Ce omite raportul accidentului aviatic din Apuseni ?

http://static2.libertatea.ro/

http://static2.libertatea.ro/

Scris de Valentin Vasilescu, analist militar, fost comandant adjunct al Aeroportului Otopeni. 

Au fost cîteva detalii explicate corect în conferinta de presa de Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile ( CIAS ), în legatura cu accidentul aviatic din muntii Apuseni. Unul dintre acestea a fost aparitia givrajului la carburatoarele motoarelor, fapt ce a condus la scaderea tractiunii si în final la oprirea lor. Expertul CIAS a mai inistat si asupra altor factori agravanti si anume centrajul avionului, determinat de cantitatea prea mare de combustibil de la bord. Cumulata cu efectul givrajului, cantitatea mult prea mare de combustibil, a determinat echipajul sa nu poata mentine nivelul de 3.600 m înscris în planul de zbor, coborînd la 2.400 m.

http://gazetadebistrita.ro/

http://gazetadebistrita.ro/

Ce a evitat expertul CIAS sa mentioneze în conferinta de presa ? Pilotul Adrian Iovan a primit situatia meteo de la ora 10, a întocmit planul de zbor conform acesteia si l-a depus la briefing la ora 10:50. La acea ora, la Sibiu vântul era aproape nul, iar repartitia termica pâna în apropiere de Alba Iulia era una normala si în absenta unui front atmosferic periculos, conditiile meteo nu aveau cum sa se schimbe mult, în cele trei ore de zbor pîna la Oradea. Numai ca decolarea de pe aeroportul Baneasa a aeronavei BN-2, înmatriculata  YR-BNP a întîrziat pîna la ora 13:10, adica doua ore si 20 de minute.

http://cdn-www.airliners.net/

http://cdn-www.airliners.net/

Dupa o ora si 30 de minute de la decolare, conditiile meteo initiale au început evolueze cu repeziciune. Harta difuzata de radarele meteorologice de la ora 14:41 ( moment în care avionul BN-2 se apropia de verticala Sibiu ) ilustreaza aparitia unei formatiuni noroase, bogata în precipitatii ( în culoarele verde si albastru ) aflata atunci pe aliniamentul Brad, Beius, Zalau, Huedin, Cluj Napoca, Târgu Mures si care se deplasa spre sud si care acoperea zona muntilor Apuseni. Era previzibil ca aceasta schimbare a situatiei meteo sa influenteze zborul avionului BN-2 pe tronsonul Alba Iulia-Oradea. Iovan n-avea radar meteorologic la bord si alt mijloc prin care sa descopere ca înrautatirea conditiilor meteo punea în pericol zborul aeronavei BN-2.

http://media.dcnews.ro/

http://media.dcnews.ro/

În conferinta de presa, CIAS s-a ferit sa detalieze un element esential, anume cum au evoluat conditiile meteo ( conform hartii radar meteorologica de la ora 14:41 ), astfel încît au condus la aparitia givrajului sever asupra aeronavei BN-2 ? Exista doua ipoteze. Prima se refera la aparitia unui front rece care se manifesta prin dislocarea aerului cald de la sol, ridicarea lui la înaltime mare, înlocuindu-l cu aer rece. Ceea ce produce inversiuni termice, manifestate prin aceea ca temperatura din apropierea solului este mai mica decît cea de la înaltime mare. Asadar temperatura indicata pe harta radar meteorologica, fiind cea de la înaltime mare, temperatura reala, din apropierea solului, acolo unde zbura Iovan, era cu pîna la -10 grade Celsius mai mica.

http://usercontent2.hubimg.com/

http://usercontent2.hubimg.com/

Daca era vorba despre aparitia unui front cald, harta radar indica formatiuni noroase cu precipitatii puternice la înaltimi mari. În timp ce conditiile de givraj sever preced cu 50-100 km aceste formatiuni noroase.

http://stormchase.net/

http://stormchase.net/

Ceea ce înseamna ca cineva ar fi trebuit sa stie si sa-l anunte si pe Iovan prin radio, din timp ca în muntii Apuseni existau conditii de givraj sever înca de cînd avionul BN-2 survola Sibiul.

Pentru cei care nu cunosc, exista o ramura a meteorologiei numita termodinamica atmosferei, care prognozeaza evolutia fronturilor atmosferice.  Utilizînd în acest scop ecuatiile diferentiale care modeleaza matematic transferul (absorbtia sau degajarea) de caldura a fluidul de aer. Permitând astfel estimarea timpului necesar pentru readucea moleculelor de aer la starea lor de echilibru, ca urmare a supunerii lor unui proces fizico-chimic.

 

12 Comentarii

  1. heart spune:

    Din toate informatiile expuse nu reiese ca s-ar fi facut cumva o diagrama aerologica la o statie apropiata de cea a producerii accidentului . Aceasta ar fi relevat mai usor posibilitatea producerii givrajului pe traiect. Trebuie spus raspicat in acest sens: observatiile de acest fel sunt ca si inexistente. Ce face ROMATSA in acest sens? Nimic. Banii ii cheltuieste nemasurat pe salarii astronomice atribuite unui sistem clientelar. Intrebati cam care este procentul celor care intra fara pile in ROMATSA si veti vedea cat de gaunos este sistemul. Cand mai pica un avion se ascuns sub pres

  2. anghel spune:

    Se cauta un vinovat aiurea.Iovan nu a actionat conform manualului de zbor.A folosit incorect instalatiile de degivrare ale avionului: elice, carburator ,planuri.S-a rezumat sau s-a blocat numai pe degivrare planuri(ampenaje) care erau la vedere.Restul….e tacere!Incarcatura avionului se discuta pentru a avea subiect de…vorba.Cum a decolat si cum a zburat pina la Sibiu? Cautarea aeronavei la timpul acela este similara cu cautarea acului in carul cu fin!(ceata,dealuri,zapada,PADURE,intuneric ,locuitori si activitate umana in zona).Daca decolau citeva elicoptere de ajutor UNDE aterizau pentru a fi utile? Vorbe in vint!Pisicile moarte le putem arunca in ori ce curte! Despre morti numai de bine!Odihna vesnica!

  3. Paula spune:

    De ce?
    Raspunsul este etrem de simplu…pe fond pecuniar.
    Daca vina principala este acordata pilotului, nu se mai platesc urmasilor acestuia un numar de ,,X” asigurari, supra-asigurari si pensii de urmasi.
    In cazul de fata, cu scuzele de rigoare pentru onor comisie a CIAS, vorbim de unul dintre ”greii” aviatiei romane, genul de persoana care zboara dupa simturi si in care sangele din vene este in doua cu aviatia!!!
    A cazut! A plecat langa arhangheli!
    Iar comisia asta ultra-tamponata, in care sa nu credeti ca toti membrii sunt ultra-pregatiti…sa raspunda la : De ce a murit o copila inghetata de frig???

  4. Sebea Liliana spune:

    Dar raspunsul la intrebarea „De ce au intervenit atat de greu si atat de tarziu?”

  5. Livakhe spune:

    de unde atata combustibil la bord?de ce au decolat la aceea ora cand informarea meteo a fost prt ora 10?de ce a continuat zborul daca existau conditii meteo impropri zborului ptr acea categorie de avion?trebuia aterizat la Sibiu nu era o misiune UMANITARA cu persoana respectiva la bord sau organele prelevate,mergeau sa le prelevaze.de ce controlorul de trafic civil nu la trecut sub jurisdictia organelor militare de supraveghere si control radar,zburand in spatiu necontrolat din pct de vedere civil?atunci se vedea pe radar cand avionul a Cazut de pe radarul principal sau secundar si se putea declansa situatia de urgenta ptr salvarea lor!Iar Iovan zburand avioane de linie nu prea a intalnit acest fenomen meteo care este cel mai periculos al zborului si anume GIVRAJUL adik depunerea de gheata pe parti de metal ale avionului,si pe componentele motoarelor,de aceea stiu si eu ca iarna se urca si vara se coboara ptr a evita acest lucru!

  6. Tudor Spiridon spune:

    Avionul BN-2 este apt sa zboare IFR ( zbor fara vizibilitate ) ? Daca da, atunci sigur are detector de givraj . In atare situatie procedura este clara : se paraseste zona de givraj prin luare de inaltime ( din cate am inteles nu prea s-a putut ), fie se executa viraj de 180 grade si se aterizeaza pe cel mai apropiat aerodrom. Daca nu, ce cauta in nori ?
    Parerea mea, pe care mi-am format-o inca de la producerea catastrofei aeriene, este ca Iovan a supra estimat posibilitatile avionului de a zbura in nori si cu incarcatura relativ mare.
    Si inca un fapt care trebui spus raspicat, vina cea mai mare pentru pierderea celor doua vieti, o au cei de la ROMATSA. Aeronava era sub controlul lor chiar daca acesta zbura in spatiul aerian necontrolat. Stabilirea zonei de cautare si declansarea cautarii era strict obligatia lor, prevazute clar in regulamentele aeronautice. Comanda si controlul cautarii erau strict atributele lor si nu ale STS, ISU sau alte ocoale silvice. A raspuns pentru totala incompetenta de care au dat dovada cineva? NU, in schimb fac greva si vor salarii mai mari care, intre noi fie vorba, sunt mai mult decat decente.

  7. Catalin spune:

    mai oameni buni, nu se dau astfel de atentionari prin radio, e obligatia pilotului sa se informeze inainte de zbor. Frontul respectiv nu a aparut intr-o ora el era vizibil si se putea estima usor evolutia sa. Avertizare de jivraj a fost data. el daca respecta planul de zbor si nivelul stabilit initial (3600m) nu avea nici o problema. Cand vezi in fata nori si termometrul indica o temperatura care favorizeaza jivrajul trebuie sa iei niste masuri. Carburatoarele nu au jivrat primele. El a continuat drumul exact pe directie cu depunere de gheata pe planuri. Oricand se putea intoarce sau daca tot a trecut in regim VFR putea cobora pe valea Muresului (la Alba Iulia erau +13C). El a ales sa treaca pe fregventa FIC iar cei de acolo dau informatii LA CEREREA pilotului. Degeaba se incearca sa se pasese „pisica” in curtea altora.

  8. R2D2 spune:

    Este o ipoteza valabila dar… in momentul cand a observat pe viu manifestarile meteorologice severe a avut de ales intre a cobora sau urca sau de a evita orin revenirea la Sibiu, Cluj sau Tg.Mures. A ales sa coboare fara sa tina cont de configuratia aeronavei deja modificata de givraj, de greutatea peste limita si centraj defectuos. Cunoscand totusi directia de deplasare a frontului atmosferic cum ati mentionat nu avea cum sa-l ocoleasca si nici sa treaca peste. In concluzie deciziile gresite duc la rezultate gresite. In plus conditiile meteo se iau inainte de decolare nu cu trei ore inainte. Alte decizie eronata!

  9. cozubas spune:

    Daca avionul pilotat de Iovan nu avea radar meteorologic de bord,se poate presupune logic ca cineva avea obligatia profesionala obligatorie sa-i comunice acestuia evolutia fronturilor atmosferice in timp real ,maiales ca aceste date contribuie la siguranta zborului. Daca acel cineva nu a facut-o inseamna ca sistemul i-a permis acest lucru ,fara ca nimeni sa nu observe la timp, prin lipsa unor nivele complementare de siguranta . Acest lucru trebuie sa se schimbe….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com