Principalul furnizor al informatiilor aeriene si terestre este radarul Zhuk-AE de tip AESA ( Active Electronically Scanned Array), cu o distanta de descoperire de 160 km pentru tintele aeriene si 300 km pentru navele de suprafata. Radarul poate urmarii simultan 30 de tinte si ataca 10 dintre ele. Radarele anterioare, de tip PESA ( Passive Electronically Scanned Array dispuneau de antena conica, rotita 360 de grade care directiona undele radar într-un fascicol îngust. Completul de antene ale radarului AESA de pe MiG-35 este compus din 1.000 – 2.000 de module TR (transmitator-receptor ). Aceste module sunt dispuse în botul avionului, pe aripi sau pe fuselaj si functioneaza independent unul de altul. Modelarea formei fascicolului radar si proiectarea lui într-un sector foarte îngust, precis delimitat din spatiu, este realizata digital de un computer. Computerul selecteaza puterea radiatiei emise de fiecare dintre modulele TR, în cîteva milionimi de secunda. În plus, fiecare modul TR poate fi programat sa functioneze fie numai ca transmitator, fie numai ca receptor, realizând în paralel functiuni diferite. Radarul este asistat in functionarea sa de doua computere CIP (Common Integrated Processor ).

Echipamente optoelectronice.

Echipamentul de navigatie al MiG-35 este unul combinat: inertial, radio, GPS. Echipamentul de navigatie inertiala BINS-SP2 este produs de firma ruseasca Kret în cooperare cu SAGEM Defense-Franta si se bazeaza pe trei giroscoape laser si trei accelerometre cu cuart. Acest echipament este cuplat la subsistemul  pentru conditii de vizibilitate scazuta si de dirijare a armamentului. Avioanele americane de generatia a 5-a, F-22 si F-35 au renuntat la montarea în punctele de acrosare a echipamentelor de navigatie si dirijare a armelor de precizie. MiG-35 copiaza solutia generatiei a 5-a, avînd aceste echipamente incorporate pe avion.  Dispozitivul OLS-35 de detectie si urmarire în infrarosu ( IRST ) este montat în botul avionului si este folosit în lupta aeriana. OLS-35 descopera un avion dupa emisia de caldura de la 50 km din emisfera din fata si de la 90 km din emisfera din spate. MiG-35 mai este prevazut cu un container integrat în avion de tip FLIR (Forward-Looking Infra-Red) montat sub motorul din dreapta al avionului. Acesta serveste la navigatia pe timp de noapte si afiseaza pe display imaginea terenului survolat, permitînd identificarea tintelor. FLIR mai asigura si ghidarea autonoma a munitiilor de precizie, la fel ca la avioanele militare americane. FLIR are un telemetru laser pentru masurarea distantei pîna la tinta ( pîna la 20-30 km ) si un proiector laser de ghidare a bombelor si rachetelor.

FOTO: https://theaviationist.com

Ca urmare a renuntarii la acrosarea în pilonii din aripi a echipamentelor optoelectronice, la MiG-35 s-a marit numarul de puncte de acrosaj de la 6 la 9, sarcina utila maxima crescînd de la 4,800 la 7,000 kg.

Echipamentul de lupta radioelectronica

Echipamentul de lupta radioelectronica (EW )este alcatuit dintr-un receptor de avertizare radar de banda larga, cu antene dispuse pe întreaga suprafata a aripilor si fuzelajului. Pe fuzelaj, coada si aripi, MiG-35 are montati  senzori optici în spectrul ultraviolet de tip MAWS (Missile Approach Warning System), care avertizeaza pilotul de apropierea unei rachete aer-aer. Echipamentul EW detecteaza si lansarea unei rachete portabile MANPADS sau a unui sistem de rachete sol-aer cu raza scurta de actiune, de la 10 km, a unui sistem de rachete sol-aer cu raza medie si lunga de actiune, de la 30-50 km. Microprocesorul EW estimeaza timpul pâna la impactul cu racheta inamica si comanda echipamentul de contramasuri electronice active sau pasive. Echipamentul EW este realizat cu sprijinul firmei italiene Elettronica ( încorporeza dispozitivul de bruiaj ELT/568-V2  ).

Testele cu MiG-35 vor lua sfîrsit în 2018, în 2019 fiind livrat aviatiei ruse, primul lot de 37 MiG-35. Aviatia rusa opereaza aproximativ 250 de MiG-29 si intentioneaza sa le înlocuiasca cu 170 de MiG-35. Prima comanda externa pentru MiG-35 este cea a Egiptului care a semnat în 2015 un contract pentru achizitia a 50 de avioane MiG-35, în valoare de 2 miliarde USD.

Sursa : THE NEW MIG 35 FIGHTER JET PERFORMS LIKE THE F-16 C / D

FOTO: https://i1.wp.com

3 Comentarii

  1. DECEBAL spune:

    rusii sunt inferiori tehnologic din totdeauna. principiul lor este mult si prost.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com