Licitatie trucata si fraude din fonduri europene la modernizarea unei artere principale din municipiul Bacau



Modernizarea strazii Stefan cel Mare din Bacau nu este realizata conform proiectului si caietelor de sarcini, potrivit carora a fost desemnat câstigatorul- consortiul de firme Symmetrica SRL si Electroaxa. Mai precis, constructorii trebuiau sa realizeze noul covor asfaltic prin reciclare la rece, dar recent, Primaria Bacau a aprobat schimbarea solutiei tehnice si realizarea strazii prin metoda clasica, a asfaltarii intergrale.

Proiectul de modernizare si reabilitare a strazii Stefan cel Mare din Bacau pare sa fi avut câstigatorul desemnat dinaintea licitatiei. Primaria Bacau, autoritatea contractanta care a organizat licitatia, pe baza proiectului realizat de firma Interproiect, a dispus ca modernizarea strazii sa se faca „in situ“ prin reciclarea la rece a stratului de asfalt si beton existent pe strada.Arena Mall

Desi au existat contestatii care probau de ce nu poate fi realizata lucrarea în acest mod, dar si o decizie definitiva a Curtii de Apel Bacau, care obliga Primaria sa schimbe solutia tehnica si cerintele din caietele de sarcini, care erau restrictive si favorizau doar anumiti competitori, edilii Bacaului au facut licitatia la fel.

În raspunsurile date de Primarie Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) dar si în clarificarile la licitatie, se arata de ce este indicat ca sa fie respectat procedeul mult mai ecologic al asfaltarii la rece.

În februarie 2015, primarul Romeo Stavarache, proaspat iesit din arest la domiciliu, a anuntat, în premiera câstigatorii: SC Symmetrica SRL din Veresti si SC Electroaxa.  Lucrarile de modernizare au fost estimate la 8,38 milioane de lei si au început la finalul lunii martie.  Strada a fost frezata, s-au schimbat o parte din trotuare. Recent, la începutul lunii septembrie, dupa ce lucrarea a fost blocata aproape doua luni, a fost obtinut acordul din partea Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord Est, prin care vin fondurile europene, pentru schimbarea solutiei tehnice. Exact cea care a departajat câstigatorul licitatiei.

Schimbarea solutiei a survenit urmare a faptului ca sub asfalt ar fi fost gasite „niste bare de otel“, peste care nu ar fi putut trece utilajul de mari dimensiuni, cerut în caietele de sarcini. De existenta armaturilor metalice nu se stia, afirma responsabilii din primarie, în ciuda documentelor aflate la arhiva, prin care s-a asfaltat initial strada Stefan cel Mare.

Conducerea primariei da din umeri si-l indica pe Romeo Stavarache responsabil

Schimbarea solutiei tehnice la modernizarea strazii Stefan cel Mare este pasata ca responsabilitate edilului Romeo Stavarache, ordonatorul de credite al Municipiului Bacau. Decizia a fost luata si prin semnatura managerului de proiect, Camelia Rotaru Colombo, care însa a refuzat orice dialog. Viceprimarul Vasile Tescaru afirma ca nu sunt probleme de finantare si ca lucrarea ar trebui sa fie finalizata pâna la jumatatea lunii decembrie. „Nu sunt eu direct responsabil de lucrare. Dar pot sa spun ca asfaltarea trebuie realizata pâna la mijlocul lunii noiembrie, dupa aceea nu mai permit conditiile atmosferice, iar trotuarele ar trebui terminate pâna la jumatatea lunii decembrie“, a spus viceprimarul Tescaru.

Viceprimarul Radu Ababei a primit recent sa coordoneze o parte din lucrarile care s efac în municipiu pe fonduri europene. „S-a schimbat solutia dupa ce s-ar fi gasit sub dalele de beton niste bare de otel. Nu stiu daca ele erau prevazute în documentele vechiului proiect al strazii Stefan cel Mare. Asta e problema. Decizia de schimbare a solutiei a fost acceptata, în cele din urma, de ADR NE. Nu stiu de ce s-a cerut la licitatie ca strada sa se realizeze prin reciclare la rece. Atunci nu eram viceprimar. Cei care au facut licitatia sa raspunda. Consecintele (n.r. financiare sau penale)  vor fi suportate la finalul proiectului“, a precizat viceprimarul bacauan.

 

În 2014, primaria tine cu dintii la CNSC si Curtea de Apel pentru tehnologia asfaltarii la rece

Primaria condusa de Romeo Stavarache nu a acceptat, sub nicio forma, sa fie schimbata solutia la modernizarea bulevardului din Bacau.  „Consideram ca tehnologia prevazuta în caietul de sarcini-reciclarea la rece a îmbracamintei rutiere-nu este restrictiva, ea este prevazuta prin ordin de ministru înca din 1997 si cei interesati îsi puteau ei însisi crea o baza materiala specifica, în timpul scurs pâna în prezent. Principalele avantaje ale noii tehnologii sunt: se utilizeaza la maxim materialul din structura rutiera existenta, materialele de aport fiind minime, nu este nevoie de utilizarea de gropi de împrumut si gropi de gunoi (pentru resturi, dale sparte), transporturile sunt mult reduse fata de solutiile clasice (este redus transportul efectuat de utilajele fata de solutiile clasice, tehnologia prezinta un grad minim de poluare accesptat, este redusa productia de mixturi asfaltice…“, se arata în raspunsul Primariei Bacau, transmis Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor din 30 aprilie 2014.

Potrivit clarificarilor date de Primaria Bacau participantilor la licitatie, procedura de asfaltare „in situ“ presupune: curatarea partii carosabile cu peria mecanica sau cu jet de aer, frezarea betonului la 20 de centimetri adâncime, adaugarea materialului de aport, în functi de rezultatele analizelor efectuate în caietul de sarcini, malaxarea materialului reciclat împreuna cu liantul, asternerea si compactarea materialului reciclat si compactarea finala a stratului reciclat la cotele proiectate.

Primaria Bacau nu respecta hotarârea Curtii de Apel

În contestatia depusa la CNSC de SC Conextrsut SA din Bacau în luna mai 2014 se arata motivele nelegalitatii procedurii „Reciclarea la rece cu lianti hidraulici rutieri“, impusa la licitatie de Primaria Bacau. Practic, proiectantul lucrarii de modernizare a strazii „Stefan cel Mare“ din Bacau a prevazut expres o singura operatiune de reciclare, care indica folosirea unui anume tip de echipament, o masina de tip Wirtgen, care poate realiza lucrarile in situ. Pentru modernizarea strazii Stefan cel Mare, potrivit caietelor de sarcini realizate la Primaria Bacau ar fi fost nevoie de un echipament de tip Cold Recycller WR 4200.

Dealtfel, un astfel de utilaj costa peste 3,5 milioane de euro, este produs în Germania iar transportul si punerea în functiune presupune si alte costuri. „Apreciem ca netemeinica solutia prezentata în caietul de sarcini, în ceea ce priveste tehnologia de executie a refacerii drumului rutier, nefiind analizate solutiile alternative care sa poata fi adoptate de catre participantii la procedura, fiind impusa utulizarea unui echipament special de reciclare care conduce la restrictionarea participarii operatorilor economici la procedura“, se mai arata în contestatia firmei Conextrust depusa la CNSC si ulterior, la Curtea de Apel Bacau.

Pe 12 iunie, magistratii sectiei de Contencios Administrativ si Fiscal de la Curtea de Apel Bacau admit plângerea formulata de SC Conextrust SA Bacau, formulata în contradictoriu cu autoritatea contractanta Municipiul Bacau. Astfel, „modifica decizia CNSC si dispune obligarea autoritatii contractante la remedierea documentatiei de atribuire, respectiv a documentelor „Memoriu DL“, caietul de sarcini „Reciclarea la rece cu lianti hidraulici rutieri“ (reciclare sistem rutier), lista cu cantitati de lucrari, precum si a cerintei privind capacitatea tehnica si profesionala din fisa de date a achizitiei, în privinta reciclarii la rece a drumului rutier, prin stabilirea tehnologiei de executie, cu luarea în calcul a reciclarii la rece a dalelor de beton existente în amplasament, cu estimarea costurilor operatiunilor tehnologice care trebuie executate în cadrul obiectului contractului, precum si cu adaptarea cerintelor si a specificatiilor tehnice din caietul de sarcini la normativele si standardele în vigoare“, se arata în hotarârea Curtii de Apel Bacau.

Viorel Rusu, administratorul Conextrust din Bacau, afirma ca Primaria Bacau nu a respectat decizia definitiva a Curtii de Apel si a organizat licitatia cu aceleasi caiete de sarcini. Apoi, dupa ce a desemnat câstigatorul, a schimbat regulile pe parcurs, ceea ce este ilegal.„Nu avea rost sa ne mai prezentam la licitatie. Noi am dovedit Curtii de Apel ca lucrarea nu putea fi realizata „in situ“ si ca putea fi facuta prin metodele clasice de asfaltare. Dar Primaria a scos licitatia exact la fel“, afirma Rusu.

Primaria Bacau a favorizat castigatorul licitatiei la strada Stefan cel Mare, realizata cu fonduri eruropene

 

Pâna la aceasta ora s-a achitat jumatate din valoarea lucrarilor, adica 4, 087 milioane de lei. Termenul de finalizare a investitiei, stabilit în contract, a fost luna octombrie, dar a fost decalat pentru luna decembrie a acestui an.

Impartaseste

Mircea Merticariu a etichetat acest articol cu: , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *